Far Cry 3
Kiedy w pierwszym kwartale 2004 roku pojawił się Far Cry, gracze byli zachwyceni. Tropikalne tereny doskonale nadają się do tego, aby umieścić w nich akcję świetnie wyglądającej gry. Potwierdzają to takie tytuły jak kultowy już Crysis, a nawet Sniper: Ghost Warrior. Z jakiegoś powodu wydarzenia w Dwójce rozgrywają się w Afryce, gdzie znacznie częściej mieliśmy do czynienia z pustynią i sawanną. Nie wyszło to produkcji na dobre, grafika wydawała się wyblakła, a mierna, naszym zdaniem, jakość samej rozgrywki nie sprzyjała biciu rekordów sprzedaży. Far Cry wraca jednak w niezłym stylu... przynajmniej pod względem jakości oprawy graficznej. Trzecia część to powrót do podstaw: Ubisoft rękoma czterech zespołów (Montreal, Shanghai, Massive Entertainment i Reflections) na nowo osadził akcję w miejscu, gdzie widoki są najprzyjemniejsze dla oczu gracza, czyli na tropikalnej wyspie. Zgodnie z tradycją powrót w tego typu scenerię jest zabójczy dla sprzętu komputerowego.
Najsłabsza konfiguracja nadająca się, zdaniem producenta, do gry
- procesor – dwurdzeniowy: Intel Core 2 Duo E6700 (2,66 GHz) lub AMD Athlon 64 X2 (3,0 GHz),
- pamięć – 4 GB,
- karta graficzna – wyposażona w 512 MB pamięci, z obsługą DirectX 9.0 oraz Shader Model 4.0.
Minimalne wymagania spełni praktycznie każdy w miarę nowoczesny komputer. Nawet kilkuletnie procesory dwurdzeniowe mają pozwolić na grę w najniższych ustawieniach. Jeśli chodzi o karty graficzne, to w przeciwieństwie do procesorów nie zostały podane żadne przykłady. Wiemy tylko, że karta ma obsługiwać Shader Model 4.0 i mieć 512 MB pamięci, aby zapewnić względny komfort zabawy. My pokusimy się tutaj o wskazanie Radeona HD 2900 XT i GeForce'a 8800 Ultra.
Zalecana konfiguracja
- procesor – dwurdzeniowy: Intel Core i3-350 lub AMD Phenom II X2 565,
- pamięć – 6 GB,
- karta graficzna – wyposażona w 1024 MB pamięci, z obsługą DirectX 11 oraz Shader Model 4.0.
Zaleca się procesory szybsze od podanego wcześniej minimum, ale w dalszym ciągu są to dwurdzeniowce. W wyższych ustawieniach o 50% wzrasta zapotrzebowanie na pamięć, a karta graficzna musi już obsługiwać DX11. Teoretycznie mógłby to być nawet Radeon HD 5550 lub GeForce GT 430, ale kto w to uwierzy ;) W praktyce przyda się co najmniej HD 7770 lub GTX 460.
Wysoce zalecana konfiguracja
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core i7-2600K lub AMD FX-4130,
- pamięć – 8 GB,
- karta graficzna – wyposażona w 1024 MB pamięci, z obsługą DirectX 11 oraz Shader Model 4.0.
„Wysoce zalecana konfiguracja” pozwoli według producenta gry uruchomić ją w najwyższych ustawieniach. Osoby obeznane ze sprzętem od razu zwrócą uwagę na mocno zastanawiające zestawienie Core i7-2600K z dwumodułowym FX-em 4130. Nie wiemy, jaki był zamysł Ubisoftu, skoro to dwa układy zupełnie różniące się nie tylko wydajnością, ale i ceną. Ilość pamięci względem minimum została podwojona: bez 8 GB się nie obędzie. Wymagania co do kart graficznych znowu nie zostały sprecyzowane, możecie być jednak pewni, że HD 7770 czy GTX 460 nie starczą.
Miejsce testowe
W otwartym świecie zdarzyć może się wszystko i Jason Brody znajdzie się w przeróżnych sytuacjach. Nasze miejsce testowe obejmuje moment, w którym główny bohater szykuje zasadzkę na konwój przejeżdżający przez miasteczko. W tym miejscu gry jest naprawdę gorąco i brak płynności, a co za tym idzie – niemożność prowadzenia efektywnego ostrzału skończy się bardzo szybko ponownym powtarzaniem tego fragmentu.
