Rys historyczny

Historia seryjnej produkcji samochodów rozpoczęła się 2 lipca 1917 roku, gdy taśmę produkcyjną opuścił pierwszy Ford TT. Poniżej jego wersja Truck z 1919 roku, której wygląd uzmysławia nam, co się od tego czasu wydarzyło w technice motoryzacyjnej, jeżeli porównamy ją z najnowszym modelem pikapa F150/2009.

Musiało upłynąć aż 35 lat, aby w samochodach pojawiły się pierwsze urządzenia elektroniczne. Firma General Motors zaprezentowała w 1952 roku automatyczny zmieniacz świateł drogowych w samochodach Cadillac i Oldsmobile, oparty na lampach elektronowych. Jego tranzystorową wersję montowano w 1960 roku w samochodach Buick. Seryjną produkcję alternatorów z prostownikiem diodowym rozpoczęto w roku 1958. W latach 1963 i 1964 pojawiły się pierwsze obrotomierze oraz tranzystorowe układy zapłonowe – najpierw sterowane przerywaczem, później bezstykowe. W roku 1967 pojawił się układ zapłonowy zwany tyrystorowym lub kondensatorowym. W tym samym czasie firma Volkswagen rozpoczęła produkcję samochodu VW1600, z silnikiem wyposażonym w elektronicznie sterowany układ wtrysku paliwa autorstwa firmy Bosch. Począwszy od 1970 roku daje się zaobserwować intensywny rozwój systemów elektronicznych montowanych w samochodach oraz współpracujących z nimi urządzeń zewnętrznych.