Karty graficzne
Artykuł
S. Stolarczyk, P. Pilarczyk, Wtorek, 9 października 2007, 09:54

Niespełna rok temu pojawiły się pierwsze układy graficzne sprzętowo zgodne z interfejsem DirectX 10. W sprzedaży znajduje się w dalszym ciągu także mnóstwo modeli zgodnych z DirectX 9. Dzisiaj zróżnicowanie dostępnych akceleratorów grafiki jest tak duże, że nietrudno się pogubić. Na co się zdecydować? Sprawdziliśmy, czego można spodziewać się po najnowszych i starszych kartach graficznych. W naszym laboratorium poddaliśmy testom 125 kart graficznych PCI Express. Wskazujemy modele warte uwagi oraz te, których należy unikać dokonując modernizacji komputera.

Jak wybierać kartę graficzną

Decydując się na zakup karty graficznej należy przede wszystkim zdecydować, do jakiego typu zadań będzie nam ona służyła. Dla większości użytkowników dobra będzie nawet najprostsza karta graficzna za mniej niż 200 złotych, która sprawdzi się w pracach biurowych, a nawet przy odtwarzaniu filmów wysokiej rozdzielczości (pod warunkiem, że będzie to model z nowszej generacji). Najwięcej problemów pojawia się oczywiście przy decyzji wyboru akceleratora do gier. Im więcej pieniędzy przeznaczymy na zakup karty, tym bardziej komfortowo pogramy w najnowsze gry i będziemy mogli włączyć więcej zaawansowanych efektów graficznych przygotowanych przez twórców tytułu.

Przy wybieraniu odpowiedniego produktu trzeba pamiętać, że dzisiaj najlepiej jest wybrać kartę ze złączem PCI Express. Na rynku dostępnych jest w dalszym ciągu sporo modeli przygotowanych do pracy w porcie AGP, ale są one przeznaczone do montażu głównie w starszych komputerach, które nie mają nowego złącza dla karty graficznej. Ponadto nie ma dostępnych wydajnych akceleratorów zgodnych z DirectX 10, które pracowałyby w starym złączu AGP - i prawdopodobnie już ich nie ujrzymy, jeśli wziąć pod uwagę, że w przyszłym roku zacząć pojawiać się pierwsze modele dla nowej magistrali PCI Express 2.0.


Porównanie złączy kart graficznych. Na górze AGP, na dole - PCI Express

Wiemy już, że do nowego komputera powinniśmy wyposażyć się w kartę PCI Express. Pozostaje skupić się na sprzętowych możliwościach układu graficznego. Tutaj różnice pomiędzy poszczególnymi układami są ogromne. Najszybsza karta graficzna, jaka bierze udział w naszym teście, przetwarza grafikę 3D kilkadziesiąt razy szybciej, niż karta najwolniejsza. Co więcej, na rynku mamy obecnie dostępne układy zgodne z interfejsem DirectX 9 (wykorzystującym jednostki cieniowania w wersji 3.0), ale także DirectX 10, który wprowadza obsługę jednostek cieniowania pikseli i wierzchołków w wersji 4.0. Dzisiaj powinniśmy już kupić kartę zgodną z DirectX 10. Przyczynia się do tego fakt, że na rynku pojawiło się ostatnio kilka głośnych tytułów (m.in. Bioshock) przygotowanych z myślą o nowym API. Trend będzie się oczywiście posuwał do przodu, a tylko karta obsługująca DirectX 10 będzie w stanie wyświetlić wszystkie efekty i szczegóły.

Od tej reguły jest jednak jeden wyjątek. Karty zgodne z DirectX 10 z tzw. średniej półki cenowej (poniżej 600 złotych) nie zapewniają dobrej wydajności. Zarówno ATI, jak i NVIDIA przygotowały znacznie zubożone (w stosunku do szybszych wersji) układy, w których drastycznie ograniczono liczbę jednostek cieniowania (ich liczba decyduje o wydajności układu), a także zwężono szynę danych łączącą GPU z pamięcią. Efektem cięć w architekturze jest niska wydajność kart GeForce 8500, GeForce 8600 i konkurencyjnych akceleratorów Radeon HD 2400 i Radeon HD 2600. W takim wypadku w przedziałach cenowych poniżej 700 złotych lepszym wyjściem jest zainteresować się kartami poprzedniej generacji, które zapewnią wyższą wydajność, i zrezygnować z kilku graficznych fajerwerków na poczet komfortu gry. Mamy na myśli przede wszystkim karty z układami ATI Radeon X1950 i GeForce 7900.