Platforma testowa i ustawienia
Model | Dostarczył | |
---|---|---|
Procesor LGA1155 | Intel Pentium G860 | www.intel.com |
Procesor LGA1155 | Intel Core i5-2500K | www.intel.com |
Płyta główna LGA1155 | Asus P8P67 Deluxe | pl.asus.com |
Procesor AM3 | AMD Phenom II X4 965 | www.morele.net |
Płyta główna AM3+ | Asus Crosshair V Formula | pl.asus.com |
Pamięć operacyjna LGA1155 AM3+ | Corsair Vengeance 2 × 4 GB 1600 MHz CL9 | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Corsair Performance Pro 256 GB | www.corsair.com |
Mysz | SteelSeries Sensei | www.steelseries.com |
Monitor | EIZO FlexScan SX2762W (27 cali, 2560 × 1440) | www.alstor.pl |
Schładzacz procesora | Corsair Hydro H100 | www.corsair.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Sterowniki:
- AMD Catalyst 12.11 beta8,
- Nvidia ForceWare 310.64 beta.
Karty graficzne z serii Radeon, w tym VTX3D Radeon HD 7970 X-Edition, do testów dostarczył:
Karty graficzne z serii GeForce do testów dostarczył:
Wyniki. Intel Core i5-2500K @ 4,50 GHz
Wyniki. Intel Core i5-2500K
Wyniki. AMD FX-8350 @ 4,7 GHz
Wyniki. AMD FX-8350
Wyniki. AMD Phenom II X4 965BE @ 4 GHz
Wyniki. Intel Pentium G860
Testy w niższych ustawieniach graficznych
Dla tych, którzy nie będą mogli sobie pozwolić na grę w najwyższych ustawieniach, przygotowaliśmy wykres obrazujący wpływ szczegółowości obrazu na wyniki. W tym celu połączyliśmy popularną kartę graficzną, Radeona HD 7770, z procesorem AMD Phenom II X4 965 podkręconym do 4 GHz.
Podsumowanie
Jaki procesor do Far Cry 3?
Chciałoby się powiedzieć: nie byle jaki. Po pierwsze, konfigurację zalecaną do najwyższych ustawień można włożyć między bajki. Jak już pisaliśmy, nie wiemy, czemu miało służyć postawienie Core i7-2600K w jednym rzędzie z dwumodułowym AMD FX-4130 (!). Far Cry 3 niesamowicie dużo wymaga od procesora. Nawet podkręcony na 4700 MHz „flagowiec” AMD FX-8350 nie zapewniał w miejscu testowym 35 klatek na sekundę, a właśnie taką wartość uznaliśmy za minimalną do komfortowej rozgrywki. Czego zatem możemy oczekiwać od rekomendowanego FX-a 4130? Przetestowaliśmy również FX-a 4300 (czyli model nowszy i szybszy od wspomnianego FX-a 4130) przyspieszonego do 4700 MHz, który w parze z kartą graficzną HD 7970 GHz Edition zapewnił 31,2 kl./s.
Posiadacze dwurdzeniowców o komfortowej grze mogą zapomnieć już na wstępie. Pentium G860 taktowany zegarem 3 GHz osiąga 20 kl./s w duecie z Radeonem i jeszcze mniej w parze z GeForce'em – tu po raz kolejny wraca znany problem współpracy kart Nvidii z procesorami dwurdzeniowymi.
Far Cry 3 do płynnego działania po prostu wymaga wydajnego czterordzeniowca, a pisząc: wydajny, mamy na myśli podkręcone (do 3,6–4,0 GHz) AMD Phenom II X4 lub jakikolwiek Intel Core i5 (Sandy Bridge, Ivy Bridge).
Jaka karta graficzna do Far Cry 3?
Rozdzielczość 2560 × 1440 w ustawieniach „Ultra” i przy włączonym wygładzaniu krawędzi to na pewno nie jest zadanie dla pojedynczej karty graficznej. Najszybsza zapewnia wtedy nieco ponad 24 kl./s, a tego nie można nazwać płynną rozgrywką.
Do trybu 1920 × 1080 z czterokrotnym wygładzaniem krawędzi nadają się tylko dwa najmocniejsze modele: GeForce GTX 680 i Radeon HD 7970 GHz Edition. Oba zapewniają w najcięższych dla sprzętu momentach powyżej 35 kl./s, co jest naszym zdaniem niezbędnym minimum.
Na grę w rozdzielczości 1920 × 1080 bez wygładzania krawędzi przy ponad 35 kl./s pozwoli już znacznie więcej konstrukcji. Do tych ustawień spokojnie wystarczy GTX 660 lub Radeon HD 6970/7870.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że narzut sterownika Nvidii na procesor czterordzeniowy w porównaniu z dwurdzeniowym jest wyraźnie mniejszy, dzięki czemu w krytycznych momentach (zależnych od wydajności procesora) płynność jest lepsza. Tym samym karty graficzne Nvidii lepiej nadają się do Far Cry 3, pomimo tego, że gra jest częścią programu „AMD Gaming Evolved”.
Karty graficzne z serii Radeon, w tym VTX3D Radeon HD 7970 X-Edition, do testów dostarczył:
Karty graficzne z serii GeForce do testów dostarczył: