„Zaprojektowaliśmy i udoskonaliliśmy system Windows 7 zgodnie z opiniami użytkowników. Zasadniczo zależało im na tym, aby komputer był łatwy w obsłudze, szybszy i działał tak, jak sobie życzą. W odpowiedzi na te postulaty wprowadziliśmy setki podstawowych ulepszeń oraz kilka przekraczających wszelkie oczekiwania. Chociaż oprogramowanie nie jest jeszcze całkowicie gotowe, zachęcamy do wypróbowania wersji wstępnej” – taki komunikat wita użytkownika na stronie Microsoftu dotyczącej systemu Windows 7 w chwili, gdy powstaje ten artykuł. Czy jest tak, jak zapowiada „gigant z Redmond” – dowiecie się z dalszej części tekstu.
Wstęp
Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że ten artykuł jest pierwszą częścią całej publikacji. Zawarte są w nim informacje wstępne, głównie opisy funkcji. Niestety, z wielu powodów nie udało się przygotować kompletnego tekstu. Druga część, która pojawi się niebawem (a jest w fazie przygotowywania), będzie zawierać bardziej szczegółowe informacje oraz testy.
Testy sprzętu przeprowadzane na łamach PCLab.pl mają ustalone procedury, stworzone z uwzględnieniem także Waszych uwag. Testy systemów operacyjnych nie mają takich procedur. Jeśli zatem macie jakieś propozycje, co chcielibyście znaleźć w drugiej części, podzielcie się nimi w komentarzach – w miarę możliwości zostaną uwzględnione.
Wersje systemu Windows 7
Windows 7 będzie dostępny w sześciu różnych wersjach (ang. Stock Keeping Unit, SKU): Starter, Home Basic, Home Premium, Professional, Ultimate oraz Enterprise.
W porównaniu z systemem Windows Vista zaszła tu pewna zmiana. Wersja Starter do tej pory była przeznaczona na rynki rozwijające się. W przypadku Windows 7 zastępuje ją wersja Home Basic. Microsoft będzie kładł największy nacisk na wersje Home Premium i Professional – wersje kierowane do użytkowników domowych.
Poniżej znajduje się lista wszystkich wersji systemu Windows 7 wraz z informacją, co zawierają (każda kolejna wersja zawiera te same funkcje co poprzednia oraz dodatkowe własne):
- Windows 7 Starter – jest to najbardziej podstawowa wersja systemu Windows 7. Będzie preinstalowana na komputerach, które w minimalnym stopniu są w stanie współpracować z najnowszym systemem. Dystrybucja i preinstalacja będzie prowadzona przez partnerów OEM – system będzie dostarczany wraz ze sprzętem. Najbardziej widocznym limitem tej wersji jest liczba uruchomionych aplikacji – jednocześnie mogą być uruchomione zaledwie trzy. Wersja ta ma udoskonalony pasek zadań, może także dołączyć do istniejącej grupy domowej (ang. HomeGroup).
- Windows 7 Home Basic – następna wersja systemu Windows 7, która także będzie dostarczana wraz ze sprzętem przez partnerów OEM. Jest to wersja przeznaczona na rynki rozwijające się. Zawiera dodatkowo Windows Mobility Center, które pozwala m.in. tworzyć połączenia sieciowe typu ad hoc oraz z urządzeniami przenośnymi. Pozwala na udostępnianie połączenia internetowego innym komputerom w sieci (ang. Internet Connection Sharing, ICS) oraz zawiera bogatszy interfejs graficzny.
- Windows 7 Home Premium – wersja przeznaczona dla użytkowników domowych, zarazem pierwsza, którą będzie można kupić jako osobny produkt (do samodzielnej instalacji). Pozwoli nie tylko dołączyć do grupy domowej, ale także tworzyć takie grupy. Będzie zawierała część funkcji multimedialnych ze wszystkich dostępnych w różnych wersjach, m.in. Media Center i bardziej rozbudowaną obsługę plików multimedialnych. Inne funkcje to m.in. interfejs Aero Glass, obsługa technologii MultiTouch oraz rozpoznawanie pisma odręcznego.
- Windows 7 Professional – następna wersja możliwa do kupienia, kierowana do bardziej wymagających użytkowników, ale także małych firm. Wersja ta pozwala dołączyć do domeny, obsługuje szyfrowanie EFS, pliki offline, zaawansowane opcje kopii zapasowej – czyli jedne z ważniejszych funkcji przeznaczonych do pracy w sieci firmowej. Z mniej ważnych można wskazać możliwość podłączenia się przez Remote Desktop do innej stacji roboczej czy Location Aware Printing (szczególnie przydatna w komputerach przenośnych – automatycznie rozpoznaje, do jakiej sieci podłączony jest komputer, np. domowej czy firmowej, i odpowiednio ustawia domyślną drukarkę).
