Nvidia GeForce GT 640
Nvidia nowe karty graficzne zwykle wprowadza na rynek, zaczynając od najszybszej, a to oznacza, że początkowo ceny odstraszają 90% graczy. Tak było również ostatnim razem. Ale w końcu doczekaliśmy się: do oferty dołącza tańszy GeForce GT 640. Cena w przedziale 350–450 zł nie pozwalała liczyć na wydajność choćby zbliżoną do czołowych modeli, którymi są GTX 680 i GTX 670, a dane techniczne tylko potwierdzały przypuszczenia. Oto różnice między GT 640 a najszybszymi Keplerami:
GTX 670 | GTX 680 | GT 640 | |
---|---|---|---|
Jednostki cieniujące | 1344 | 1536 | 384 |
ROP | 32 | 32 | 16 |
Jednostki teksturujące | 112 | 128 | 32 |
Zegar rdzenia | 915 MHz 980 MHz (Boost) | 1006 MHz 1058 MHz (Boost) | 900 MHz |
Moc obliczeniowa | ~2459 gigaflopów | ~3090 gigaflopów | ~691 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | ~29,3 gigapiks./s | ~32,2 gigapiks./s | ~14,4 gigapiks./s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~102,5 gigateks./s | ~128,8 gigateks./s | ~28,8 gigateks./s |
Zegar pamięci | 1502 MHz | 1502 MHz | 891 MHz |
Szyna pamięci | 256 b | 256 b | 128 b |
Rodzaj pamięci | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB DDR3 |
Przepustowość pamięci | 179,05 GB/s | 179,05 GB/s | 28,50 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
GeForce GT 640 wzbogaca linię GTX 600 Nvidii w tanim segmencie i jest to pierwsza karta graficzna z rodziny Kepler, która korzysta z układu GK107, a to zdecydowanie coś mniejszego od GK104. W tej wersji Keplera zdecydowano się na dwie jednostki SMX, które razem dają 384 rdzenie CUDA. Proste wyliczenie zapewnia obraz wydajności tej karty: 3,5 razy mniej jednostek od GTX-a 670, który ma 1344 rdzenie CUDA. Te jednostki wspomagane są przez 32 jednostki teksturujące i 16 ROP-ów, a całość ma do dyspozycji 1024 MB lub 2048 MB (ilość zalecana przez producenta) pamięci typu DDR3 komunikującej się z resztą konstrukcji za pomocą 192-bitowej szyny. Procesor graficzny jest taktowany zegarem o szybkości 900 MHz, pamięć zaś działa z częstotliwością 891 MHz. Taka kombinacja daje przepustowość pamięci w okolicach 28,5 GB/s. Oczywiście, niektórzy producenci wprowadzają karty fabrycznie podkręcone, także przedstawione w naszym teście.
Mały Kepler obsługuje również techniki zaimplementowane wcześniej w starszych braciach, takie jak Nvidia Surround i PCI Express 3.0, choć brakuje np. Turbo Boost, która automatycznie zwiększa wydajność układów opartych na GK104.
Nvidia utrzymuje, że karta charakteryzuje się TDP w wysokości 65 W; faktycznie GeForce GT 640 nie potrzebuje dodatkowych wtyczek zasilania, a z portu PCI Express nie pobierze więcej niż 75 W.
Rywalizacja o klienta
Głównym zadaniem GeForce'a GT 640 jest rywalizowanie o względy klientów w zapewne najpopularniejszym segmencie, czyli do 500 zł: ceny tych kart zaczynają się od mniej więcej 360 zł, sto kilkadziesiąt złotych więcej trzeba wydać przeważnie na fabrycznie podkręcone wersje.
