Radeon X1050

Na początek kilka słów o samym układzie Radeon X1050. Układ bazuje na rdzeniu RV370 (tak, to nie pomyłka - to chip, któremu niebawem "stukną" 3 lata) wytwarzanym w procesie technologicznym 110 nm, który zbudowany jest z 75 milionów tranzystorów. GPU udostępnia 4 jednostki cieniowania pikseli, 2 jednostki cieniowania wierzchołków i 2 moduły TMU, pracując z zegarem 400 MHz. Bardziej skomplikowana jest kwestia konfiguracji pamięci - producenci mogą jej bowiem obsadzać od 128 do 256 MB, w konfiguracji 64- lub 128-bitowej, a w dodatku mogą to być kości DDR lub DDR2.

Jak na budżetową konstrukcję, której cena oscyluje wokół 200 złotych, parametry techniczne są zatem dość przyzwoite. Tutaj niestety na mniej zorientowanych użytkowników czeka pewna pułapka: wbrew oznaczeniu Radeon X1000 (seria układów wyposażonych w jednostki Pixel i Vertex Shader 3.0), Radeon X1050 nie jest zgodny z Shader Model 3.0 - jest to bowiem leciwy już chip RV370, czyli taki sam, jaki stosowany był w 2005 roku w kartach Radeon X550 - tanich modelach, będących alternatywną dla zintegrowanych rozwiązań.