- Windows 7 Enterprise – wersja sprzedawana dużym przedsiębiorstwom (klienci „enterprise”). Do nabycia jedynie poprzez kanał Microsoft Volume Licensing. Obsługuje techniki: DirectAccess (działanie podobne do VPN), BitLocker i BitLocker To Go (pomaga chronić dane na komputerach i modułach pamięci przenośnej), BranchCache (skraca czas oczekiwania na pobranie pliku w sieci), AppLocker (określa możliwe do uruchomienia aplikacje). Wersja ta obsługuje tzw. MUI (ang. Multilingual User Interface), czyli inne wersje językowe systemu, i VDI (ang. Virtual Desktop Infrastructure).
- Windows 7 Ultimate – wersja o możliwościach wersji Enterprise, jednak możliwa do nabycia w kanałach konsumenckich (nie wymaga Volume Licensing).
Porównanie wersji systemu Windows 7
Poniżej znajdują się tabele z szybkim porównaniem trzech wersji systemu Windows 7 i trzech członków rodziny systemów Windows:
Windows 7 Home Premium | Windows 7 Professional | Windows 7 Ultimate | |
---|---|---|---|
Ulepszone poruszanie się po pulpicie | Tak | Tak | Tak |
Szybsze i łatwiejsze uruchamianie aplikacji, szybsze wyszukiwanie często używanych dokumentów | Tak | Tak | Tak |
Internet Explorer 8 | Tak | Tak | Tak |
Obsługa telewizji | Tak | Tak | Tak |
Praca w sieci domowej i grupie domowej | Tak | Tak | Tak |
Tryb XP | Nie | Tak | Tak |
Dołączanie do domeny | Nie | Tak | Tak |
Tworzenie kopii zapasowych na komputerach w sieci domowej i firmowej (poza lokalną kopią) | Nie | Tak | Tak |
BitLocker | Nie | Nie | Tak |
Możliwość pracy w jednym z 35 dostępnych języków | Nie | Nie | Tak |
Tabela – porównanie trzech wersji systemu Windows 7
Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | |
---|---|---|---|
Łatwiejsza wielozadaniowość (Windows Taskbar) | Tak | Tak | Tak (ulepszone) |
Wbudowane programy do obróbki grafiki, klient poczty e-mail i IM (Windows Live Essentials) | Tak | Tak | Tak |
Łatwiejsze przeglądanie dokumentów w sieci (Internet Explorer 8) | Tak | Tak | Tak |
Wyszukiwanie błyskawiczne (Windows Search) | Nie | Tak | Tak (ulepszone) |
Otwieranie najczęściej używanych aplikacji jednym lub dwoma kliknięciami (Jump Lists) | Nie | Nie | Tak |
Dołączanie do sieci bezprzewodowych za pomocą trzech kliknięć (View Available Networks) | Nie | Nie | Tak |
Szybsze poruszanie się po wielu otwartych oknach (Peek, Shake, Snap) | Nie | Nie | Tak |
Łatwe udostępnianie multimediów i dokumentów (HomeGroup) | Nie | Nie | Tak |
Drukowanie na jednej drukarce z wielu komputerów w sieci (HomeGroup) | Nie | Nie | Tak |
Ulepszone zarządzanie urządzeniami (Device Stage) | Nie | Nie | Tak |
Ulepszona organizacja wielu plików multimedialnych i dokumentów (Windows Libraries) | Nie | Nie | Tak |
Personalizacja pulpitu za pomocą schematów i zdjęć (Desktop) | Tak | Tak | Tak (ulepszone) |
Bezpieczniejsze połączenia z sieciami firmowymi (Domain Join) | Tak | Tak | Tak (ulepszone) |
W pełni kompatybilny z komputerami 64-bitowymi | Tak | Tak | Tak |
Uruchamianie aplikacji działających jedynie pod kontrolą systemu Windows XP (Windows XP Mode) | Tak | Nie | Tak |
Wbudowana ochrona przeciw spyware'owi i malware'owi (Windows Defender) | Nie | Tak | Tak (ulepszone) |
Pomoc w zabezpieczeniu i ochronie danych (BitLocker) | Nie | Tak | Tak (ulepszone) |
Zarządzanie użyciem komputera przez dzieci i monitorowanie go (Parental Controls) | Nie | Tak | Tak |
Szybsze przechodzenie w stan czuwania i wzbudzanie (performance improvements) | Nie | Nie | Tak |
