Gry i konsole
Artykuł
Dawid Grzyb, Piątek, 7 października 2011, 15:40
Jest kilka gier, na które czeka się całymi latami głównie dlatego, że są to projekty bardzo utalentowanych studiów. Do tego elitarnego grona można śmiało zaliczyć np. Blizzarda oraz id Software. Rage to najnowsze dzieło Johna Carmacka – twórcy legendarnego Quake'a. Jeżeli ktoś nie kojarzy tego tytułu, sugerujemy mu, aby szybko nadrobił zaległości. Carmack uraczył nas postapokaliptyczną strzelanką opartą na jego najnowszym, ponoć rewolucyjnym silniku graficznym – id Tech 5. Czy warto było trzymać kciuki za Rage'a przez blisko pół dekady?

Asteroida kontra Ziemia – 1:0

id Software nie wydaje gier często. Poprzednią była zdecydowanie udana trzecia część Dooma z 2004 roku. Ale siła załogi Johna Carmacka nie tkwi w tworzeniu rewolucyjnych gier, chociaż z takimi też się zetknęliśmy, a tylko narzędzi, które to umożliwiają. Licencje na silniki id Software zawsze sprzedawały się jak ciepłe bułeczki. A umiejętność ich projektowania i pisania w taki sposób, żeby zaskakiwały jakością grafiki i nowatorstwem, Carmack opanował do perfekcji. No cóż, chyba się nie obrazi, jeżeli określimy go mianem programistycznego wyjadacza i wizjonera. No i przy okazji twórcy działającego niemal wyłącznie w środowisku OpenGL.

Ale oprócz silników ludzie z id Software robią też naprawdę dobre gry, w których można bawić się latami. Do dzisiaj są u nas w redakcji osoby, które przez co najmniej kilka godzin w tygodniu pacyfikują boty lub innych graczy. Jak to mówią, stara miłość nie rdzewieje. Najnowsze dziecko Carmacka niespecjalnie odbiega od klimatów czystego science fiction. W Rage obserwujemy wyjątkowo nieciekawą, postapokaliptyczną przyszłość, która jednak ma wiele do zaoferowania.

Tło historyczne w Rage to żadne novum. Już przynajmniej kilka razy mieliśmy do czynienia z grami, w których wydarzenia dzieją się w mocno zdziczałym świecie przyszłości. Fabuła najnowszego dzieła id Software sięga 2004 roku, kiedy to naukowcy zaobserwowali asteroidę wielkości Manhattanu, która zmierzała w kierunku mateczki Ziemi. Co ciekawe, 99942 Aphopis to rzeczywisty obiekt, który zalicza się do grona NEA (ang. Near-Earth Asteroids), czyli tych, które są blisko nas. Kilka lat temu spekulowano na temat prawdopodobieństwa uderzenia w niebieską planetę, a twórcy gry postanowili faktycznie go w niej rozbić.

29 sierpnia 2029 roku dochodzi do katastrofy o globalnej skali, w której praktycznie cała cywilizacja zostaje unicestwiona. Ale jajogłowi już kilka lat wcześniej powołali do życia projekt Eden, który polegał na umieszczeniu w specjalnych schronach, tak zwanych arkach, ludzi, którzy mogliby po katastrofie skolonizować planetę na nowo. Niestety, większość populacji nie przeżyła uderzenia, nawet ci, którzy byli zamknięci pod grubą warstwą betonu. Ale kilku się udało, jakżeby inaczej. Gracz budzi się sto sześć lat po katastrofie, nie mając pojęcia o tym, co się wydarzyło. Czas rozprostować nogi i udać się na mały rekonesans.        

Shadow Kings
Ocena artykułu:
Ocen: 13
Zaloguj się, by móc oceniać
6M9 (2011.10.07, 15:50)
Ocena: 9

0%
Wszystko co postapokaliptyczne - must have!
skoti48 (2011.10.07, 15:53)
Ocena: 3

0%
Co do wspomnianego problemu tekstur polecam http://www.geforce.com/News/articles/how-t...aks?sf2286832=1
Mixtape (2011.10.07, 15:56)
Ocena: 16

0%
Z dużej chmury mały descz :) Tyle obietnic tyle rzeczy a dostaliśmy wersję BETA i to jeszcze z ukłonem w stronę casualów(konsolowców) Nie dość, że to to zabugowane do granic absurdu to jeszcze ''super silnik graficzny'' jest tak brzydki, że mi monitor się smutny zrobił jak tą grę odpaliłem. Brak ustawień graficznych ? Że co ? A tak jeździł Carmack bo konsolach a co dostaliśmy ? Wielkie G.Ó.W.N.O ! A tak czekałem na tą grę, miałem takie wielkie nadzieje... Ale no cóż. Takie są czasy gdzie liczy się treść a nie prawda.
SunTzu (2011.10.07, 15:59)
Ocena: 8

0%
Z tego co się orientowałem to gra sama dopasowywuje jakość do mocy karty graficznej i procesora. Na mojej karcie 4850jest tragicznie.... co ciekawe mam 18-22FPSów zarówno przy 1280-800 vs 1650x1050.

