Na początku była Amiga

Historia zaczęła się dawno temu. W roku 1995 Tomek Rogacewicz napisał prosty pseudosymulator tramwaju na Amigę. W gruncie rzeczy zrobił to dla zabawy, traktując projekt jako odskocznię od pisania innych gier. Program powstał w AMOS-ie, czymś w rodzaju amigowego BASIC-a – języku prostym, lecz wygodnym. Praca zajęła kilka dni, rezultat był skromny: niewyszukana grafika zawierała kilka wektorowych obiektów, proste torowisko i parę renderingów, ale dostarczył wiele radości. Prawdopodobnie nikt wtedy nie przypuszczał, że pomysł będzie miał ciąg dalszy, o wiele bardziej zaawansowany i całkiem poważny.

Ciąg dalszy nastąpił po dziesięciu latach, w roku 2005. W Katedrze Inżynierii Wiedzy na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej realizowano wtedy projekt „Clusterix”, finansowany z grantu Komitetu Badań Naukowych. Chodziło o stworzenie trójwymiarowej wizualizacji Gdańska na podstawie danych GIS. Tomek był wtedy odpowiedzialny za konwersję danych o drogach i torach oraz ich wizualizację. Mimo że założenia projektu nie przewidywały odwzorowania ruchu ulicznego, umieścił w programie model jeżdżącego tramwaju – i tak się zaczęło po raz drugi. Tym razem pod ręką były poważne narzędzia w rodzaju środowiska graficznego OpenGL, przyzwoitej klasy pecety, inna była też motywacja: Tomek powiązał projekt ze swoją pracą doktorską.