Lepsze zarządzanie energią i dłuższa praca na baterii (Power management) | Nie | Nie | Tak |
Oglądanie telewizji i nagrywanie kanałów telewizyjnych (Windows Media Center) | Tak | Tak | Tak (ulepszone) |
Szybkie tworzenie i udostępnianie filmów i pokazów slajdów (Windows Live Movie Maker) | Nie | Tak | Tak |
Bardziej realistyczna grafika w grach (DirectX 11) | Nie | Tak | Tak |
Strumieniowanie multimediów do innych komputerów i urządzeń (Play To) | Nie | Nie | Tak |
Połączenie z domową biblioteką spoza domu (Remote Media Streaming) | Nie | Nie | Tak |
Interfejs dotykowy (Windows Touch) | Nie | Nie | Tak |
Tabela – porównanie trzech systemów z rodziny Windows
Wymagania systemu Windows 7
Jak zapewnia Microsoft, Windows 7 można uruchomić na komputerze spełniającym wymagania:
- Procesor 32-bitowy (x86) lub 64-bitowy (x64) z zegarem minimum 1 GHz.
- W przypadku wersji 32-bitowej systemu – minimum 1 GB RAM-u, 64-bitowej – 2 GB.
- 16 GB wolnego miejsca na dysku dla wersji 32-bitowej i 20 GB dla 64-bitowej.
- Karta graficzna zgodna co najmniej z DirectX 9 i WDDM 1.0.
Dodatkowe wymagania związane ze specyficznymi funkcjami:
- Połączenie internetowe (a to ciekawe ;)).
- Odtwarzanie wideo (w zależności od rozdzielczości) może wymagać dodatkowej pamięci lub bardziej zaawansowanej karty graficznej.
- Pewne funkcje Windows Media Center wymagają tunera TV lub innego dodatkowego sprzętu.
- Windows Touch również wymaga specjalnego sprzętu.
- Korzystanie z grupy domowej wymaga innych komputerów w sieci z systemem Windows 7.
- Authoring CD/DVD wymaga kompatybilnego napędu optycznego.
- BitLocker wymaga Trusted Platform Module (TPM) 1.2.
- BitLocker To Go wymaga napędu USB.
- Tryb XP wymaga dodatkowego 1 GB pamięci, dodatkowych 15 GB miejsca na dysku oraz procesora kompatybilnego (lub sprzętowej obsługi) z Intel VT lub AMD-V.
- Odtwarzanie muzyki wymaga wyjścia audio (tak, taki punkt znajduje się w oficjalnej specyfikacji – ciekawe, kto o tym nie wiedział ;)).
Zestaw testowy
Model | Dostarczył | |
---|---|---|
Procesor: | AMD Phenom II X3 740 | www.amd.com |
Płyta główna: | Gigabyte GA-MA78GM-US2H | gigabyte.pl |
RAM: | OCZ2P10662G | www.ocztechnology.com |
Schładzacz procesora: | OCZ Vanquisher | www.ocztechnology.com |
Karta graficzna: | Sapphire HD 3870 TOXIC | www.sapphiretech.com |
Dysk twardy: | Segate Barracuda 7200.11 1TB | www.seagate.com |
Zasilacz: | Arctic Cooling Fusion 550R | www.arctic-cooling.com |
Monitor: | HP LP2475w | redakcyjny |
Obudowa: | GMC R-3 Corona | www.gmc.co.kr |
Interfejs użytkownika
W Windows 7 mamy do czynienia z nowym interfejsem użytkownika. Został on znacznie zmieniony – zaprojektowano go tak, aby dać użytkownikowi możliwie łatwy dostęp do wszystkich jego elementów.
Pierwszą ze zmian, które można zauważyć po instalacji, jest pasek zadań. Jest trochę wyższy niż ten, który znamy z systemu Windows Vista. Znajdują się na nim ikony, ale bez nazw elementów, które reprezentują. Pasek szybkiego uruchamiania, znany z wcześniejszych systemów Windows, został zintegrowany z nowym paskiem zadań. Można na nim przypinać kolejne elementy (dodawać je) podobnie jak w pasku szybkiego uruchamiania we wcześniejszych generacjach systemu, przy czym po uruchomieniu tak przypiętego elementu (np. aplikacji) na pasku zadań nie pojawia się kolejna ikona – to ta przypięta reprezentuje uruchomiony element.
