Procesory
Artykuł
Radosław Stanisławski i Tomasz Niechaj, Środa, 31 października 2012, 15:05

Miesiąc temu opublikowaliśmy problematyczny artykuł na temat tego, jak sprawują się w grach 2 rdzenie z HT (procesory Core i3). Okazało się, że w tego typu zastosowaniach technologia Hyper Threading jest wykorzystywana w bardzo ograniczonym stopniu. Postanowiliśmy rozszerzyć temat i dokładniej zastanowić się nad tym, ile rdzeni wykorzystują nie tylko gry, ale również aplikacje. W tym celu porównaliśmy ze sobą trzy procesory przy identycznej częstotliwości: Phenoma II X2 565 (2 rdzenie), Phenoma II X4 965 (4 rdzenie) oraz Phenoma II X6 1045T (6 rdzeni) – wszystkie na 4 GHz. Funkcje Turbo wyłączone, nie analizujemy, jak duży wzrost wydajności daje HT ani jak zachowują się moduły nowoczesnych procesorów FX – tylko fizyczne rdzenie! Zapraszamy do lektury naszej analizy kolejnego problematycznego zagadnienia.

Dlaczego Phenom II?
Powód jest prosty: tylko w przypadku tych jednostek możemy mówić o fizycznych rdzeniach procesora bez żadnych dodatkowych rozwiązań zmieniających charakter układu w określonych zastosowaniach. Zarówno jednostki AMD FX, jak i układy Intela z serii Core i3 i Core i7 mają to do siebie, że mogą się różnie zachowywać zależnie od typu obciążenia. Phenomy II są też jedynymi procesorami, które przy różnej liczbie rdzeni zachowują tą samą pojemność pamięci podręcznej trzeciego poziomu – zawsze 6 MB.

Wszyscy, którzy czytali nasze ostatnie artykuły, a w szczególności ten dotyczący wydajności dwóch rdzeni z HT, mogli się przekonać, że na podstawie jednostek z funkcją HT bardzo trudno jest wyciągać jednoznacznie wnioski dotyczące tego, czy dana aplikacja/gra wykorzystuje więcej niż 2 rdzenie procesora. W przypadku porównania na Phenomach tych wątpliwości mieć nie będziemy.


Rdzeń Thuban z dobrze widocznymi sześcioma rdzeniami

Wszystkie ustawiliśmy na 4 GHz, przy mostku 2,4 GHz i szynie HT 2,2 GHz. Pamięci działały z częstotliwością 800 MHz CL8.

 Phenom II X2 565 @ 4 GHzPhenom II X4 965 @ 4 GHzPhenom II X6 1045T @ 4 GHz
Liczba rdzeni 2 4 6
Testowana częstotliwość rdzeni 4000 MHz 4000 MHz 4000 MHz
Pojemność cache L3 6 MB 6 MB 6 MB
Shadow Kings
Ocena artykułu:
Ocen: 63
Zaloguj się, by móc oceniać
Pentium D (2012.10.31, 15:11)
Ocena: 114

0%
Coraz ciekawsze testy na labie :)
unknown_solider (2012.10.31, 15:15)
Ocena: 4

0%
Swietny test, dzieki. Szkoda tylko, ze nie uzywacie karty GF, bo sporo czasu minelo od ostatniego opracowania.
focus (2012.10.31, 15:17)

0%
unknown_solider @ 2012.10.31 15:15  Post: 612346
Swietny test, dzieki. Szkoda tylko, ze nie uzywacie karty GF, bo sporo czasu minelo od ostatniego opracowania.

Temat kart graficznych GeForce na procesorach 2-rdzeniowych jest niestety wciąż aktualny (w sensie: wciąż występuje spadek wydajności). Zamierzamy go omówić nieco szerzej już niebawem.
Szogunasty (2012.10.31, 15:17)
Ocena: 76

0%
Szalejecie z tymi testami! Tak trzymać!
SebZMC (2012.10.31, 15:19)
Ocena: 22

67%
focus @ 2012.10.31 15:17  Post: 612348
unknown_solider @ 2012.10.31 15:15  Post: 612346
Swietny test, dzieki. Szkoda tylko, ze nie uzywacie karty GF, bo sporo czasu minelo od ostatniego opracowania.

