LGA2011 czyli Sandy Bridge-E
Choć procesory z rodziny Sandy Bridge-E pojawiły się na rynku w listopadzie zeszłego roku, a pół roku później Intel wprowadził jednostki Ivy Bridge (szybsze „zegar w zegar”), to platforma LGA2011 wciąż ma status „flagowej” i w ciągu najbliższych miesięcy to się nie zmieni. Oznacza to, że Core i7-3970X mógłby być szybszy, gdyby wykorzystywał usprawnioną architekturę Ivy Bridge. Dlaczego Intel wciąż produkuje 32-nanometrowe Core i7 do podstawki LGA2011, zamiast wprowadzić 22-nanometrowe Ivy Bridge-E? Tego nie wiemy, ale mamy już informacje o tym, że Ivy Bridge-E pojawią się w przyszłym roku i że będą pasowały do obecnych płyt głównych opartych na chipsecie X79.
Większość modeli LGA2011 to 6-rdzeniowe i 12-wątkowe Core i7, które – co tu dużo mówić – straszą cenami. Najtańszy sześciordzeniowiec Intela (Core i7-3930K) kosztuje bowiem ponad 2 tys. zł, a bohater dzisiejszego testu – przeszło dwa razy tyle. Niestety, wysoki koszt procesorów to nie wszystko: płyty główne LGA2011 też są drogie, a trzeba jeszcze pamiętać o wyposażeniu komputera w cztery kości pamięci DDR3... Ale przecież nie będziemy tutaj rozprawiać o kosztach, liczy się wydajność! :)
Core i7-3970X
Procesor ten to oczywiście tylko nieco szybciej taktowany Core i7-3960X. Obydwa układy różnią się jedynie częstotliwością – w odróżnieniu od Core i7-3930K, który ma jeszcze mniej pamięci podręcznej: 12 MB zamiast 15 MB. Poniższa tabela doskonale to obrazuje:
Core i7-3970X | Core i7-3960X | Core i7-3930K | Core i7-3820 | |
---|---|---|---|---|
Jądro | Sandy Bridge E | |||
Proces technologiczny | 32 nm HKMG | |||
Rdzenie/wątki | 6/12 | 4/8 | ||
Taktowanie nominalne (GHz) | 3,5 | 3,3 | 3,2 | 3,6 |
Taktowanie Turbo (GHz) (liczba aktywnych rdzeni) | 4,01-2 3,83-4 3,75-6 | 3,91-2 3,83-4 3,65-6 | 3,81-2 3,73 3,64 3,55-6 | 3,81-2 3,73-4 |
Pamięć podręczna L3 | 15 MB | 15 MB | 12 MB | 10 MB |
Kontroler pamięci | 4-kanałowy DDR-1600 | |||
TDP | 150 W | 130 W | ||
Podstawka | LGA2011 | |||
Cena | ok. 4250 zł | ok. 3900 zł | ok. 2200 zł | ok. 1130 zł |
Do czego porównaliśmy?
Na wykresach umieściliśmy wszystkie procesory do platformy LGA2011, czyli Core i7-3970X, i7-3960X, i7-3930K oraz i7-3820. Zestawiliśmy je z ich formalnym poprzednikiem, czyli Core i7-990X do podstawki LGA1366, oraz nowymi Ivy Bridge do LGA1155: Core i7-3770K oraz czymś w miarę przystępnym, Core i5-3570K.
Płyta główna Intel DX79SR
W testach wykorzystaliśmy płytę główną Intel DX79SR. Należy ona do serii „Extreme”. Jest to model wyższy od testowanego przez nas DX79SI. Różnice sprowadzają się do… większej liczby portów USB i Serial-ATA 6 Gb/s :)
Najnowsza wersja BIOS-u poprawia nieco intuicyjność zarządzania parametrami. To właśnie z jej użyciem podkręcaliśmy procesory Intela do podstawki LGA2011, więc 5 GHz nie jest dla niej problemem.