Element można dodać do paska zadań na kilka sposobów (pokazanych na poniższych zrzutach ekranu): przez kliknięcie prawym przyciskiem myszy i wybranie Przypnij do paska zadań, przez kliknięcie na uruchomioną aplikację na pasku zadań prawym przyciskiem i wybranie odpowiedniej opcji, przez przeciągnięcie (ang. drag-and-drop). Warto też zwrócić uwagę na to, że gdy jest otwartych kilka kopii elementu, które są zgrupowane na pasku zadań, są one wyświetlane w postaci ikony wskazującej na obecność wielu okien (prawa strona ikony).
Przypięte ikony na pasku zadań
Uruchomione aplikacje, widoczne na pasku zadań
Menu kontekstowe aplikacji na pasku zadań
Przypinanie elementów do paska zadań
Przypinanie elementów do paska zadań
W systemie Windows 7 rozbudowana została funkcja wyświetlania miniatur aplikacji po najechaniu kursorem na element na pasku zadań. Nadal pokazywany jest „na żywo” podgląd całego okna aplikacji, dodatkowo możliwe jest zamykanie jej z poziomu podglądu (miniaturki). Jeżeli uruchomiona jest więcej niż jedna kopia danej aplikacji (kopie są zgrupowane na pasku zadań w postaci jednej ikony), najechanie kursorem na ikonę w obszarze paska zadań pokaże miniatury wszystkich.
Widok miniatur aplikacji
Funkcja wyświetlania wielu miniatur różnych kopii aplikacji w pasku (zgrupowanych pod jedną ikoną) została wzbogacona także o obsługę Internet Explorera – jeśli mamy otwartych wiele kart w przeglądarce, zostaną wyświetlone miniaturki ich wszystkich. Możliwe jest przełączanie się w ten sposób pomiędzy kartami oraz ich zamykanie.
Miniatury kart w Internet Explorerze 8
Inną bardzo ciekawą funkcją jest Aero Peek. Już o niej wspomniałem w opisie miniatur na pasku zadań związanych z przeglądarką Internet Explorer. Funkcja ta jest bardzo przydatna podczas pracy z wieloma oknami jednocześnie. Aby podejrzeć zawartość okna danej aplikacji, wystarczy wskazać kursorem jej ikonę na pasku zdań, a następnie przesunąć kursor na miniaturę. Wszystkie okna zostaną ukryte (ale nie zminimalizowane), a na tle pulpitu zostanie pokazana jedynie wskazana aplikacja. Pozostałe aplikacje, które nie były zminimalizowane, staną się przezroczyste (przypominają taflę szkła). Przesuwanie kursora pomiędzy miniaturkami różnych okien jednej aplikacji umożliwia bardzo łatwe porównywanie lub przeglądanie zawartości okien.
Działanie funkcji Aero Peek
Funkcja „pokaż pulpit” znana z wcześniejszych systemów Windows została przeniesiona na pasek zadań w prawy dolny róg zaraz obok daty i godziny. Najechanie kursorem na ten przycisk powoduje ukrycie wszystkich okien (pokazanie pulpitu, na którym znajdują się np. ikony i gadżety) – wszystkie okna stają się wtedy przezroczyste, a kliknięcie powoduje zminimalizowanie wszystkich okien.
Działanie funkcji „pokaż pulpit”
Ikony na pasku zadań w nowej wersji systemu Windows dostały także kilka innych interesujących funkcji. Umieją pokazywać np. pasek postępu w Internet Explorerze (np. podczas pobierania pliku) w widoku miniatur, mogą pojawić się dodatkowe przyciski związane z niektórymi aplikacjami (pasek narzędziowy) – np. w przypadku Windows Media Playera są to podstawowe przyciski dotyczące odtwarzania.
Pasek postępu w pasku zadań i pasek narzędziowy
Kolejna nowość na pasku zadań to tzw. jump lists, które udostępniają różnego typu interakcję z aplikacją, np. otwarcie ostatnio edytowanego pliku w Paincie czy ostatnio przeglądanych folderów w Eksploratorze Windows, oraz różne czynności specyficzne dla programu. Możliwe jest również zakotwiczenie np. ostatnio otwieranych plików w Paincie tak, aby zawsze były dostępne po kliknięciu prawym przyciskiem na ikonę aplikacji w pasku zadań.
