Karty graficzne
Artykuł
Sebastian Stolarczyk, Wtorek, 17 kwietnia 2007, 15:00
Wiosną ubiegłego roku NVIDIA zaprezentowała równocześnie flagowy układ GeForce 7900 GTX, jak i jego wolniejsze wersje - GeForce 7900 GT oraz przeznaczony na rynek masowy układ GeForce 7600 GT. Sprawy wyglądały jednak odmiennie w przypadku najnowszej linii układów producenta, GeForce 8. W listopadzie pokazano jedynie najszybsze procesory, modele GeForce 8800 GTX i 8800 GTS. Przyczyniło się to do popularyzacji nowych kart głównie w segmencie entuzjastów i zamożniejszych użytkowników komputerów. Niewiele zmieniła także premiera modeli GeForce 8800 GTS z 320 MB pamięci - ich cena początkowo wynosiła ok. 1200-1300 zł, co w dalszym ciągu pozostawiało je poza zasięgiem większości użytkowników. Oczekiwanie na tańsze karty dobiegło wreszcie końca. Dzisiaj debiutują modele GeForce 8600 GTS, 8600 GT i 8500 GT mające wprowadzić DirectX 10 pod nasze strzechy.

Układ G80, który znamy już od pewnego czasu pod nazwami GeForce 8800 GTX i GTS, złożony jest z 681 milionów tranzystorów, co sprawia, że jego powierzchnia jest relatywnie ogromna, a tym samym koszt produkcji – bardzo wysoki. W jaki sposób, bez pogarszania własności funkcjonalnych, zredukować koszt produkcji do poziomu zapewniającego dostępność DirectX 10 dla mas?

TSMC, wytwarzające układy NVIDII, zaoferowało zmniejszenie wymiaru technologicznego do 80 nm, tak zwane „pół kroku” zmniejszenia, ale to zbyt mało – aby nowe GeForce mogły być rzeczywiście tanie, konieczne było zmniejszenie liczby elementów, co zresztą pozwoliłoby na obniżenie poboru mocy. (W istocie, GeForce 8600 GTS według NVIDII pobiera maksymalnie 71 W mocy, a jego wolniejsza odmiana, 8600 GT, zaledwie 43 W). Oczywistą drogą „modyfikacji” układu stała się po prostu „amputacja” części jednostek, dokonana w sposób nie naruszający ogólnej architektury układu.

GeForce 8600 GTS

Tutaj widzimy jasno i przejrzyście, w jaki sposób z potężnego G80 powstał układ G84. Wraz z usuniętymi układami ubyło aż 392 miliony tranzystorów! Zysk dla producenta jest ogromny, ale dwa zespoły shaderów, zawierające 32 jednostki SP, zamiast dotychczasowych ośmiu, ze 128 Streaming Processors, to bardzo skromny potencjał obliczeniowy. Jednak to jeszcze nie koniec amputacji – G84 ma być układem klasy średniej, GeForce 8600, a konieczny jest również układ bardziej low-endowy – dla tzw. niedzielnych graczy.

GeForce 8600 GTS

Niewiele zostało do obcinania, ale... człowiek jest silniejszy! Mamy więc także G86, czyli GeForce 8600 z jednym tylko blokiem cieniowania i zaledwie szesnastoma układami SP. Za to ubyło kolejne 79 milionów tranzystorów!

Wraz z blokami shaderów eliminowano również i inne układy, zwęziła się także trzykrotnie szyna pamięci (z 384- do zaledwie 128-bitowej) – ostateczne efekty eskalacji amputacji przedstawiamy poniżej:


 


GeForce 8600 GTS GeForce 8600 GT GeForce 8500 GT
Proces technologiczny 80 nm 80 nm 80 nm
Liczba tranzystorów 289 mln 289 mln 210 mln
Taktowanie GPU 675 MHz 540 MHz 450 MHz
Taktowanie SPU 1,45 GHz 1,19 GHz 0,90 GHz
Liczba SPU 32 32 16
Zegar pamięci
(rzeczywisty/efektywny)
1000/2000 MHz 700/1400 MHz 400/800 MHz
Szerokość szyny pamięci 128 bitów 128 bitów 128 bitów
Przepustowość pamięci 32 GB/s 22,4 GB/s 12,8 GB/s
Rozmiar pamięci 256 MB 256 MB 256 MB
Liczba ROP-ów 8 8 8
Liczba tekseli na cykl zegara 16 16 8
HDCP Tak Opcjonalnie Opcjonalnie