Typ zastosowanego chłodzenia

Większość kart graficznych w swojej konstrukcji wykorzystuje wentylator chłodzący układ graficzny - mamy do czynienia z tzw. chłodzeniem aktywnym. Te modele pracują chłodniej od swoich bezgłośnych odpowiedników, ale kosztem wydzielanego hałasu. Przy zakupie trzeba więc przede wszystkim zwrócić uwagę na poziom generowanego hałasu wentylatora. Najlepiej kupić oczywiście jak najciszchą kartę. Wielu producentów zdecydowało się na wykorzystanie w swoich produktach systemów chłodzących projektowanych przez inne firmy, jakimi są np. Arctic Cooling i Zalman. Najczęściej są to właśnie modele pracujące najciszej.


Karta graficzna chłodzona aktywnie - za pomocą małego wentylatora

Na rynku dostępnych jest sporo kart graficznych z innym system chłodzenia - tzw. pasywnym, czyli skonstruowanym bez użycia wentylatora. Są to modele całkowicie bezgłośne, które zapewnią największy komfort pracy z komputerem. Niektórzy producenci instalują dwa radiatory na karcie graficznej: jeden z wierzchu, drugi od spodu. Oba radiatory łączą specjalną rurką ułatwiającą transport ciepła (tzw. ciepłowodem).


Karta graficzna z rozbudowanym systemem chłodzenia pasywnego

Mimo że większość kart ma moduły chłodzącej o jednoslotowej konstrukcji (karta nie zasłania sąsiednich gniazd rozszerzeń płyty głównej), ostatnio znaczna część akceleratorów sprzedawana jest ze sporymi gabarytowo elementami chłodzącymi. O ile rzadko duże rozmiary chłodzenia stanowią kłopot (płyty główne najczęściej mają po kilka portów danego typu), trzeba jednak uważać na wyjątkowo udziwnione konstrukcje. Czasem zdarza się, że rozbudowany system chłodzenia pasywnego znajdujący się na rewersie karty... uniemożliwia jej montaż w gnieździe PCI Express z powodu kolidowania z radiatorem procesora, mostka północnego chipsetu czy pamięci RAM.

Zgodność z HDCP

Ostatnim istotnym elementem jest zgodność karty z HDCP - zestawem mechanizmów pozwalających na kontrolę oraz zabezpieczenie przesyłanego w formie cyfrowej obrazu oraz dźwięku. Jeśli karta graficzna nie będzie wyposażona w dodatkowy układ zawierający klucze zabezpieczające film wideo w wysokiej rozdzielczości, nie będziemy w stanie wyświetlić go na ekranie z komputera. Na niektórych starszych kartach producenci instalowali dodatkowy układ zajmujący się szyfrowaniem HDCP, a dzisiaj kilka modeli ma już zintegrowaną w GPU jednostkę logiczną. Przed zakupem warto więc sprawdzić, czy dany model jest wyposażony w HDCP, czy też nie. Na szczęście większość producentów umieszcza stosowną informację na pudełkach produktów.

Shadow Kings
Ocena artykułu:
Ocen: 24
Zaloguj się, by móc oceniać
Vega (2007.10.09, 10:12)

0%
Brawo Pawle. smilies/smile.gif Ale braku Savage3D/4 i Kyrosów nie daruję Ci tej nocy. smilies/lol2.gif
krzychd (2007.10.09, 10:13)
Ocena: 0

0%
smilies/shocked.gif ALE MEGA TEŚCIK. Wreszcie w jednym miejscu wydajność wszystkich kart graficznych została porównana. BRawo Chłopaki. smilies/thumbup.gif
alekxp (2007.10.09, 10:13)
Ocena: 0