Zestaw testowy i procedura
We wszystkich próbach taktowanie pamięci ustawiliśmy na DDR3-1866, a opóźnienia – na 8-8-8-24 1N dla procesorów AMD FX, a w pozostałych przypadkach było to DDR-1600 z opóźnieniami 8-8-8-24 1N. Stosowaliśmy system operacyjny Windows 7 Ultimate w wersji 64-bitowej.
Płyta główna LGA2011 | Intel DX79SR | www.intel.pl |
Płyta główna LGA1155 | Gigabyte Z77X-UD3H | www.gigabyte.pl |
RAM | G.Skill Ripjaws Z 8 GB F3-17000CL9Q-16GBZH | www.gskill.com |
Nośniki SSD | 2 × Kingston SSD HyperX 480 GB | www.kingston.com |
Karta graficzna | Sapphire HD 7970 Vapor-X 6 GB | |
Zasilacz | Corsair TX 850 W | www.corsair.com |
Obudowa | Corsair Graphite 600T | www.corsair.com |
Układ chłodzenia procesora (podkręcanie) | Prolimatech SuperMega + wentylator Noctua NF-P12 | www.prolimatech.com |
Monitor | EIZO FlexScan SX2462W (24 cale) | www.alstor.pl |
Testy – gry (ARMA 2, Battlefield 3, Crysis 2, Max Payne 3, Metro 2033)
Wszystkie testy wykonaliśmy w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
Testy – gry (Cywilizacja V, Shogun 2 Total War, StarCraft 2, Flight Simulator X, WOT)
Wszystkie testy wykonaliśmy w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
Testy – gry (Assassin's Creed, GTA IV, Skyrim, Wiedźmin 2, DiRT Showdown)
Wszystkie testy wykonaliśmy w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
Testy – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
Testy – dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
Testy – obróbka i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
Testy – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
Testy – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
Pobór energii
Procedura pomiaru zużycia energii również została zmodyfikowana. Skupiamy się na scenariuszach, w których komputer faktycznie może być użytkowany. Przykładowo test maksymalnego obciążenia nie odzwierciedla typowej sytuacji, obciąża bowiem wszystkie dostępne jednostki procesora, a tym samym ilość energii zużywana przez szybki wielordzeniowy układ jest dużo większa od potrzeb na przykład dwurdzeniowego. Zwykle jest inaczej, co pokazuje test typowego obciążenia (gra Flash). Sprawdzamy również pobór energii w dwóch grach, z czego jedna (Max Payne 3) przedstawia raczej obciążenie karty graficznej, a druga (Cywilizacja V) – procesora.
Podkręcanie Core i7-3970X
Generalnie procesory Sandy Bridge-E podkręcają się do około 4750 MHz z wykorzystaniem wydajnego chłodzenia powietrznego. Da się osiągnąć więcej, ale trzeba zastosować na przykład zestaw chłodzenia wodnego lub – jeśli ktoś woli trzymać się powietrza – coś naprawdę „ekstremalnego”. Na potrzeby tego testu pomiary przeprowadziliśmy w dwóch wariantach:
- Core i7-3930K podkręcony do 4,75 GHz z użyciem chłodzenia powietrznego.
- Core i7-3970X podkręcony do 5 GHz z użyciem zestawu Corsair H100 (CWCH100). W końcu ktoś, kogo stać na procesor za 4 tys. zł, będzie gotów wydać dalszych czterysta na jego chłodzenie.
Podkręcanie – gry (ARMA 2, Battlefield 3, Crysis 2, Max Payne 3, Metro 2033)
Wszystkie testy wykonaliśmy w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
Podkręcanie – gry (Cywilizacja V, Shogun 2 Total War, StarCraft 2, Flight Simulator X, WOT)
Wszystkie testy wykonaliśmy w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
Podkręcanie – gry (Assassin's Creed, GTA IV, Skyrim, Wiedźmin 2, DiRT Showdown)
Wszystkie testy wykonaliśmy w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
Podkręcanie – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
Podkręcanie – dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
Podkręcanie – obróbka i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro)
Podkręcanie – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
Podkręcanie – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
Podkręcanie – pobór energii
Procedura pomiaru zużycia energii również została zmodyfikowana. Skupiamy się na scenariuszach, w których komputer faktycznie może być użytkowany. Przykładowo test maksymalnego obciążenia nie odzwierciedla typowej sytuacji, obciąża bowiem wszystkie dostępne jednostki procesora, a tym samym ilość energii zużywana przez szybki wielordzeniowy układ jest dużo większa od potrzeb na przykład dwurdzeniowego. Zwykle jest inaczej, co pokazuje test typowego obciążenia (gra Flash). Sprawdzamy również pobór energii w dwóch grach, z czego jedna (Max Payne 3) przedstawia raczej obciążenie karty graficznej, a druga (Cywilizacja V) – procesora.