GTS 450 | GTX 550 Ti | GT 640 | |
---|---|---|---|
Jednostki cieniujące | 192 | 192 | 384 |
ROP | 16 | 32 | 16 |
Jednostki teksturujące | 32 | 24 | 32 |
Zegar rdzenia | 783 MHz | 900 MHz | 900 MHz |
Moc obliczeniowa | ~601 gigaflopów | ~691 gigaflopów | ~691 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | ~12,5 gigapiks./s | ~21,6 gigapiks./s | ~14,4 gigapiks./s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~25 gigateks./s | ~28,8 gigateks./s | ~28,8 gigateks./s |
Zegar pamięci | 900 MHz | 1026 MHz | 891 MHz |
Szyna pamięci | 128 b | 192 b | 128 b |
Rodzaj pamięci | 1024 MB GDDR5 | 1024 MB GDDR5 | 2048 MB DDR3 |
Przepustowość pamięci | 57,7 GB/s | 98,5 GB/s | 28,50 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 11 | DirectX 11 | DirectX 11.1 |
Złącze graficzne | PCI-E 2.0 | PCI-E 2.0 | PCI-E 3.0 |
W cenie około 400 zł można kupić jedną z sześciu kart graficznych. Nvidia proponuje następujące:
- GeForce'a GTS 450 (320–350 zł),
- GeForce'a GTX 550 Ti (430-450 zł),
- dzisiaj przedstawioną nowość, czyli GeForce'a GT 640 (360–400 zł).
AMD zaś:
- Radeona HD 6750 (ok. 370 zł, choć jest on trudno dostępny),
- Radeona HD 6770 (390–420 zł),
- Radeona HD 7750 (400–420 zł).
Która z powyższych propozycji okaże się najkorzystniejsza?
Palit GeForce GT 640
Konstrukcja firmy Palit to GeForce GT 640 w wersji niskoprofilowej. Mimo wszystko mamy do czynienia z dwuslotową konstrukcją, a to przez rozbudowany (na tle rozmiarów całej karty) radiator z małym wentylatorem. Produkt Palita jest taktowany identycznie z wersją referencyjną, więc i wydajność pozostaje niezmieniona. To samo tyczy się zestawu wyjść: do dyspozycji jest DVI, HDMI i VGA. Co ciekawe, Palit dołącza skrócony śledź, który można w razie potrzeby samodzielnie zamontować.
W pudełku oprócz karty znalazły się:
- instrukcja obsługi,
- płyta z oprogramowaniem,
- skrócony śledź do samodzielnego montażu.
Galeria
Point of View GeForce GT 640
GeForce GT 640 stworzony przez Point of View to fabrycznie podkręcona karta z układem GK107. Taktowanie zarówno rdzenia, jak i pamięci zostało podniesione o ponad 100 MHz w stosunku do wersji referencyjnej. Na karcie zainstalowano jednoslotowy radiator z 40-milimetrowym wentylatorem, który odpowiada za chłodzenie całej konstrukcji. Sprzęt został wyposażony w wyjścia cyfrowe DVI i HDMI oraz analogowe VGA.
W pudełku oprócz karty znalazły się tylko:
- instrukcja obsługi,
- płyta ze sterownikami.
Galeria
Zotac GeForce GT 640 Zone Edition
Model Zone Edition firmy Zotac to przykład tego, jak można wykorzystać niskie TDP układu GK107 montowanego na kartach GeForce GT 640. Konstrukcja jest chłodzona pasywnie przez zajmujący dwa sloty radiator i trzy rurki cieplne. Zotac Zone Edition ma na śledziu trzy wyjścia obrazu: dwa DVI oraz jedno mini-HDMI.
Sprzęt działa ze standardową częstotliwością GK107 i został wyposażony w zalecaną przez Nvidię 2-gigabajtową pamięć DDR3.
W pudełku oprócz karty znajdziecie:
- przejściówkę VGA-DVI,
- książeczkę gwarancyjną,
- instrukcję obsługi,
- płytę z oprogramowaniem,
- naklejkę,
- kod promocyjny uprawniający do trzydniowego dostępu do gry Trackmania 2: Canyon.
Galeria
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności zostały wykonane na platformie składającej się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-2600K @ 4700 MHz | www.morele.net |
Płyta główna | MSI Big Bang Marshal | pl.msi.com |
Monitor | EIZO FlexScan SX2762W (27 cali, 2560×1440) | www.alstor.pl |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Sprzęt do testów tła | Karty graficzne | www3.pny.com www.hisdigital.com |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | OCZ Vertex 3 120 GB | www.ocztechnology.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda 7200.12 1 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Thermaltake Toughpower Grand 850 W | www.thermaltake.com |
Obudowa | Thermaltake Level 10 GT | www.thermaltake.com |
System operacyjny:
- Windows 7 Ultimate 64-bitowy.