0%
64 strony smilies/shocked.gif
pila (2007.10.09, 10:14)
CYTAT(Vega @ 9 października 2007, 10:12) <{POST_SNAPBACK}>
Brawo Pawle. smilies/smile.gif Ale braku Savage3D/4 i Kyrosów nie daruję Ci tej nocy. smilies/lol2.gif

Przecież są w historii smilies/tongue.gif
Vega (2007.10.09, 10:17)

0%
CYTAT(pila @ 9 października 2007, 10:14) <{POST_SNAPBACK}>
Przecież są w historii smilies/tongue.gif


eee, dzie? smilies/shocked.gif smilies/scratchhead.gif Nie fidzem. smilies/sad.gif
*Konto usunięte* (2007.10.09, 10:23)
Ocena: 0
smilies/thumbup.gif rewelka, tego mi bylo trzeba, bede aktualnie zmieniac karte graficzna:] po przeczytaniu calych 64 stron bede wiedziec na co smilies/wink.gif poprzednio jak zmienialem z PCI na AGP tez korzystalem z artykulu porównywujacego karty AGP, i tez w tym serwisie smilies/krzywy.gif raz jeszcze wielkie smilies/thumbup.gif smilies/thumbup.gif smilies/bigsmile.gif
*Konto usunięte* (2007.10.09, 10:23)
Ocena: 0
Test mjarzdrzy i żondzi. Nawet na pierwszy rzut oka widać, że konkretny, do rzeczy. Ładnie zrobione porównania, podobają mi się te małe tabelki zwłaszcza - wolniejsze/szybsze - od razu wiadomo co i jak.

smilies/thumbup.gif

Jedno co się można czepić, to że przy niektórych kartach, tam gdzie jest moc podana, to można by napisać, że dotyczy ona prądu na ścianie, dla całego kompa. Trochę też brakuje dokładniejszego określenia poziomu hałasu.
Olson (2007.10.09, 10:24)
Ocena: 0

0%
CYTAT(Vega @ 9 października 2007, 10:12) <{POST_SNAPBACK}>
Brawo Pawle. smilies/smile.gif Ale braku Savage3D/4 i Kyrosów nie daruję Ci tej nocy. smilies/lol2.gif


ATI rage pro ( i "nakladka" OpenGL ... ), Savage 2000 ( T&L (niby...)), ati fury -maxx ... smilies/wink.gif
*Konto usunięte* (2007.10.09, 10:24)
Ocena: 0
Za duzo, zdecydowanie za duzo kart na jednym wykresie, przez co jak dla mnie sa nieczytelne. Mozna to bylo zrobic troche inaczej, na podstawie oficjalnych cennikow ustalic segment i oznaczyc kolorem czerwony - high, zielony - middle, zolty - low. W ten sposob mozna byloby zobaczyc jak karty przenikaja (zblizaja sie) pod wzgledem wydajnosci do poszczegolnych segmentow. W tej chwili taki niezorientowany w temacie kart graficznych przeczyta jedynie podsumowanie i ewentualnie rozszerzenie o samej karcie. Przydaloby sie obliczyc rowniez wskaznik cena/wydajnosc smilies/smile.gif
MDX (2007.10.09, 10:25)
Ocena: 0

0%
Przeczytałem cały! Gratulacje dla Sebastiana- wreszcie się udało smilies/smile.gif No i te boskie tabelki od Maćka smilies/smile.gif Tak trzymać.
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Gry online
Facebook
Download Komputer Świat
Program do usuwania zbędnych plików z dysku twardego.
Jeden z najpopularniejszych emulator napędów optycznych CD, DVD oraz Blu-ray.
Opensource'owy, wieloplatformowy i popularny edytor grafiki rastrowej.
Popularny pakiet biurowy dla systemów Windows, OS X i Linux.
Program do pobierania muzyki z serwis streamingowego SoundCloud.
Popularne narzędzie do tworzenia plików w formacie PDF.
Niezależna gra komputerowa z otwartym światem z sześciennych klocków.
Narzędzie do konwersji materiałów wideo z serwisu YouTube.
Gra komputerowa łącząca w sobie elementy platformowe i zręcznościowe.
Konkursy
Od dłuższego czasu plotkuje się o tym, że firma OnePlus niebawem zaprezentuje nowego smartfona - OnePlus 2. 8