Temat kart graficznych GeForce na procesorach 2-rdzeniowych jest niestety wciąż aktualny (w sensie: wciąż występuje spadek wydajności). Zamierzamy go omówić nieco szerzej już niebawem.

Możesz napisać jakich geforców to dotyczy? Znaczy się czy dotyczy to również starszych modeli (9800gt, gts450, itp.)
wuzetkowiec (2012.10.31, 15:21)
Ocena: 31

67%
Świetny art. Brawo!
Kris194 (2012.10.31, 15:24)
Ocena: 31

0%
Kolejny wspaniały art. PCLab ostatnio szaleje, w dobrym sensie oczywiście :D
Pawelek6 (2012.10.31, 15:27)
Ocena: 8

0%
focus @ 2012.10.31 15:17  Post: 612348

Temat kart graficznych GeForce na procesorach 2-rdzeniowych jest niestety wciąż aktualny (w sensie: wciąż występuje spadek wydajności). Zamierzamy go omówić nieco szerzej już niebawem.


2 rdzenie wiadomo, ale co ze słabszymi 4 rdzeniami? Ot np. taki mój Athlon II X4. I nie chodzi mi tu o to, aby ładować do niego karty typu GTX'a 680, ale pokroju np. GTX'a 560. Trzeba czekać w takim razie. :)

Toudiii @ 2012.10.31 15:19  Post: 612350

Możesz napisać jakich geforców to dotyczy? Znaczy się czy dotyczy to również starszych modeli (9800gt, gts450, itp.)


Oficjalnie problem jest na tych nowszych szybszych GF, od GTX'a 460 wzwyż. Serii: 8xxx, 9xxx, 2xx czy np. GTS'a 450 itp. to nie dotyczy.
Edytowane przez autora (2012.10.31, 15:30)
focus (2012.10.31, 15:27)

0%
sevae @ 2012.10.31 15:26  Post: 612357
Ja wychodzę z założenia, że jeżeli o gry chodzi trzeba mieć tyle rdzeni i tak taktowanych ile ma konsola na którą pisane są gry. Xbox 360 ma 3c/6t taktowanych 3GHz i uważam że aby przez całą obecną generację grać w jakości konsolowej (czyli okolice 1280×720 i średnie detale) wystarczą trzy rdzenie taktowane 3Ghz, dla komfortu 4 bo w sumie xbox ma te wątki dodatkowe i w sumie aplikacje w tle będą miały ten czwarty dla siebie (w sumie Phenom I x3 3.0GHz chyba dla 1280×720 od początku do końca tej generacji wystarczył).

I teraz tak dochodzę do wniosku że analogicznie będzie z kolejną generacją, zależy na co twórcy będą pisać gry na następnej generacji, może na WiiU bo jest pierwsze a może na kolejnym xboxie bo przyjaźniejszy i poznany dzięki directx.

Jeżeli na WiiU to zgodnie z plotkami 4 rdzenie dalej będą wystarczać, jeżeli na next xboxa to zgodnie z plotkami chyba 8 (może 4 moduły AMD też starczą).

Powiedz mi tylko: co ma rozdzielczość do procesora? :)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Gry online
Facebook
Download Komputer Świat
Program do usuwania zbędnych plików z dysku twardego.
Jeden z najpopularniejszych emulator napędów optycznych CD, DVD oraz Blu-ray.
Opensource'owy, wieloplatformowy i popularny edytor grafiki rastrowej.
Popularny pakiet biurowy dla systemów Windows, OS X i Linux.
Program do pobierania muzyki z serwis streamingowego SoundCloud.
Popularne narzędzie do tworzenia plików w formacie PDF.
Niezależna gra komputerowa z otwartym światem z sześciennych klocków.
Narzędzie do konwersji materiałów wideo z serwisu YouTube.
Gra komputerowa łącząca w sobie elementy platformowe i zręcznościowe.
Konkursy
Całkiem niedawno informowaliśmy o sukcesie studentów z Uniwersytetu Warszawskiego, którzy zdobyli brązowy medal w konkursie ACM-ICPC 2015, a także rekordzie ustanowionym przez uczniów Politechniki Wrocławskiej, którzy nawiązali połączenie Wi-Fi o zasięgu 250 km. 1