Radeon X1050
Na początek kilka słów o samym układzie Radeon X1050. Układ bazuje na rdzeniu RV370 (tak, to nie pomyłka - to chip, któremu niebawem "stukną" 3 lata) wytwarzanym w procesie technologicznym 110 nm, który zbudowany jest z 75 milionów tranzystorów. GPU udostępnia 4 jednostki cieniowania pikseli, 2 jednostki cieniowania wierzchołków i 2 moduły TMU, pracując z zegarem 400 MHz. Bardziej skomplikowana jest kwestia konfiguracji pamięci - producenci mogą jej bowiem obsadzać od 128 do 256 MB, w konfiguracji 64- lub 128-bitowej, a w dodatku mogą to być kości DDR lub DDR2.
Jak na budżetową konstrukcję, której cena oscyluje wokół 200 złotych, parametry techniczne są zatem dość przyzwoite. Tutaj niestety na mniej zorientowanych użytkowników czeka pewna pułapka: wbrew oznaczeniu Radeon X1000 (seria układów wyposażonych w jednostki Pixel i Vertex Shader 3.0), Radeon X1050 nie jest zgodny z Shader Model 3.0 - jest to bowiem leciwy już chip RV370, czyli taki sam, jaki stosowany był w 2005 roku w kartach Radeon X550 - tanich modelach, będących alternatywną dla zintegrowanych rozwiązań.
Innymi słowy, firma ATI zmieniła oznaczenie dobrze znanego Radeona X550, tym razem stawiając jednak główny nacisk na zgodność z najnowszym systemem Microsoftu, Windows Vista. Radeon X1050 reklamowany jest jako rozwiązanie umożliwiające nawet najtańszym komputerom pełną obsługę interfejsu Aero Glass. Podobnie jak wcześniej Radeon X550, model X1050 to ciekawa propozycja dla osób, którym zależy na podstawowej funkcjonalności karty graficznej, a nie zamierzają uruchamiać wielu gier (szczególnie najnowszych).
HIS X1050 DDR2 256 MB 128 bit
Karta jest wyposażona w złącze PCI Express x16 i ma "typowe" rozmiary. Na układzie graficznym osadzono niewielki, aluminiowy radiator. Radeon X1050 nie należy do układów wydzielających nadmierne ilości ciepła, dlatego nie ma potrzeby instalowania na karcie dodatkowego wentylatora. To oczywiście gwarantuje bezgłośną pracę. Przypomnijmy raz jeszcze: układ jest zgodny tylko z modelem cieniowania 2.0 (nie zawiera jednostek Pixel i Vertex Shader 3.0).
Układ graficzny pracuje ze standardową częstotliwością 400 MHz. Na karcie znalazło się 256 MB pamięci DDR2, która komunikuje się z GPU za pośrednictwem 128-bitowej szyny danych. Pamięci działają z zegarem efektywnym 500 MHz, a ich producentem jest firma Elixir. Moduły umieszczono po obu stronach płytki drukowanej.
Atutem produktu wobec wielu zintegrowanych układów jest obecność dwóch gniazd do podłączenia monitora. Na blaszce mocującej znalazło się zarówno cyfrowe gniazdo DVI-I, jak i standardowe gniazdo D-Sub. Nie zabrakło też wyjścia telewizyjnego (niestety standardowego - bez obsługi HDTV).
Wraz z kartą otrzymujemy kabel S-Video, przejściówkę DVI->D-Sub, instrukcję obsługi, płytę ze sterownikami i płytę DVD z grą Dungeon Siege, paroma wersjami próbnymi innych gier oraz programowym odtwarzaczem CyberLink PowerDVD.
Kartę HIS X1050 producent wycenił na 209 złotych brutto.
Radeon X1550
Radeon X1550 najbliższy jest układowi Radeon X1300 (wbrew oznaczeniu, które sugerowałoby bliższe pokrewieństwo z rodziną X1600). Chip udostępnia bowiem 4 jednostki Pixel Shader i 2 moduły Vertex Shader. Jednostki te są zgodne z Shader Model 3.0. Układ nie jest raczej przeznaczony dla graczy, choć jego możliwości pozwolą na bezproblemowe uruchomienie nawet najnowszych tytułów (będzie jednak trzeba obniżyć jakość grafiki i/lub rozdzielczość, aby uzyskać płynną animację). Radeon X1550 pracuje z zegarem 550 MHz, a towarzysząca mu pamięć - z częstotliwością efektywną 800 MHz (na ogół w 64-bitowej konfiguracji interfejsu). Chip jest zgodny z technologią Avivo i sprzętowo wspomaga dekodowanie potoku wideo w formacie H.264. Dzięki technologii HyperMemory karty Radeon X1550 mogą wykorzystać pamięć systemową do przechowywania danych.