Jump list na pasku zadań
Ta sama „jumplista” jest dostępna w menu Start:
Jump list w menu Start
Aero shake i Snap
Pozostając przy temacie minimalizowania: system Windows 7 został wyposażony w jeszcze jedną ułatwiającą to funkcję. Wystarczy „złapać” (jak do przeciągania) dowolne okno aplikacji i potrząsnąć nim, aby wszystkie pozostałe zostały zminimalizowane, a na pulpicie pozostało tylko to wskazane. Ponowne wykonanie tej czynności przywraca zminimalizowane okna. Funkcja ta została nazwana Aero Shake.
Przeniesienie „złapanego” okna aplikacji do górnej krawędzi powoduje jego maksymalizację (odwrotne działanie przywróci rozmiar okna), podobnie przeciągnięcie do lewej krawędzi ekranu spowoduje powiększenie okna do rozmiaru lewej połowy pulpitu (analogicznie można przeciągnąć okno do prawej krawędzi). Dzięki temu można łatwo umieścić dwa okna obok siebie tak, aby zajmowały całą dostępną przestrzeń pulpitu. Można to uznać za ukłon w stronę użytkowników korzystających z aplikacji typu Total Commander. Jeśli ktoś jest przyzwyczajony do Eksploratora Windows, z pewnością doceni taką możliwość. Funkcja ta została nazwana Snap.
Funkcja Snap – maksymalizacja
Funkcja Snap – powiększenie
Miłośnicy skrótów klawiaturowych z pewnością docenią możliwość aktywowania elementów na pasku zadań kombinacją klawiszy Windows+cyfra. Jest to szczególnie przydatne, gdy elementy zostaną przypięte do paska zadań – będą zawsze dostępne pod tą samą kombinacją klawiszy.
Obszar powiadomień
Obszar powiadomień to miejsce, w którym wyświetlane są ikony różnych aplikacji czy innych elementów. W mocno wykorzystywanym systemie – szczególnie było tak w Windows XP – liczba ikon potrafiła szybko wzrosnąć. W Windows 7 domyślnie pokazywane są tylko ikony systemowe, pozostałe zaś są ukryte. Dostęp do pozostałych ikon i do konfiguracji możliwy jest po naciśnięciu ikony trójkąta.
Ukryte ikony obszaru powiadomień
W oknie ikon obszaru powiadomień można określić, w jaki sposób mają być pokazywane ikony różnych aplikacji. Dostępne są opcje:
- Pokaż ikony i powiadomienia,
- Ukryj ikony i powiadomienia,
- Pokazuj tylko powiadomienia,
Ustawienia ikon obszaru powiadomień
Ponadto możliwe jest przejście do konfiguracji wyświetlania ikon systemowych, przywrócenie ustawień domyślnych lub włączenie pokazywania wszystkich ikon na pasku.
Ustawienia ikon obszaru powiadomień
Personalizacja i gadżety
Zmieniony został Windows Sidebar znany z Windows Vista, a dokładniej: został całkowicie usunięty, choć gadżety pozostały. Można je uruchamiać i umieszczać w dowolnym miejscu na pulpicie lub układać kolejno przy krawędzi ekranu.
Gadżety
Przebudowane zostało okno Personalizacja, w którym można dostosować ustawienia tematów czy kompozycji i wiele innych ustawień związanych z pulpitem. Poza zarządzaniem kompozycjami można pobrać inne w trybie online.
Menu kontekstowe
Personalizacja
Zostały wydzielone ustawienia rozdzielczości ekranu. Warto przy tym wspomnieć, że system prawidłowo rozpoznaje i ustawia automatycznie wszystkie podłączone monitory. Reaguje na bieżąco na podłączenie nowego monitora lub odłączenie już podłączonego, automatycznie rozszerzając pulpit na dostępne ekrany.
Zmiana rozdzielczości
Biblioteki
Z każdą nową wersją Windows zmienia się Windows Explorer. Nie ominęło to i najnowszego systemu. Najważniejszą zmianą jest sposób magazynowania plików różnego typu w folderach użytkownika. Teraz możliwe jest przechowywanie plików z różnych folderów w jednej bibliotece, innymi słowy, z jednego miejsca (biblioteki) uzyskuje się dostęp do plików w różnych folderach. Dostęp do bibliotek możliwy jest m.in. przez Komputer, a dalej z menu Biblioteki z lewej strony okna. Do biblioteki łatwo można dodawać kolejne foldery.
