Radeon HD 6790 jest oparty na zablokowanym układzie Barts. Zanim się pojawił, plotki głosiły, że wraz z nową kartą otrzymamy możliwość odblokowania nieaktywnych jednostek wykonawczych. Ostatnio klienci AMD dostali taki gratis w Radeonie HD 6950. Intuicja kazała nam nie popadać w przesadny optymizm, choćby dlatego, że HD 6850 nie dawał przerobić się na HD 6870. Coś takiego samo w sobie dawałoby bardzo dużą przewagę nad produktami Nvidii. Nie omieszkaliśmy sprawdzić, czy jest to możliwe, a o efektach naszych starań przeczytacie na stronie o odblokowywaniu.
Jeśli chodzi o dane techniczne, Radeon HD 6790 nie odbiega znacząco od mocniejszych modeli o roboczej nazwie Barts. Ot po prostu częściowo zablokowany rdzeń. Jednak po dokładniejszej analizie można stwierdzić, że parametry zaskakująco przypominają HD 5770:
HD 6950 | HD 6870 | HD 6850 | HD 6790 | HD 5770 | |
---|---|---|---|---|---|
Nazwa robocza GPU | Cayman Pro | Barts XT | Barts Pro | Barts LE | Juniper XT |
Jednostki cieniujące | 1408 | 1120 | 960 | 800 | 800 |
ROP | 32 | 32 | 32 | 16 | 16 |
Jednostki teksturujące | 88 | 56 | 48 | 40 | 40 |
Zegar rdzenia | 800 MHz | 900 MHz | 775 MHz | 840 MHz | 850 MHz |
Moc obliczeniowa | 2253 gigaflopy | 2016 gigaflopów | 1488 gigaflopów | 1344 gigaflopy | 1360 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | 25,6 gigapiks./s | 28,8 gigapiks./s | 24,8 gigapiks./s | 13,4 gigapiks./s | 13,6 gigapiks./s |
Szybkość wypełniania teksturami | 70,4 gigateks./s | 50,4 gigateks./s | 37,2 gigateks./s | 33,6 gigateks./s | 34,0 gigateks./s |
Zegar pamięci | 1250 MHz | 1050 MHz | 1000 MHz | 1050 MHz | 1200 MHz |
Szyna pamięci | 256 b | 256 b | 256 b | 256 b | 128 b |
Rodzaj pamięci | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 |
Przepustowość pamięci | ~149 GB/s | ~125 GB/s | ~119 GB/s | ~125 GB/s | ~77 GB/s |
Podobieństwo do układu Juniper jest zadziwiające. W teorii nowy HD 6790 ma nawet nieco mniejsze możliwości obliczeniowe. Tak jakby producent wiedział, że już HD 5770 był ograniczany przepustowością pamięci. W końcu architektura układów Barts różni się jedynie kosmetycznie od poprzedniej generacji – przede wszystkim poprawionym teselatorem. Jaki mógłby być powód wprowadzenia produktu o niemal identycznej wydajności GPU?
Dodatkowo Radeon HD 6790 jest droższy w produkcji. Sama dwa razy szersza szyna pamięci to istotny koszt, ponadto rdzeń Barts LE ma rozmiary identyczne jak w przypadku Radeona HD 6870 i HD 6850. A to oznacza jedno: producent nie ukrywa, że jest to układ zablokowany. A może też znacząco mruga w stronę użytkowników chętnych do jego odblokowania?
HD 6950 | HD 6870 | HD 6850 | HD 6790 | HD 5770 | |
---|---|---|---|---|---|
Proces technologiczny | 40 nm | 40 nm | 40 nm | 40 nm | 40 nm |
Rozmiar rdzenia | 389 mm2 | 255 mm2 | 255 mm2 | 255 mm2 | ~160 mm2 |
Liczba tranzystorów | 2,64 mld | 1,70 mld | 1,70 mld | 1,70 mld | 1,04 mld |
Złącza zasilania | 2 × PCIe 6-pinowe | 2 × PCIe 6-pinowe | 1 × PCIe 6-pinowe | 2 × PCIe 6-pinowe | 1 × PCIe 6-pinowe |
Typowy pobór mocy | 150 W | 151 W | 129 W | 150 W | 108 W |
Pobór mocy w spoczynku | 20 W | 19 W | 19 W | 19 W | 18 W |
Porównując wielkość rdzenia, łatwo dostrzec różnicę: liczba i powierzchnia tranzystorów w Juniperze XT wynosiła nieco ponad 60% tego, co można spotkać w układach Barts. Zatem był to układ naprawdę opłacalny dla producenta. Podobnie było w przypadku GTS-a 450, a obecnie – GTX-a 550 Ti. Są to karty zdecydowanie tańsze w produkcji od serii Radeon HD 68xx. Tym bardziej warto docenić to, że HD 6790 to najtańszy produkt z 256-bitową szyną pamięci. Opłacalność takiego rozwiązania zależy także od uzysku z wafla i technologii produkcji (którą AMD stosuje przecież z powodzeniem od ponad półtora roku). Jednak opłacalność zostawmy producentom i zajmijmy się korzyścią dla klienta.