Podsumowanie testów wydajności w różnych zastosowaniach
Na tej stronie przedstawiamy uśrednione zestawienie wyników wszystkich przetestowanych procesorów. Rezultaty odnieśliśmy do osiągów Core i5-3570K – to jego wydajność przyjęliśmy za 100%. Później zastosowaliśmy średnią arytmetyczną dla wszystkich uzyskanych w ten sposób liczb. Im wyższa wartość, tym lepiej.
Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii
Wartości zamieszczone na poniższych wykresach to stosunek osiąganej wydajności do ilości pobieranej energii. Obliczaliśmy je w następujący sposób: wyniki w rankingu wydajności (pokazane na poprzedniej stronie) podzieliliśmy przez identycznie liczoną średnią arytmetyczną z ilości pobieranej energii. W przypadku gier były to pomiary wykonane podczas testu wydajności oraz w spoczynku. W rankingu dotyczącym zastosowań biurowych i multimedialnych braliśmy pod uwagę pobór energii w spoczynku oraz w „typowym użytkowaniu”. Ranking dla zaawansowanych użytkowników uwzględniał pobór energii w spoczynku, typowych zastosowaniach oraz w trakcie renderowania w programie Cinebench. Im wyższa wartość, tym lepiej.
Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny
Na tej stronie przedstawiamy uśrednione zestawienie wyników wszystkich procesorów w testach wydajności z uwzględnieniem cen. Im wyższa wartość, tym lepiej.
Podsumowanie
Wnioski końcowe moglibyśmy skrócić do stwierdzenia dwóch faktów:
- Core i7-3970X to najszybszy „biurkowy” procesor na świecie.
- Core i7-3970X zapewnia – oględnie mówiąc – dość kiepski stosunek wydajności do ceny.
Ani jednym, ani drugim stwierdzeniem Ameryki nie odkryliśmy, ale warto było zobaczyć tych 70 kl./sek. w drugim przejściu testu x264, no i 14,5 punktu w Cinebenchu R11.5 :)
Ten test pokazuje – czym też nie odkrywamy Ameryki – że z punktu widzenia gracza poszukiwania wydajnego procesora można zakończyć na Core i5-3570K. Dla dosłownie kilku procent nie warto wydawać wielokrotności 900 zł, za które można mieć ten układ. W przypadku profesjonalnych zastosowań dopłata do któregoś z sześciordzeniowców LGA2011, na przykład Core i7-3930K, może się bardzo opłacać. Tu czas to pieniądz i szybciej wykonana kompresja, konwersja czy rendering oznacza, że w danym czasie można ukończyć więcej projektów, skonwertować więcej filmów, to zaś przekłada się na wymierne korzyści finansowe. A Core i7-3930K jest często niemal dwa razy szybszy od Core i5-3570K, więc różnica w cenie komputera rzędu 1500–2000 zł może się bardzo szybko zwrócić.
A co na to Core i7-3970X?
Niewątpliwie ten procesor to pokaz możliwości Intela i jego „flagowiec”. Nikt nie mówi, że ma być opłacalny – on ma robić wrażenie, być wyznacznikiem dla pozostałych produktów. Trzeba przyznać, że w tym zadaniu sprawdza się wręcz idealnie, i właśnie dlatego przyznajemy mu nagrodę „Power”. Jest to po prostu najwydajniejszy procesor do komputerów klasy desktop.
Do testów dostarczył: Intel
Cena w dniu publikacji (z VAT): od 4250 zł