Widok biblioteki
Przykładowa biblioteka z grafiką
Action Center
W panelu sterowania oraz na pasku zadań został dodany nowy element – Action Center. Zastępuje on dotychczasowy sposób informowania użytkownika o problemach za pomocą „balonów” z informacjami, które niekiedy mocno potrafiły zdenerwować, gdy pojawiały się kolejno jeden za drugim. Teraz wszystkie informacje będą znajdować się właśnie w Action Center. Na pasku zadań pojawia się on w postaci ikony flagi w obszarze powiadomień. Znajdują się w nim także elementy: kopia zapasowa, skrót do badania wydajności, kreator pomocy.
Ikona i menu Centrum akcji
Centrum akcji
Urządzenia i drukarki
Zgodnie z zapowiedziami został zmieniony sposób zarządzania różnego typu sprzętem. Wszystkie urządzenia zostały zebrane w jednym miejscu, nazwanym Urządzenia i drukarki (dostępne m.in. z menu Start). Daje to możliwości nie tylko łatwego zarządzania sprzętem, ale też instalowania urządzeń z jednego miejsca.
Wszystkie urządzenia, które znajdują się w systemie, zostały podzielone na grupy, a dla łatwiejszej identyfikacji każde z nich ma własną ikonę. Menu kontekstowe (dostępne po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na ikonę urządzenia) wyświetla dostępne działania dla danego urządzenia, wśród których mogą być opcje urządzenia, przeglądanie plików i inne.
Urządzenia i drukarki
Instalacja nowego urządzenia, które znajduje się w systemie, ale nie jest skonfigurowane, ogranicza się do kliknięcia Dodaj urządzenie i wybrania go z listy dostępnych (osobny kreator).
Dodawanie urządzenia
Nadal istnieje możliwość dodania sprzętu w standardowy sposób (np. sprzętu wirtualnego, który jest obecny w systemie dopiero po zainstalowaniu). W tym celu w pasku uruchamiania należy wpisać hdwwiz.exe i zatwierdzić polecenie. Zostanie uruchomiony kreator Dodawanie sprzętu, który jest ukryty w systemie (nie jest wprost dostępny). Reszta instalacji przebiega w sposób bardzo podobny do tego znanego z wcześniejszych systemów Windows.
Standardowy kreator dodawania sprzętu
Device Stage
Następna z nowości, które znajdziecie w Windows 7, to Device Stage. Jest to „centrum”, w którym zostały zebrane różne dostępne działania i informacje związane z urządzeniem podłączonym do komputera. Może to być np. liczba nieprzeczytanych wiadomości w telefonie i stan baterii. Oczywiście, urządzenie musi być kompatybilne z nową techniką, aby mogło z niej korzystać. Potwierdza się zatem zapewnienie Microsoftu, że Windows 7 jest bardzo multimedialnym i wygodnym w użyciu systemem. Ale to jeszcze nie wszystko, co potrafi. Więcej informacji znajdzie się w następnej części artykułu.
Kontrola kont użytkownika
Przebudowany został także system Kontrola konta użytkownika (ang. User Account Control, UAC). Jak było w systemie Windows XP, wszyscy dobrze wiemy. Większość osób, świadoma zagrożeń, pracuje na kontach o uprawnieniach administratorskich, ponieważ wiele czynności (szczególnie w przypadku bardziej zaawansowanych użytkowników) i aplikacji wymagało większych uprawnień, niż zapewniało konto standardowe (z ograniczeniami). Zmiana przyszła wraz z Windows Vista i systemem UAC. Ma on za zadanie umożliwiać uruchamianie programów z większymi uprawnieniami, ale tylko za zgodą użytkownika, ma także motywować programistów do tworzenia aplikacji, które będą poprawnie działać na kontach o niższych uprawnieniach. Jak wyszło, wszyscy wiemy: liczba monitów wyświetlanych przez system UAC przy różnych czynnościach potrafiła mocno zdenerwować :)
W Windows 7 system UAC został zmodyfikowany, czy też – jak to nazywa Microsoft – rozwinięty.
Kontrola konta użytkownika (obraz pochodzi ze strony internetowej Microsoftu)
UAC określa, czy ma być wyświetlony monit, na podstawie kilku informacji, jak: manifest żądanego poziomu wykonania, informacje zawarte we właściwościach aplikacji, które analizuje system, i heurystyka, dzięki której UAC ocenia, czy aplikacja (pomimo braku manifestu) wymaga wyższych uprawnień.
Poza zmianami w samym mechanizmie UAC pojawiła się możliwość określenia liczby wyświetlanych monitów (w Windows Vista możliwe było co najwyżej wyłączenie UAC). Jest ona dostępna w Centrum akcji po kliknięciu na Zmień ustawienia funkcji Kontrola konta użytkownika.
Ustawienia kontroli konta użytkownika
Dostępne poziomy ustawienia suwaka to:
- Zawsze powiadamiaj mnie, gdy: programy próbują instalować oprogramowanie lub wprowadzać zmiany na komputerze, Wprowadzam zmiany w ustawieniach systemu Windows – ustawienie to odpowiada działaniu systemu UAC w systemie Windows Vista. Monit zostanie wyświetlony podczas wprowadzania zmian w systemie (zmiana ustawień systemu) oraz podczas instalowania aplikacji lub ich uruchamiania, gdy potrzebują wyższych uprawnień.
- Domyślnie – Powiadamiaj mnie tylko wtedy, gdy programy próbują wprowadzać zmiany na komputerze: Nie powiadamiaj mnie, gdy wprowadzam zmiany w ustawieniach systemu Windows – dzięki podpisaniu aplikacji systemowych i określonych elementów w sposób wskazujący na brak konieczności wyświetlania monitu z systemu UAC monit taki nie będzie wyświetlany administratorowi systemu. Nadal jest tak, że jeśli zmiana będzie dokonywana przez jakiś zewnętrzny element, monit zostanie wyświetlony na bezpiecznym pulpicie. Jest to ustawienie domyślne dla systemu Windows 7 i powinno się przyczynić do zmniejszenia liczby wyświetlanych monitów (i faktycznie się sprawdza).
- Powiadamiaj mnie tylko wtedy, gdy programy próbują wprowadzać zmiany na komputerze (nie przyciemniaj pulpitu): Nie powiadamiaj mnie, gdy wprowadzam zmiany w ustawieniach systemu Windows – jest to ustawienie bardzo podobne do poprzedniego, z tą różnicą, że monity nie są wyświetlane na bezpiecznym pulpicie (bezpieczny pulpit to sposób zapobiegania podszywaniu się złośliwego oprogramowania pod system UAC; system wyświetla przyciemniony zrzut ekranu i pozwala na interakcję jedynie z monitem wygenerowanym przez UAC).
- Nigdy mnie nie powiadamiaj, gdy: Programy próbują instalować oprogramowanie lub wprowadzać zmiany na komputerze, Wprowadzam zmiany w ustawieniach systemu Windows – jest to ostatnie z możliwych ustawień, całkowicie wyłączające UAC. Wyłączenie całkowite należy rozumieć dosłownie: wyłączany jest mechanizm, a nie tylko monity.
Ustawienia kontroli konta użytkownika
Nadal możliwe jest skonfigurowanie mechanizmu UAC poprzez Zasady grupy, podobnie jak w Windows Vista.
Tryb XP
Ponieważ wielu użytkowników, w tym biznesowych, będzie „przesiadać” się do Windows 7 z Windows XP, musiano zapewnić działanie starszych aplikacji pod najnowszym systemem. Wraz z Windows 7 pojawi się także siódma wersja aplikacji Virtual PC, która będzie się nazywać Windows Virtual PC. To dzięki niej będzie możliwe uruchomienie systemu Windows XP SP3 wewnątrz działającego systemu Windows 7. Komputer musi mieć procesor ze sprzętową obsługą wirtualizacji, a system musi być w wersji Professional, Ultimate lub Enterprise. Szkoda, że Tryb XP (ang. XP Mode) nie jest dostępny w wersji Home Premium, która znajdzie się nie tylko w domach, ale też w małych firmach, a te często korzystają ze starszego oprogramowania, które nie zawsze będzie zgodne z najnowszym systemem. Warto też wspomnieć, że Windows Virtual PC integruje się w pełni z systemem, na którym jest uruchomiony (zatem nie jest osobną aplikacją). To pozwala na uruchamianie aplikacji w Windows XP (zwirtualizowanym), ale z interfejsem aplikacji wyświetlanym w nowym systemie. Uruchomiona aplikacja nie różni się zatem (z punktu widzenia jej użytkownika) praktycznie niczym od programu działającego bezpośrednio w Windows 7. Microsoft zapewnia, że każda aplikacja działająca prawidłowo w Windows XP SP3 będzie mogła (niemal na sto procent) zostać uruchomiona w trybie XP w Windows 7, jeśli nie da się uruchomić w samym systemie.
