Trzy słowa na temat CrossFire

CrossFire to bezpośrednia odpowiedź ATI na technologię SLI, opracowaną przez firmę NVIDIA. Jest to rozwiązanie pozwalające na współpracę dwóch kart graficznych Radeon w jednym komputerze. Oba akceleratory wspólnie tworzą poszczególne klatki animacji na ekranie, dzieląc się pracą w procesie generowania grafiki 3D. By móc korzystać z CrossFire, wymagana jest płyta główna z dwoma portami PCI Express x16 i odpowiednim chipsetem. Na chwilę obecną technologia ATI jest obsługiwana przez chipset Radeon Xpress 200 CrossFire Edition i Intel 975X. Zgodnie z naszą wcześniejszą obietnicą, sprawdzimy, czy uda nam się uruchomić dwie karty graficzne Radeon X1800 XT na płycie z układem Intela. Oprócz specjalnej płyty głównej, musimy także zaopatrzyć się w dwie karty Radeon X1800, X1600 lub X1300. W przypadku serii X1800 wciąż wymagana jest obecność karty nadrzędnej ("master") i podrzędnej ("slave"). Szkoda, gdyż po cichu liczyliśmy, że być może tym razem obejdzie się bez konieczności zakupu dwóch różnych kart. Na szczęście z potrzeby zakupu specjalnych kart zwolnieni zostali posiadacze modeli Radeon X1300 i X1600. Karty te będą zatem wymieniać dane za pośrednictwem szyny PCI Express.

CrossFire wykorzystuje jeden z trzech algorytmów dzielenia pracy pomiędzy karty graficzne. W trybie SuperTiling obraz jest dzielony na szachownicę składającą się z małych kwadracików o rozmiarze 32x32 piksele - połowę kwadratów przelicza pierwsza karta, drugą połowę - druga. Z kolei w przypadku metody renderingu o nazwie Scissor obraz jest dzielony na dwie części - górną część przetwarza pierwsza karta, a dolną druga. Podobną technikę wykorzystuje SLI. Ostatni tryb pracy nazwano Alternate Frame Rendering, a polega on na renderowaniu na przemian kolejnych klatek animacji. Szczegółowo o technologii CrossFire pisaliśmy już we wrześniu. Osoby pragnące poszerzyć swoją wiedzę zapraszamy tutaj.