NVIDIA planuje wprowadzenie na rynek także całkiem low-endowych modeli GeForce 8400 i 8300 – ciekawe, co jeszcze da się wyciąć? Oczywiście na pierwszy ogień pójdzie szyna pamięci, która skurczy się do 64 bitów, odróżniając w ten sposób model 8400 od 8500. A 8300 powstanie po unieruchomieniu połowy pozostałych w układzie 16 jednostek SP. Zostanie ich zaledwie osiem!

Na szczęście, oprócz wycinania, coś również dodano. W GeForce 8800 każdy procesor tekstur może w jednym cyklu adresować cztery tekstury i filtrować osiem, natomiast w 8600 i niższych możliwe jest równoczesne adresowanie i filtrowanie ośmiu. Jednak, pomimo tego usprawnienia, potencjał obliczeniowy układu G84, czyli GeForce 8600, jest w przybliżeniu czterokrotnie niższy od oferowanego przez 8800 GTX. G86, czyli GeForce 8500 jest potencjalnie aż ośmiokrotnie słabszy, a w dodatku znacznie wolniej taktowany. Czy poddane tak osłabiającym zabiegom układy będą w stanie sprostać wymogom współczesnych gier?

Ocena artykułu:
Ocen: 5
Zaloguj się, by móc oceniać
Vesp3r (2007.04.17, 15:01)
Ocena: 0

0%
no to czytamy ;]

podobno nie ma rewelki :/
mpo (2007.04.17, 15:01)
Ocena: 0

0%
No prosze - recenzja od razu po zniesieniu embarga - brawo.
qjin (2007.04.17, 15:02)

0%
No to bierem się do czytania! smilies/bigsmile.gif

Bo coś przed chwilą nie chodziło... smilies/smile.gif
Domell (2007.04.17, 15:02)
Ocena: 0

0%
smilies/wink.gif HOLY S**T!! smilies/szczerbaty.gif Niezłe giery w teściku i dużo kart....
No to czytamy smilies/szczerbaty.gif
Mr.FrOsT (2007.04.17, 15:03)
Ocena: 0

0%
Szybko spodziewałem sie wieczorem smilies/smile.gif
RumcY (2007.04.17, 15:15)
Ocena: 0

0%
Czyli jednak po przeczytaniu artykułu moja galaxy 7900gs nie jest wcale złą inwestycją.
enzo2 (2007.04.17, 15:15)
Ocena: 0

0%
w końcu!!
Zabieram sie do czytania smilies/bigsmile.gif
NCR (2007.04.17, 15:17)
Ocena: 0

0%
Słabawe te karty... Hmm...
ridczak (2007.04.17, 15:20)
Ocena: 0

0%
A jakies testy OC? Mozna bylo porownac do 7900GS (takze po "usrednionym" OC), jako ze cenowo ciekawa oferta (podobna do 8600GT).

ps. Reasumujac: testy po OC 8600GT vs. 7900GS smilies/wink.gif
*Konto usunięte* (2007.04.17, 15:20)
Ocena: 0
No i tak jak myślałem dobrze że kupiłem w sobote GF8800 GTS 320 MB
Ale teścik niczego sobie smilies/bigsmile.gif
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Gry online
Facebook
Download Komputer Świat
Program do usuwania zbędnych plików z dysku twardego.
Jeden z najpopularniejszych emulator napędów optycznych CD, DVD oraz Blu-ray.
Opensource'owy, wieloplatformowy i popularny edytor grafiki rastrowej.
Popularny pakiet biurowy dla systemów Windows, OS X i Linux.
Program do pobierania muzyki z serwis streamingowego SoundCloud.
Popularne narzędzie do tworzenia plików w formacie PDF.
Niezależna gra komputerowa z otwartym światem z sześciennych klocków.
Narzędzie do konwersji materiałów wideo z serwisu YouTube.
Gra komputerowa łącząca w sobie elementy platformowe i zręcznościowe.
Konkursy
CD Projekt Red ogłosił nowy konkurs na modyfikację do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. 13