Tryb XP (obrazek pochodzi ze strony internetowej Microsoftu)
Więcej o Trybie XP, w tym testy i bardziej szczegółowy opis działania, znajdziecie w następnej części artykułu, która pojawi się już niebawem. Postaram się sprawdzić, czy faktycznie wszystkie starsze aplikacje dają się w ten sposób uruchomić (mam już pewne typy, które niekoniecznie mogą być chętne do współpracy :)).
Windows Search
Pewnym zmianom został poddany Windows Search. Jak zapewnia Microsoft, ma być on szybszy i przeszukiwać więcej miejsc, w tym wszystkie zewnętrzne nośniki danych (jak dyski twarde i nośniki USB flash), zasoby na innych komputerach w sieci czy biblioteki, a nawet wiadomości e-mail. Wyszukiwać można przez wpisanie frazy w polu wyszukiwania w menu Start, a wyniki zaczną się od razu pojawiać. Będą one pogrupowane według kategorii i będą zawierały zaznaczone słowa kluczowe i fragmenty tekstu odpowiadające zapytaniu. Wyszukiwarka umożliwia również proste sortowanie wg daty, typu pliku oraz innych kryteriów.
Wyszukiwanie za pomocą Windows Search
Grupy domowe i sieć
Zmodyfikowany został system podłączania do sieci. Został zaprojektowany tak, aby umożliwiać jak najprostsze (nawet trzema kliknięciami) podłączenie się do nowej sieci. Kliknięcie na ikonę sieci na pasku zadań wyświetla listę dostępnych sieci (niezależnie od ich typu – LAN, Wi-Fi, dial-up, VPN itd.).
Łączenie z sieciami
W Windows 7 zostało zastosowane nieco inne podejście do zagadnienia sieci domowej. Możliwe jest tworzenie tzw. grup domowych (ang. HomeGroup), które grupują poszczególne komputery. Takie grupy umożliwiają bardzo łatwe udostępnianie multimediów (np. ich bibliotek) czy drukarek. Grupa robocza daje duże możliwości konfiguracji uprawnień, w tym możliwość zabezpieczania hasłem.
Ustawienia grupy domowej
Multimedia, DLNA
System multimedialny powinien sprawnie współpracować z urządzeniami audio-wideo, do których ma dostęp. W Windows 7 z łatwością można udostępnić pliki multimedialne innym komputerom w sieci (dodanym do grupy domowej) czy urządzeniom zgodnym z DLNA. Bez problemu przebiegło udostępnienie materiałów za pomocą Windows Media Player 12 i DLNA. Telewizor (z wbudowanym klientem DLNA) podłączony do sieci bez problemu uzyskał dostęp do wszelkich udostępnionych plików. Inną ciekawą opcją jest wymuszone odtwarzanie na urządzeniu zgodnym z DLNA – kliknięcie prawym przyciskiem na plik, listę w bibliotece w programie Windows Media Player 12 albo bezpośrednio w Eksploratorze Windows daje możliwość odtwarzania na urządzeniu wybieranym z menu kontekstowego Odtwórz do. Już przy pierwszym uruchomieniu Windows 7 telewizor został wykryty i pokazany na liście (co widać na poniższym zrzucie ekranu). Nie obyło się jednak bez problemów – niektóre pliki wideo włączane przez opcję Odtwórz do lub przez klienta DLNA bezpośrednio w telewizorze były odtwarzane nieprawidłowo: obraz miał złe proporcje i gorszą jakość. W następnej części artykułu ten temat zostanie bardziej przybliżony, postaram się także znaleźć i rozwiązać przyczynę problemu.
Odtwórz do
Wydajność
Jak zapewnia Microsoft, Windows 7 powinien szybciej przechodzić w stan uśpienia, budzić się z niego i łączyć ponownie z sieciami bezprzewodowymi. Usprawnienia związane z organizacją plików i wyszukiwaniem powinny spowodować szybsze wyszukiwanie, a także szybszą zmianę kryteriów sortowania wyników. Urządzenia przenośne (zwłaszcza USB) mają być szybciej dostępne po podłączeniu po raz pierwszy, a przy następnych podłączeniach – prawie od razu. Inne zapewnienia to mniejsze użycie pamięci niż w Windows Vista, głównie dzięki szeregowi usprawnień w samym systemie, ale również zatrzymywaniu nieużywanych usług (np. usługi Bluetooth, gdy w systemie nie jest dostępne urządzenie Bluetooth). Czy te obietnice zostały spełnione? Tego dowiecie się już niebawem z drugiej części artykułu.