Radeon HD 6790 pobiera sporo więcej energii od mocniejszej wersji, HD 6850. To przede wszystkim kwestia zegarów taktujących, które w nowym modelu są całkiem szybkie. Nie mogło być inaczej, gdyż rdzeń to ten sam układ Barts. W spoczynku Radeon HD 5770 osiągał pod tym względem nieco lepsze wyniki (znów ze względu na wielkość rdzenia).
Radeon HD 6790 to kolejny produkt, który raczej nie będzie występował na rynku w postaci referencyjnej. Producenci otrzymali wolną rękę w konstruowaniu własnych, wymyślnych systemów chłodzenia i tańszych w produkcji (a przy tym nie zawsze gorszych) płytek drukowanych.
Surowa estetyka tej wersji sugeruje, że karta ma być przede wszystkim funkcjonalna. Zastosowano tu charakterystyczny dla AMD system chłodzenia z miejscem na wylot gorącego powietrza.
Mnogość złączy graficznych potwierdza przypuszczenia o zastosowaniu funkcji Eyefinity i HD3D.
Obudowa karty graficznej nieco wystaje poza obrys płytki drukowanej. Oto porównanie na tle największego i najmniejszego produktu konkurencji:
XFX Radeon HD 6950 1 GB | AMD Radeon HD 6790 | KFA2 GTX 550 Ti LTD OC | Zotac GTX 550 Ti AMP! Edition | |
---|---|---|---|---|
Długość płytki drukowanej | 241 mm | 241 mm | 228 mm | 187 mm |
Długość całej karty | 250 mm | 250 mm | 231 mm | 194 mm |
Wysokość | 111 mm | 111 mm | 111 mm | 111 mm |
Szerokość | 39 mm | 39 mm | 39 mm | 39 mm |
Waga | 604 g | 895 g | 641 g | 462 g |
Sapphire Radeon HD 6790
Wśród niewielkiej liczby dodatków znajdziecie m.in. „kartę wstępu” Sapphire Select Club, pozwalającą pobrać ciekawe oprogramowanie (np. do podkręcania) czy różne wersje gier.
O odpowiednią temperaturę działania dba duży wentylator ze specjalnie wyprofilowanymi łopatkami, które mają zapewnić większy przepływ powietrza i mniejszą głośność.
Zamiast dwóch złączy mini-DisplayPort Sapphire zastosował jedno pełnowymiarowe. Poza tym, tak jak w konstrukcji referencyjnej, mamy do dyspozycji dwa złącza DVI oraz HDMI. Nadal jest to wystarczająca liczba do pracy z użyciem trzech monitorów w trybie Eyefinity lub HD3D.
Własna konstrukcja płytki drukowanej pozwoliła nieco zmniejszyć gabaryty karty. Plastikowa osłona radiatorów nieco wystaje poza obrys PCB.
Sapphire Radeon HD 6790 | AMD Radeon HD 6790 | KFA2 GTX 550 Ti LTD OC | Zotac GTX 550 Ti AMP! Edition | |
---|---|---|---|---|
Długość płytki drukowanej | 231 mm | 241 mm | 228 mm | 187 mm |
Długość całej karty | 247 mm | 250 mm | 231 mm | 194 mm |
Wysokość | 118 mm | 111 mm | 111 mm | 111 mm |
Szerokość | 41 mm | 39 mm | 39 mm | 39 mm |
Waga | 606 g | 895 g | 641 g | 462 g |
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności zostały wykonane na platformie składającej się z następujących podzespołów:
Model | Dostarczył | |
---|---|---|
Procesor: | Core i7-965 Extreme Edition ES @ 133*29 | www.intel.pl |
Płyta główna: | ASUS P6T7 WS SuperComputer | asus.com.pl |
Pamięć: | A-DATA DDR3-1333+ 3 × 2 GB @ 1333 MHz 8 8 8 24 | www.adata.com.tw |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Schładzacz procesora: | Noctua NH-U12P | www.noctua.at |
Dysk twardy – system: | OCZ Vertex 60 GB | www.ocztechnology.com |
Dysk twardy – dane: | Seagate Barracuda 7200.11 320 GB | www.seagate.com |
Zasilacz: | Cooler Master UCP 1100 W | www.coolermaster.com |
Monitor: | Samsung SyncMaster 305T (30 cali, 2560×1600) | www.samsung.com |
Obudowa: | Lian Li PC-V2110 | www.lian-li.com |
System operacyjny:
- Windows 7 w wersji 64-bitowej.
Sterowniki:
- Radeon HD 5850, HD 5830 – Catalyst 10.10,
- Radeon HD 5870, HD 5970 – Catalyst 10.11,
- Radeon HD 5750, HD 5770, HD 6850, HD 6870, HD 6950, HD 6970 – Catalyst 11.4,
- GeForce GTX 470, GTX 480, GTX 570, GTX 580 – ForceWare 266.58,
- GeForce GTX 560 Ti – ForceWare 266.56.
- GeForce GTS 450, GTX 460, GTX 550 Ti – ForceWare 267.59.
Wydajność syntetyczna
Na prośbę użytkowników zmieniamy formę prezentowania wykresów na tradycyjną. Nad każdym wykresem można wybrać rozdzielczość, wynik cząstkowy czy tryb danego programu testującego.
Wydajność w testach syntetycznych wypada zdecydowanie na korzyść Radeona HD 6790. Produkt ten buduje sporą przewagę nad GeForce'em GTX 550 Ti, nawet w tradycyjnie zdominowanym przez Nvidię Unigine Heaven 2.1. Ten program mocno wykorzystuje teselację. Co ciekawe, doskonale pokazuje to, jak dopracowany jest nowy teselator w jądrze Barts w porównaniu z Radeonem HD 5770, kartą AMD DirectX 11 pierwszej generacji.
Wydajność w starszych grach
Większość z niżej wymienionych tytułów zostanie wkrótce zastąpiona nowszymi odpowiednikami. Część doczekała się już bezpośrednich następców, których jeszcze nie zdołaliśmy wdrożyć. Możecie jednak spodziewać się rychłej aktualizacji gier, w których testujemy karty graficzne. Szczególnie żal tutaj nowego Crysisa, który nie dość, że jest bardzo wymagający sprzętowo, to daje bardzo powtarzalne i reprezentatywne wyniki, ponadto jest łatwy w obsłudze dla osoby testującej. Dzięki tym wszystkim cechom był do tej pory podstawowym narzędziem do sprawdzania stabilności, poboru mocy oraz głośności.
W większości starszych tytułów nowy produkt AMD wypada nieco gorzej od GeForce'a 550 Ti. Wśród tych gier są także te, które do tej pory pokazywały przewagę „zielonych”. Mimo wszystko postęp względem HD 5770 jest wyraźny.
Wydajność w grach
Metro 2033 jest jedną z najbardziej wymagających gier. Nawet w trybie DirectX 10 nie daje wytchnienia kartom graficznym ze średniej półki. Wybraliśmy test z rzeczywistej rozgrywki. Mierzymy wydajność podczas przejazdu drezyną na jednej z początkowych map, Pościg. Pomiar wykonujemy za pomocą programu Fraps.
Mafia 2 jest już znacznie mniej wymagająca. Płynną rozgrywkę w „Full HD” zapewnią nawet karty graficzne za około pół tysiąca złotych. Wydajność sprawdzamy na mapie Room Service, przebiegając określony odcinek po wyjściu z domubohatera. Pomiar wykonujemy za pomocą Frapsa.
Left 4 Dead 2 to kontynuacja ciepło przyjętej strzelanki z rozbudowanym trybem kooperacji. Gra „opowiada” o czwórce typowych ludzi, którzy znaleźli się w świecie opanowanym przez krwiożercze zombie. Wykorzystuje zmodyfikowany silnik Source zgodny z DirectX 9. W czasie testu uruchamiamy timedemo z nagranym przebiegiem jednego z pierwszych etapów.
Najnowsze dzieło polskiego studia People Can Fly jest oparte na silniku Unreal Engine 3 firmy Epic Games. Bulletstorm polega na możliwie efektownym zabijaniu hord przeciwników z różnych plemion, które opanowały planetę będącą luksusowym centrum hotelowo-rozrywkowym. Gra wydaje się nastawiona bardziej na rynek konsolowy. Typowe problemy w mierzeniu wydajności występują m.in. w niektórych rozdzielczościach 16:10. Bulletstorm domyślnie ma także blokadę maksymalnej liczby klatek na sekundę, którą jednak można wyłączyć. Pomiar wykonujemy w początkowym odcinku aktu 3.: Tama (Jeden snajper znaczy tuzin), podczas ucieczki z walącej się kopalni.
Radeon HD 6790 uzyskuje znaczącą przewagę nad największym rywalem we wszystkich powyższych grach. W większości najnowszy produkt AMD prześciga nawet GeForce'a GTX 460 768 MB.
Wydajność w grach DirectX 11
Gry wykorzystujące najnowsze biblioteki Microsoftu z reguły są dużo bardziej wymagające, co przekłada się na wyniki poszczególnych kart i lepsze wykorzystanie ich potencjału obliczeniowego.
Wydajność w Battlefield: Bad Company 2 sprawdzamy na mapie Jądro ciemności. Test polega na przebiegnięciu w określony sposób początkowej części etapu, od miejsca lądowania na rzece do chatki, gdzie rozgrywa się akcja. Po drodze mijamy wiele wymagających miejsc, m.in. złożone źródła światła i dwa źródła ognia. Pomiar wykonujemy przy użyciu Frapsa. Ze względu na niezmienne warunki testu wynik jest wysoce powtarzalny i cechuje się małym błędem pomiarowym.
Jedna z nowszych pozycji na liście gier, które testujemy, to gratka dla miłośników strategii turowych: Civilization V. Obsługuje efekty DirectX 11. Do pomiaru wydajności wykorzystujemy program Fraps. Obiekt testu to zapisany fragment gry po 380. turze (ostrzał artyleryjski miasta i walka jednostek, pełne zbliżenie). Sprawdzamy liczbę klatek na sekundę podczas rzeczywistej rozgrywki w maksymalnych ustawieniach graficznych. Wbudowane dema testujące dają wyniki zdecydowanie nieadekwatne do wydajności w trakcie gry, dlatego nie mogliśmy ich użyć.
To jedna z pierwszych gier wykorzystujących najnowsze biblioteki Microsoftu, przygotowana przez specjalizujących się w wyścigach programistów z Codemasters i nadal sygnowana nazwiskiem legendy rajdów samochodowych Colina McRae. DiRT 2był silnie promowany przez AMD. Niemal pół roku po wprowadzeniu Radeonów 5000 Nvidia nie zdołała zapewnić sprzętu korzystającego z DirectX 11. Jednak później okazało się, że „zielone” produkty bardzo dobrze radzą sobie w tej grze. Liczbę klatek wyświetlanych w ciągu sekundy mierzymy za pomocą wbudowanego testu wydajności. Ze względu na dużą liczbę zmiennych pomiar wykonujemy trzykrotnie, a wynik uśredniamy. Wszystkie opcje graficzne są ustawione na maksymalne wartości, z wyjątkiem trybu wygładzania krawędzi: ×4.
Niedługo doczekamy się trzeciej części serii DiRT.
To jeszcze jedna propozycja specjalistów od wyścigów, firmy Codemasters. F1 2010oparta jest na silniku EGO, wykorzystanym już w Race Driver: Grid. Do testu służy nam wbudowany benchmark (dostępny w menu opcji graficznych). Ze względu na dużą liczbę zmiennych pomiar wykonujemy trzykrotnie, a wynik uśredniamy.
Metro 2033 jest jednym z najbardziej wymagających tytułów. W trybie DirectX 11 efekty wzbogaca m.in. pełna teselacja postaci, głębia ostrości oraz zaawansowane cienie i efekty świetlne. Do przetestowania wybraliśmy fragment rzeczywistej rozgrywki. Wydajność mierzymy podczas przejazdu drezyną na jednej z początkowych map, Pościg. Pomiar wykonujemy za pomocą programu Fraps.
S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci to jedna z pierwszych gier wykorzystujących DirectX 11. Test polega na krótkim spacerze po pomieszczeniu pełnym stalkerów, podczas którego silnie wykorzystywana jest teselacja postaci. Pomiar tradycyjnie wykonujemy za pomocą Frapsa.