Jednak nie rozumiem jednej rzeczy. Skoro John tworząc Id Tech5 pracował na starszych kartach, starszych sterach, to czemu do jasnej ciasne na Catalystach sprzeda paru miesięcy dostaję error (OpenGL?), no właśnie gra jest pod DX czy OGL? Bo moje pierwsze uruchomienie to error OGL, a gra instaluje DirectX.


Braku multiplayera nie wybaczę. Każdemu odradzam... zmarnowany potencjał i średnia zabawa. Dobrze, że nie grałem w ostatniego Fallout-a, bo założę się, że zabawa będzie dużo lepsza.

EDIT: zapomniałem o FPS CAP 60, nie da się wyłączyć w opcjach V-Sync (ponoć się da innymi metodami).

Niestety rage to cień dawnego id software i traktuje się pctowca jak gracza III kategorii.
kHmPRO (2011.10.07, 16:04)
Ocena: 4

0%
Nie mogę grać w takie gry bo jestem zbyt nerwowy i się boję :D
Pentium D (2011.10.07, 16:05)
Ocena: 2

0%
Recenzji gier ostatnio pełno jak grzybów po deszczu.
skoti48 (2011.10.07, 16:06)
Ocena: 3

0%
SunTzu @ 2011.10.07 15:59  Post: 508765
Z tego co się orientowałem to gra sama dopasowywuje jakość do mocy karty graficznej. Dlatego wyszły wam tak dziwne FPSy. Na mojej karcie 4850jest tragicznie.... co ciekawe mam 18-22FPSów zarówno przy 1280-800 vs 1650x1050.

Jednak nie rozumiem jednej rzeczy. Skoro John tworząc Id Tech5 pracował na starszych kartach, starszych sterach, to czemu do jasnej ciasne na Catalystach sprzeda paru miesięcy dostaję error (OpenGL?), no właśnie gra jest pod DX czy OGL? Bo moje pierwsze uruchomienie to error OGL, a gra instaluje DirectX.

Renderer to OpenGL, ale pod Windowsem zapewne Input jest z DirectX (obsługa padów, wibracji itp. (nawet myszy czy klawiatury) pod Windowsem). Stery AMD pod OpenGL są teraz znacznie lepsze niż kilka lat temu, ale dalej są dalekie od standardu.
SunTzu (2011.10.07, 16:08)
Ocena: 5

0%
skoti48 @ 2011.10.07 16:06  Post: 508774
SunTzu @ 2011.10.07 15:59  Post: 508765
Z tego co się orientowałem to gra sama dopasowywuje jakość do mocy karty graficznej. Dlatego wyszły wam tak dziwne FPSy. Na mojej karcie 4850jest tragicznie.... co ciekawe mam 18-22FPSów zarówno przy 1280-800 vs 1650x1050.

Jednak nie rozumiem jednej rzeczy. Skoro John tworząc Id Tech5 pracował na starszych kartach, starszych sterach, to czemu do jasnej ciasne na Catalystach sprzeda paru miesięcy dostaję error (OpenGL?), no właśnie gra jest pod DX czy OGL? Bo moje pierwsze uruchomienie to error OGL, a gra instaluje DirectX.

Renderer to OpenGL, ale pod Windowsem zapewne Input jest z DirectX (obsługa padów, wibracji itp. (nawet myszy czy klawiatury) pod Windowsem). Stery AMD pod OpenGL są teraz znacznie lepsze niż kilka lat temu, ale dalej są dalekie od standardu.

W takim razie, aż się prosi o test pod linuksem.
... już widziałem, że gra dostała status platnium dla zdaję się Fedory 15.
Dominiko_ (2011.10.07, 16:10)
Ocena: 9

0%
ID Software się skończyło na Q3 / ew. Doom 3.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności spokrewnione
Gry online
Facebook
Download Komputer Świat
Program do usuwania zbędnych plików z dysku twardego.
Jeden z najpopularniejszych emulator napędów optycznych CD, DVD oraz Blu-ray.
Opensource'owy, wieloplatformowy i popularny edytor grafiki rastrowej.
Popularny pakiet biurowy dla systemów Windows, OS X i Linux.
Program do pobierania muzyki z serwis streamingowego SoundCloud.
Popularne narzędzie do tworzenia plików w formacie PDF.
Niezależna gra komputerowa z otwartym światem z sześciennych klocków.
Narzędzie do konwersji materiałów wideo z serwisu YouTube.
Gra komputerowa łącząca w sobie elementy platformowe i zręcznościowe.
Konkursy
Całkiem niedawno informowaliśmy o sukcesie studentów z Uniwersytetu Warszawskiego, którzy zdobyli brązowy medal w konkursie ACM-ICPC 2015, a także rekordzie ustanowionym przez uczniów Politechniki Wrocławskiej, którzy nawiązali połączenie Wi-Fi o zasięgu 250 km. 7