Trochę architektury – widok z góry

Zanim przejdziemy do wyników testów wydajności, przyjrzymy się chwilę architekturze nowego GeForce'a. Jest się czemu przyglądać, bo zmian jest sporo. Na początku trochę powiemy o zdolnościach obliczeniowych GF100 i o tym, w jaki sposób obracają się „trybiki” w karcie. Bardzo duża część zmian jest podyktowana tym, że NVIDIA chce zachęcić twórców oprogramowania do wykorzystywania jej kart graficznych do obliczeń zupełnie (albo prawie zupełnie) niezwiązanych z grafiką. Dopiero później postaramy się wytłumaczyć, jakie to ma znaczenie w grach, a na koniec powiemy o nowych funkcjach nowego GeForce'a przeznaczonego dla graczy.

Główne założenie nie zmieniło się od czasów GeForce'a 8800 GTX – cały chip to grupa procesorów SIMD (ang. Single Instruction, Multiple Data), a dokładniej: SIMT (ang. Single Instruction, Multiple Thread). Co to znaczy? Postaramy się to wytłumaczyć. Ale po kolei.