Radeon HD 6790 w każdym z testowanych przez nas tytułów osiąga wyraźną przewagę nad rywalem w postaci GeForce'a GTX 550 Ti. W niektórych grach i trybach udaje mu się nawet prześcignąć GeForce'a GTX 460 768 MB. Z pewnością w większości z nich wpływa na to poprawiony teselator i niespotykana w tym segmencie cenowym szyna pamięci o szerokości 256 bitów, zapewniająca sporą przepustowość.
Wpływ architektury układu na wyniki
Warto także porównać ewolucję rozwiązań DirectX 11 firmy AMD. Zgodnie z danymi technicznymi, które pokazaliśmy na pierwszej stronie, leciwy Radeon HD 5770 dzięki odrobinę większej mocy obliczeniowej powinien zapewniać nieznacznie większą wydajność. Oczywiście, tabela danych technicznych nie uwzględnia ulepszeń zaimplementowanych nieco głębiej w architekturze układu, takich jak poprawiony teselator, które wychodzą na jaw po przeanalizowaniu wyników wydajności. To, że HD 6790 ma znacznie większą przepustowość pamięci, jeszcze o niczym nie świadczy, ponieważ nie mając wolnej mocy obliczeniowej, nie użyje całego pasma. Niemniej okazuje się, że właśnie szybkość wypełniania pikselami ma spory wpływ na ogólną wydajność, znacznie łatwiej bowiem „nakarmić” jednostki ROP, mając do dyspozycji szersze łącze. W HD 5770 128 bitów może się po prostu czasem zatykać.
Zatem w praktyce widać, że usprawnienia architektury Radeona HD 6790 dają mu sporą przewagę nad produktem poprzedniej generacji.
Wydajność na tle GeForce'a 550 Ti
GeForce GTX 550 Ti jest szybszy od Radeona HD 6790 zaledwie w czterech spośród wszystkich testowanych przez nas gier. Sześć trybów należy do produktu Nvidii, w jednym jest remis, a w następnym mamy lekkie wskazanie na AMD. W pozostałych grach rysuje się zdecydowana przewaga HD 6790, sięgająca nawet 20%. Oparty na silniku Unreal Engine 3 Bulletstorm, który pojawił się naprawdę niedawno, wykazuje zdecydowaną przewagę Radeona.
Wydajność CrossFireX
Skalowalność trybu wieloprocesorowego jest bardzo duża, nawet w przypadku tak tanich konstrukcji jak Radeon HD 6790 (prawie dwukrotny wzrost wydajności). Zarówno pojedyncza karta, jak i dwie połączone w CrossFireX osiągają wydajność wyraźnie większą od bezpośredniej konkurencji. Szczególnie 3DMark 11 wydaje się kulą u nogi produktu „zielonych”. Przy takiej skalowalności śmiało można rozważać dodanie drugiej karty do trybu wieloprocesorowego zamiast jej wymiany na jedną mocniejszą.
Wydajność CrossFireX – cd.
Konfiguracja CrossFireX dwóch radeonów HD 6790 osiąga bardzo dobre wyniki. Często przewyższa ona najmocniejsze pojedyncze karty. Dylemat, czy za jakiś czas dokupić drugą tanią kartę czy wymienić na pojedynczą, droższą, wydaje się rozwiązany. Konfiguracja SLI tylko w Civilization V dotrzymuje kroku radeonom, w pozostałych grach jest już wyraźnie z tyłu.
Skalowanie CrossFireX
Powyższa tabela wskazuje, o ile konfiguracja CrossFireX jest szybsza od pojedynczej karty graficznej. W oczy rzuca się duży wzrost wydajności konfiguracji wieloprocesorowych w nowszych grach. Można było sądzić, że tym razem przyrost będzie mniejszy niż w przypadku mocniejszych produktów z rodziny Radeon. A jednak wyniki w tym teście są co najmniej zbliżone do osiągów HD 6950. Jedyny problem z CrossFireX jest taki, że liczba klatek na sekundę wskazywana przez programy testujące nijak ma się do rzeczywistości. Szczególnie w najwyższych trybach już od rozdzielczości „Full HD” odnotowujemy wyraźne zacięcia w wyświetlaniu grafiki. Wartości rzędu 50–60 kl./s. wydają się w takich przypadkach mniej „grywalne” od 30 kl./s generowanych przez pojedynczą kartę. Będziemy analizować ten problem także w następnych artykułach. Jeżeli jednak mikroprzycięcia komuś nie przeszkadzają, to tryb CrossFireX czy SLI jest dla niego!