Sterowniki:
- karty graficzne AMD Radeon – Catalyst 12.6,
- karty graficzne Nvidia GeForce – ForceWare 301.42.
BIOS płyty głównej – 7670v12.
Wydajność – 3DMark11 oraz Heaven Benchmark 3.0
Wydajność w grach
Ciśnienie akustyczne
Test głośności wykonujemy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy ok. 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
Dodatkowo przeprowadziliśmy test głośności na poziomie uszu testującego, podczas gdy zamknięta obudowa komputera znajdowała się pod biurkiem. Oto rezultaty:
Pobór energii
Test poboru energii wykonujemy z użyciem gry Crysis: Warhead w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. To z pewnością najbardziej typowa sytuacja dla większości graczy. Crysis nadal jest bardzo wymagającą grą, która potrafi wycisnąć siódme poty z najmocniejszych kart.
W spoczynku różnice między poszczególnymi konstrukcjami praktycznie się zacierają. Pod obciążeniem są wyraźne, ale uzasadnione osiągami. Nowy produkt Nvidii pobiera najmniej energii, ale jest najwolniejszy w grach...
Podkręcanie
Możliwości podkręcania nie zawodzą. Częstotliwość taktowania rdzenia, o dziwo, najbardziej udało się zwiększyć w pasywnie chłodzonym produkcie Zotaca: o mniej więcej 20%, do 1090 MHz, przy czym pamięć działała o prawie 25% szybciej. Delikatnie rozczarował GT 640 firmy Point of View, który będąc już fabrycznie podkręconym, nie miał zapasu mocy większego od rywali.
Zabierając się za podkręcanie, należy pamiętać, że obecnie programy do monitorowania parametrów kart, takie jak GPU-Z, błędnie odczytują aktualne taktowanie rdzenia. Wyświetlane taktowanie rdzenia, choć jest on podkręcony i zapewnia wzrost osiągów, pozostaje w miejscu na poziomie ok. 900 MHz. Nie należy się tym przejmować ani czekać na nową wersję GPU-Z.
Po podkręceniu wszystkie karty oparte na układzie GK107 znacznie przyspieszają; niestety, nadal ich osiągi nie pozwalają im dogonić starszego o dwie generacje GTS-a 450...
Podsumowanie
Obecnie na średnio dobrej półce Nvidia bardzo rozczarowuje, przede wszystkim ze względu na wydajność. GeForce GT 640 poległ w każdym teście odzwierciedlającym realia faktycznej gry i tylko na wykresach z wynikami w popularnym 3D Marku w wersji 11 przegania on rywala z obozu AMD, Radeona HD 6750. GT 640 okupuje ostatnie miejsca i nawet jego cena, 360–400 zł, nie usprawiedliwia tak słabych osiągów. Po krótkiej analizie sytuacji rynkowej przypominamy, że w podanym przedziale cenowym konkurencją dla GK107 jest nie HD 6750, ale HD 6770, z którym to produkt „zielonych” przegrywa jeszcze wyraźniej. Trudno znaleźć jakąś mocną stronę tej karty.
Co wybrać za mniej więcej 400 zł?
To proste: na pewno nie GT 640. Ci, którzy chcieliby wydać mniej, powinni skierować wzrok w stronę Radeona HD 6750, a ci, którzy są gotowi wysupłać z portfela właśnie tyle, mają dużo lepszy wybór w postaci modelu HD 6770 lub po prostu starszego o dwie generacje kuzyna sześćsetczterdziestki, GTS-a 450. Ci zaś, którzy mogą sobie pozwolić na wydatek o 30 zł większy, mogą śmiało rozejrzeć się za jakimś GTX-em 550 Ti lub Radeonem HD 7750, najszybszymi kartami w tej cenie.
Do testów dostarczył: Nvidia
Cena w dniu publikacji (z VAT): 370 zł
Do testów dostarczył: Palit
Cena w dniu publikacji (z VAT): 360 zł
Do testów dostarczył: PoV/TGT
Cena w dniu publikacji (z VAT): 490 zł
Do testów dostarczył: Zotac
Cena w dniu publikacji (z VAT): 420 zł