HIS X1550 HyperMemory 512 MB (128 MB on board) 64 bit DDR2
Układ graficzny na karcie HIS pracuje z wysokim zegarem 550 MHz. Przy czterech jednostkach Pixel Shader, daje to temu modelowi znacznie większą wydajność przetwarzania od karty z układem Radeon X1050. Na akceleratorze znalazło się ponadto 128 MB pamięci DDR2, którą z procesorem graficznym łączy szyna danych o szerokości 64 bitów. Umieszczone na karcie kości działają ze stosunkowo wysokim zegarem efektywnym 800 MHz (czas dostępu układów wynosi 2,5 ns). Kartę wyposażono w technologię HyperMemory, co umożliwia wykorzystanie do 512 MB pamięci systemowej na potrzeby karty graficznej. Producent zaleca obsadzenie w komputerze przynajmniej 1 GB pamięci RAM.
Za chłodzenie układu Radeon X1550 odpowiada niewielki, okrągły radiator, wykonany z aluminium, z którym zintegrowano cichutki wentylator. Wiatraczek jest praktycznie niesłyszalny - w typowym komputerze (aktywnie chłodzony procesor i zasilacz) na pewno nie będzie o sobie dawał znać.
Karta HIS X1550 ma nietypowego śledzia. Znalazło się na nim wyjście telewizyjne (w przypadku także HDTV), a także dwa gniazda DVI (dual-link). Śledź, podobnie jak sama płytka drukowana, jest niskoprofilowy (w zestawie dołączono też jego dłuższą wersję). Aby zmieścić na nim dwa gniazda DVI, producent musiał "rozciągnąć" go do dwóch slotów. Mimo że system chłodzenia jest jednoslotowy, z powodu rozmiarów śledzia cała karta jest jednak konstrukcją dwuslotową - do sąsiedniego portu płyty głównej już raczej niczego nie włożymy (no chyba, że jakiś kontroler dysków, któremu zdejmiemy blaszkę mocującą ;-)
Wyposażenie jest niemal identyczne jak w przypadku poprzedniego modelu: kabel S-Video, przejściówka DVI->D-Sub, instrukcja instalacji, sterowniki i płyta bonusowa z Dungeon Siege i programem PowerDVD. W modelu X1550 znalazł się jeszcze kabel HDTV, przelotka S-Video->RCA i śledź o wysokim profilu (do zastosowania w odpowiedniej obudowie).
Sugerowana cena karty HIS X1550 wynosi 219 złotych brutto.
Zestaw testowy
Karty przetestowaliśmy w komputerze z procesorem Core 2 Extreme X6800, 2 GB pamięci RAM i płytę główną Intel D975XBX. Szczegółowa specyfikacja naszego zestawu znajduje się poniżej.
Komponenty zestawu testowego | ||
Typ komponentu | Model | Dostarczył |
Procesor | Intel Core 2 Extreme X6800 (2,93 GHz) | redakcyjny |
Wentylator | Scythe Infinity | www.zenfist.pl |
Płyta główna | Intel D975XBX | redakcyjna |
Pamięć | 2 GB DDR2 800 MDT (5-5-5-12) | redakcyjne |
Dysk twardy | Seagate Barracuda 7200.8 400 GB | www.seagate.com |
Napęd optyczny | NEC ND-4571A (DVD±RW DL) | redakcyjny |
Monitor | IBM P275 (21") | redakcyjny |
Zasilacz | Antec TruePower Trio 550 W | www.cooling.pl |
Na komputerze zainstalowaliśmy system Windows XP Professional SP2, sterowniki do płyty głównej oraz pakiet Catalyst 7.2 dla kart graficznych HIS. W czasie testów opcje w sterownikach kart graficznych były ustawione domyślnie (wygładzanie krawdzi i filtrowanie anizotropowe "Pod kontrolą aplikacji", poziom szczegółowości map MIP "Wysoka jakość", Catalyst AI "Standard"), wyłączyliśmy jedynie synchronizację pionową (V-Sync).
Testy wydajności
Obie karty przeznaczone są dla użytkowników, którzy mniejszą wagę przykładają do wydajności w grach. Postanowiliśmy jednak sprawdzić, jaką wydajnością dysponują. W tym celu przetestowaliśmy je w kilku starszych grach, a także dwóch testach syntetycznych z serii 3DMark.
3DMark05
W 3DMark05 lepszy okazał się układ Radeon X1550. Przewaga nad słabszym modelem wynosi przeszło 26%, co skłania do zastanowienia się nad sensem wprowadzania na rynek w podobnej cenie tego drugiego modelu.
3DMark06
Bardzo słaby wyniki Radeona X1050 w 3DMark06 to "zasługa" braku zgodności z Shader Model 3.0 - kilka testów po prostu się na karcie nie uruchomiło. Radeon X1550 do demonów wydajności również nie należy - uzyskał zaledwie nieco ponad 1000 punktów.
Far Cry
Far Cry potwierdza wnioski, które nasunęły się po teście w 3DMark05. Przewaga modelu X1550 w trybie 800x600 przekroczyła 40%.