Pobór mocy, głośność, temperatura
Jak już wspominaliśmy w części teoretycznej artykułu, ze względu na większe częstotliwości taktowania spodziewaliśmy się nieznacznie większego poboru mocy niż w przypadku Radeona HD 6850. Tak też jest w rzeczywistości.
Radeon HD 6790 pod obciążeniem pobiera nieco mniej mocy od przykładowego 550 Ti. W spoczynku sytuacja się odwraca.
Układ Barts jest dość ciepły, szczególnie w porównaniu z GF116, jednak wciąż są to bardzo niskie wartości.
Referencyjny Radeon HD 6790 nie należy ani do chłodnych (w porównaniu z konkurencją), ani do cichych. Jednak jest to wersja „inżynieryjna”, której nie będzie w sprzedaży. Co innego produkt firmy Sapphire. Ten ma zbliżoną głośność do użytego przez nas modelu MSI GeForce 550 Ti z układem chłodzenia Cyclone II – działa bardzo cicho w spoczynku i akceptowalnie pod obciążeniem.
Odblokowywanie i podkręcanie
Mimo wszystko niezrażeni przeciwnościami przystąpiliśmy do próby zaaplikowania BIOS-u HD 6850 karcie referencyjnej. GPU-Z w obecnej wersji nie rozpoznaje w pełni nowego układu Barts, dlatego początkowo byliśmy nastawieni optymistycznie. Do tego karta zechciała przyjąć BIOS z droższego modelu. Jednak po ponownym zainstalowaniu sterowników wydajność nie zmieniła się. Bez skutku aplikowaliśmy także BIOS od HD 6870 – podobnie jak wcześniej nie odnotowaliśmy żadnego wzrostu wydajności. Próba odblokowania okazała się zatem nieudana.
W przypadku Radeona HD 6790 firmy Sapphire nie mogliśmy nawet znaleźć kompatybilnego BIOS-u od HD 6850. Nie wykluczamy jednak, że modyfikacja tej karty jest możliwa. Czekamy na informacje od większej liczby użytkowników. Wpisujcie swoje doświadczenia w komentarzach pod artykułem. Jeżeli sytuacja się zmieni, na pewno o tym poinformujemy.
O Radeonie HD 6790 jest też powszechnie głośno jako o świetnym obiekcie do podkręcania. W końcu niektóre wersje HD 6870 osiągają nawet 1 GHz i więcej, a to ten sam rdzeń! Można było zatem spodziewać się niemałego potencjału. I nie zawiedliśmy się. Rdzeń konstrukcji referencyjnej zatrzymał się na 970 MHz, a pamięć – na 1250 MHz.
W przypadku Radeona HD 6790 firmy Sapphire zatrzymały nas możliwości aplikacji, których nie udało się obejść przed opublikowaniem artykułu. Osiągnęliśmy maksimum, na jakie pozwalało oprogramowanie: rdzeń – 950 MHz, pamięć – 1250 MHz. Szkoda, bo autorski program do podkręcania kart graficznych Sapphire Trixx umożliwiał nawet podniesienie napięcia zasilającego GPU. Jednak w wersji, którą mieliśmy, nie rozpoznawał taktowania karty graficznej.
Hit czy kit?
Nasze testy wykazały, że Radeon HD 6790 jest twardym przeciwnikiem dla GeForce'a GTX 550 Ti. W niektórych przypadkach może nawet śmiało rywalizować ze starszymi modelami GTX 460 768 MB. Tajemnicą takiego sukcesu jest „szkielet” architektury. Mimo że parametry teoretyczne HD 6790 stawiają go co najwyżej na równi z leciwym Radeonem HD 5770, czyli popularnym produktem poprzedniej generacji, to faktycznie wydajność okazuje się sporo lepsza. To przede wszystkim dzięki nieco zmodyfikowanej architekturze. HD 6790 oparty jest na tym samym rdzeniu Barts co seria Radeonów 6800, dlatego przynosi te same usprawnienia. Optymalnie radzi sobie z teselacją i intensywnymi efektami graficznymi, dzięki temu uzyskuje przewagę nad HD 5770. Dodatkowo jest to jedyna karta graficzna w tym segmencie cenowym z 256-bitową szyną pamięci, a to jest zdecydowanie warte odnotowania. Szkoda tylko, że zmniejszono także liczbę jednostek ROP, co niezbyt dobrze wpłynęło na ogólną wydajność.
W przypadku GeForce'a 550 Ti trudno mówić o konkurencji. Radeon HD 6790 jest po prostu bardziej wydajny niemal w każdej z testowanych przez nas gier. Do tego ma kosztować tyle samo lub nieco mniej, co najtańszy Titanium. Na przykład testowany przez nas model firmy Sapphire będzie dostępny w dwóch wersjach wyposażeniowych: pełnej pudełkowej, „retail”, której cenę możecie zobaczyć w poniższej tabeli, oraz „lite”, bez oprogramowania, która ma kosztować 509 zł. Z doświadczenia wiemy, że Sapphire podaje nam ceny, które później widzimy w sklepach. Dodatkowo jest to najbardziej elitarna marka produktów AMD. Zatem w tym zakresie cenowym jest to bardzo dobra opcja. Kosztuje mniej niż większość GeForce'ów 550 Ti przy znacznie większej wydajności – to niemal okazja. A to właśnie ten model Nvidii ma być głównym rywalem dla bohatera dzisiejszego testu. Choćby z tego powodu HD 6790 zasługuje na rekomendację.
Produkt referencyjny firmy AMD jest produktem przykładowym i w tej formie nie trafi na wolny rynek. Ewentualnie część producentów może wykorzystać konstrukcję płytki drukowanej z tego modelu. Z tego powodu nie należy sugerować się poziomem głośności tego egzemplarza, a lepiej brać pod uwagę finalne produkty sklepowe, jak np. Sapphire. Ten z kolei ma mniejsze rozmiary, wydajny i dobrze zaprojektowany schładzacz. Jego jedynym mankamentem jest nieco zbyt duża głośność pod obciążeniem.
Ale jest pewien problem w postaci GeForce'a GTX 460 w wersji 768 MB. Co prawda niedługo ma zostać wycofany i prawdopodobnie zastąpiony „odgrzewanym kotletem”, jednak w tej chwili, tak jak wspominaliśmy w artykule o 550 Ti, cena jest atrakcyjna. W konfrontacji z HD 6790 karta wypada bardzo dobrze, a kosztuje nieco mniej.
Przekładanie wprowadzenia produktu na rynek nie wpływa dobrze na zachowanie NDA (ang. non-disclosure agreement). Z tego powodu świat obiegły plotki o możliwości odblokowania Radeona HD 6790 do postaci pełnego HD 6850. Przesłanki do tego, aby spróbować takiej modyfikacji, są dość silne, gdyż AMD umożliwia to w układach Cayman. Jak wiadomo, znaczna część radeonów HD 6950 odblokowuje się do postaci HD 6970. Dlaczego miałoby tak nie być w przypadku Radeona HD 6790? W końcu to ten sam (tyle że zablokowany) układ, który jest podstawą HD 6850 i HD 6870. Nawet w oficjalnych danych technicznych podano pełny rozmiar rdzenia Barts, taki sam dla wersji XT, Pro i LE. Jednak pojawia się tu pewien problem. Otóż Radeon HD 6850 jest w sprzedaży od ponad pięciu miesięcy i z pewnością nie odblokowuje się do postaci HD 6870. Jaki więc cel miałby producent, umożliwiając taki zabieg w jeszcze tańszej karcie graficznej? Mimo wszystko niezrażeni przeciwnościami przystąpiliśmy do próby odblokowania. Bez skutku. Na pierwszy rzut oka układ wydaje się zablokowany na dobre. Szkoda.
Radeon HD 6790 cechuje się jednak dobrą podatnością na podkręcanie, co może być dodatkowym atutem. Co więcej, wersje z autorskimi układami chłodzenia są przeważnie bardzo wydajne, a ich głośność jest na rozsądnym poziomie.
Warto także zauważyć, że skalowalność trybu CrossFireX pozostaje bardzo dobra. Nierzadko da się osiągnąć dwukrotny wzrost wydajności, choć w wyższych rozdzielczościach okupiony mikroprzycięciami.
Do testów dostarczył: AMD
Cena w dniu publikacji (z VAT): 480–550 zł
Do testów dostarczył: Sapphire
Cena w dniu publikacji (z VAT): 550 zł