Identyczna różnica wydajności dzieli oba modele w nieco wyższej rozdzielczości.
W 1280x1024 dystans trochę się zmniejszył - Radeon X1550 ma tutaj 36% lepsze osiągi. To jednak nadal bardzo dużo.
Doom 3
Obie karty pozwalają na w miarę komfortową grę w Doom 3 w 800x600 przy maksymalnej jakości grafiki (bez wygładzania krawędzi).
W 1024x768 na karcie Radeon X1050 nie można już mówić o płynnej animacji grafiki. Radeon X1550 jest o 36% szybszy i na takiej karcie można jednak jeszcze pograć w takich ustawieniach. To dobra wiadomość, bo silnik Doom 3 należy do grona tych bardziej wymagających (choć naturalnie znacznie mniej niż te wykorzystane w Oblivionie czy Gothic 3).
W 1280x1024 Radeon X1550 jest szybszy już "tylko" o 23%. Przypuszczamy, że wraz z dalszym podniesieniem rozdzielczości różnica jeszcze by się zmniejszyła - Radeon X1050 ma przecież 128-bitowy interfejs pamięci, co daje mu wyższą jej przepustowość.
Half-Life 2
We wszystkich przetestowanych ustawieniach w Half-Life 2 Radeon X1550 okazał się kartą o 25% szybszą niż Radeon X1050. Dobrą wiadomością jest to, że karta X1050 pozwala cieszyć się komfortową grą nawet w trybie 1280x1024, a na wyższym modelu można nawet pokusić się o włączenie 4-krotnego antyaliasingu.
F.E.A.R.
Radeon X1050 zupełnie nie spisuje się w F.E.A.R.; osiągi karty są tutaj naprawdę słabe - o 66% gorsze niż modelu X1550, który przecież kosztuje praktycznie tyle samo.
W 1024x768 z wysoką jakością grafiki na żadnej z kart nie można pograć płynnie. Konieczne będzie redukcja ustawień.
Podsumowanie
Przedstawione karty powinny zainteresować przede wszystkim miłośników oglądania filmów, którzy chcieliby korzystać z pełnej funkcjonalności interfejsu Aero systemu Windows Vista, a przy tym nie przepłacić za odpowiednią do tego celu kartę grafiki. Oba produkty HIS doskonale spiszą się w tych zastosowaniach. Dodatkowymi zaletami kart, dowodzącymi ich wyższości nad zintegrowanymi układami graficznymi, jest współpraca z dwoma monitorami i możliwość uruchomienia gier przy zachowaniu przyzwoitej wydajności.
Jak dowiodły jednak nasze testy wydajności, karta z układem Radeon X1550 jest zdecydowanie ciekawszym rozwiązaniem niż dostępna w podobnej cenie X1050. Po pierwsze, oferuje wydajność nawet do 40% wyższą. Kartę HIS X1050 ratuje podkręcanie - udało nam się przetaktowąć kartę z 400/500 MHz (GPU/pamięć) do 500/720 MHz - wydajność wzrasta nawet o 25-32% (w zależności od benchmarku). Przykładowo, w 3DMark05 po podkręceniu uzyskaliśmy 2309 punktów (wcześniej - 1740). HIS X1550 wypada pod tym względem raczej słabo; z domyślnych 550/800 MHz udało nam się uzyskać jedynie 580/880 MHz, co przełożyło się tylko na 10% wzrost szybkości działania.
Po wtóre, karta z układem X1550 jest w pełni zgodna z Shader Model 3.0, dzięki czemu w grach zobaczymy wszystkie efekty graficzne. Po trzecie, udostępnia technologię Avivo, która wspomaga odtwarzanie filmów w standardach High-Definition. Ostatnią zaletą jest niski profil, umożliwiający zainstalowanie akceleratora w niewielkich obudowach komputerów salonowych. Jeśli poszukujecie ciekawej, niedrogiej karty graficznej, a wydajność w grach nie ma dla Was największego znaczenia, zdecydowanie powinniście zainteresować się modelem HIS X1550.
HIS X1050 DDR2 256 MB 128 bit
Zalety
- Bezgłośne chłodzenie
- Pełna zgodność z interfejsem Aero systemu Windows Vista
- Dobra podatność na podkręcanie
Wady
- Niska wydajność (w tej cenie)
- Brak zgodności z Shader Model 3.0
- Brak HDCP
Cena: 209 złotych (z podatkiem VAT)
HIS X1550 HyperMemory 512 MB (128 MB on board) 64 bit DDR2
Zalety
- Przyzwoita wydajność
- Niski profil karty
- Zgodność z Shader Model 3.0 i Avivo
- Pełna zgodność z interfejsem Aero systemu Windows Vista
- Cichy system chłodzenia
- Atrakcyjna cena
Wady
- Brak HDCP
Cena: 219 złotych (z podatkiem VAT)
Karty graficzne do testów dostarczyła firma: