Co nowego?
Po wielu latach stosowania nazw kodowych NVx (gdzie x to liczba od 1 do 40) dla swych układów graficznych, NVIDIA po raz pierwszy zmienia oznaczenie swojego nowego procesora. Po NV40 (GeForce 6800) spodziewaliśmy się układu NV50. Tymczasem dostajemy chip oznaczony kodem G70. G - być może od "Generation". 7 - generacja siódma. 0 - układ podstawowy. Tak tylko sobie spekulujemy, bo zapomnieliśmy zapytać NVIDIĘ o pochodzenie skrótu G70 :-). Zapewne zobaczymy w najbliższej przyszłości warianty układu G70 o oznaczeniu G71, G73 itp. Podobnie bowiem było ze wszystkimi poprzednimi układami NVIDII.
G70 otrzymał nazwę handlową GeForce 7800. Na początku NVIDIA wprowadza tylko jeden układ graficzny bazowany na G70: GeForce 7800 GTX. Ponoć firma ma zaprezentować także modele słabsze, GeForce 7800 i 7800 GT, ale sama się do nich nie przyznaje, podobnie jak do układu GeForce 7800 Ultra, z którym podobno czeka na premierę procesora ATI R520. Na nasze pytanie, które zadaliśmy przedstawicielowi firmy NVIDIA podczas targów Computex, czy możemy spodziewać się wersji Ultra, ten zareagował chytrym uśmiechem.
Układ G70 produkowany jest w technologii 110 nm (0,11 mikrona) i zbudowany jest z 302 milionów tranzystorów - o 80 milionów więcej niż NV40! Procesor ma 8 jednostek przetwarzania geometrii (Vertex Shader) - o dwie więcej niż NV40. G70 ma też aż 24 jednostki cieniowania pikseli (Pixel Shader), zorganizowane w sześć grup po cztery jednostki. Dla porównania, NV40 czy R420 (RADEON X800) mają 16 jednostek PS. Gdy jednak przeanalizujemy schemat G70, możemy dojść do ciekawych wniosków.
Patrząc od góry na powyższą ilustrację widzimy osiem jednostek przetwarzania geometrii. Idąc w dół przez jednostkę wycinania i ustawiania trójkątów dochodzimy do sześciu dużych bloków, w których zorganizowane są 24 jednostki przetwarzania pikseli. Te jednak połączone są poprzez przełącznik krzyżowy z 16 jednostkami, które wyglądają znajomo dla tych z Was, którzy uważnie czytali nasz artykuł na temat karty Geforce 6600 GT AGP. Tak, owe 16 bloków to jednostki ROP (Render Out Pixel), które nadają pikselom obrazu ostateczny kolor. Tyle samo jednostek ROP ma zresztą NV40. Oznacza to, że chociaż GeForce 7800 GTX potrafi przetwarzać 24 piksele w cyklu zegara, do bufora ramki może zapisać w cyklu zegarowym tylko 16 pikseli. Tyle samo, co GeForce 6800 GT czy Ultra.
Chociaż niektórzy z Was mogą powyższe rozwiązanie uznać za wąskie gardło układu GeForce 7800 GTX, to okazuje się, że obcięcie liczby jednostek ROP z 24 do 16 wcale nie musi go spowalniać. Niższą od spodziewanej wydajności można zauważyć jedynie w syntetycznych testach wypełniania (fillrate) w programach 3DMark03 czy 3DMark05, a także w starych grach, które nie wykorzystują lub wykorzystują w bardzo małym stopniu jednostki cieniowania. Większość nowych tytułów w potężnym stopniu eksploatuje owe jednostki, a wyliczenie koloru dla pojedynczego punktu obrazu zajmuje nawet do 100 cykli zegara układu graficznego (!), więc mniejsza liczba jednostek ROP nie wprowadza tutaj najmniejszego spowolnienia. GPU po prostu nie jest w stanie wysłać aż 16 przetworzonych pikseli do jednostek ROP w cyklu zegara.
Dlatego fakt, że GeForce 7800 GTX ma tylko 16 jednostek ROP, nie wpłynie negatywnie na jego wydajność w nowych grach, podobnie jak tylko 4 jednostki ROP (przy 8 jednostkach przetwarzających piksele) w układzie GeForce 6600 GT też go nie spowalniają.
Powróćmy do schematu G70. Patrząc dalej w dół (poniżej jednostek ROP) już nic ciekawego się nie dzieje. Widzimy przełącznik krzyżowy do pamięci. Szerokość szyny danych do pamięci to 256 bitów. Tutaj zatem nic się w stosunku do NV40 nie zmieniło.
Wydawać by się mogło, że GeForce 7800 GTX to nic innego jak GeForce 6800 Ultra, ktoremu zwiększono jedynie liczbę jednostek Vertex Shader z 6 do 8, a liczbę jednostek Pixel Shader z 16 do 24, pozostawiając 16 jednostek ROP. Według NVIDII, absolutnie nie można traktować GeForce 7800 GTX w powyższy sposób. Podobno wszystkie kluczowe jednostki układu zostały gruntownie przeprojektowane, a główny nacisk został położony na wydajność jednostek cieniowania.
Optymalizacjom poddano jednostki przetwarzania geometrii. W niektórych sytuacjach ich wydajność jest do 30% wyższa (dane NVIDII) od jednostek Vertex Shader w GeForce 6.
Przeprojektowano także jednostki cieniowania pikseli. Inżynierowie NVIDII przeanalizowali kod setek gier, w celu odnalezienia tych operacji na jednostkach Pixel Shader, które są najczęściej wykorzystywane przez programistów. Poddano modyfikacjom te bloki jednostki PS, które odpowiadają za realizację najpopularniejszych instrukcji. Ponoć najczęściej wykorzystywaną funkcją jest Multiply-ADD (MADD). Po modyfikacjach jednostka PS układu G70 potrafi wykonać instrukcję MADD dwukrotnie szybciej niż jednostka PS układu NV40. Po przeprowadzeniu wstępnych testów okazało się, że podczas gdy NV40 może wykonać 6,7 miliarda operacji MADD w ciągu sekundy, a RADEON X850 XT PE wykonuje ich 8,3 miliarda, GeForce 7800 GTX uzyskał wynik 20,6 miliarda operacji. Robi wrażenie, nieprawdaż?...
A jak to się przekłada na wydajność? W obecnych grach GeForce 7800 GTX wcale nie jest tak znacząco szybszy od GeForce 6800 Ultra (za chwilę przedstawimy wyniki testów). Natomiast w przyszłych grach, na przykład tych wykorzystujących Unreal Engine 3, przewaga 7800 GTX może być nawet ponaddwukrotna. Tak przynajmniej wynika ze wstępnych testów przeprowadzonych przez NVIDIĘ.
Nowe technologie
GeForce 7800 GTX to jednak nie tylko więcej jednostek PS i VS, które są w dodatku szybsze od podobnych jednostek w układzie GeForce 6800. Nowy procesor wprowadza także kilka kilka nowych funkcji.
Jedną z nich jest CineFX 4.0, która obejmuje zestaw operacji wykonywanych przez jednostki Pixel Shader i Vertex Shader. Jednostki te są oczywiście zgodne z modelem cieniowania 3.0 (Shader Model 3.0), podobnie jak ma to miejsce w przypadku GeForce 6.
GeForce 7800 GTX udostępnia jednak nową metodę wygładzania krawędzi - nadpróbkowanie z uwzględnieniem przezroczystości (transparent supersampling). Tradycyjne metody antyaliasingu wprowadzają często bardzo paskudne artefakty przy wygładzaniu krawędzi, gdy na obiekt nałożona jest przezroczysta tekstura. Tak jest w przypadku wielu gier, gdzie drzewa czy trawa realizowane są poprzez nakładanie przezroczystej tekstury przedstawiającej źbła trawy czy liście. NVIDIA podaje inny przykład - siatki ogrodzenia w Half-Life 2. Gdy przez jedno ogrodzenie z siatki widzimy inne, to w tle już praktycznie siatki nie przypomina - gubi zbyt wiele detali.
Nowa metoda wygładzania krawędzi (transparent supersampling) ma wyeliminować ten problem. Efekty od razu widać - nie trzeba się nawet zbytnio doszukiwać różnic.
Inną nowością jest wsparcie dla technologii kompresji map normalnych wprowadzonej przez ATI - 3Dc. Chociaż NVIDIA zbytnio się do tego nie przyznaje (bo to przecież technologia opracowana przez ATI), to w jednym z dokumentów dotyczących GeForce 7800 znaliśmy potwierdzenie informacji o wsparciu dla tej funkcji. Ponoć na nowym układzie poprawnie będą działały wszystkie gry wykorzystujące 3Dc.
Odmiany GeForce 7800
Jak wspomnieliśmy wcześniej, GeForce 7800 dostępny jest na razie tylko pod postacią jednego układu - 7800 GTX. Układ G70 pracuje z częstotliwością 430 MHz. Przetwarza zatem w ciągu sekundy 10,32 miliarda punktów. Ze względu na ograniczoną liczbę jednostek ROP, zapisywać do bufora ramki może maksymalnie 6,88 miliarda punktów. Karty GeForce 7800 GTX będą dostępne na początku z 256 MB pamięci GDDR3 taktowanej zegarem 600 MHz (1200 MHz efektywnie). Przy 256-bitowej szynie danych daje to przepustowość pamięci na poziomie 38,4 GB/s. Robi wrażenie.
GeForce 7800 GT prawdopodobnie będzie jedynie niżej taktowaną odmianą 7800 GTX. Natomiast model GeForce 7800 być może będzie miał też zablokowanych 8 jednostek PS i 2 jednostki VS - zostanie mu zatem 16 jednostek PS i 6 jednostek VS. Tak przynajmniej spekulujemy, bowiem na takie parametry wydają się nam logiczne (patrząc na poprzednie układy NVIDII).
Po internecie krążą także plotki o nadchodzącym GeForce 7800 Ultra, który ma być ponoć wyżej taktowany od wersji GTX, a także ma mieć 32 jednostki PS. Jak na razie są to jedynie plotki.
Testowana karta
W naszym laboratorium testom poddaliśmy kartę referencyjną dostarczoną nam przez firmę NVIDIA. Produkt miło zaskakuje swoimi gabarytami.
Po "suszarkach" montowanych na kartach GeForce 6800 Ultra, GeForce FX 5900 Ultra czy GeForce FX 5800 Ultra, NVIDIA wraca do "jednoslotowego", płaskiego systemu chłodzenia. Niski radiator z pojedynczym ciepłowodem chłodzi niewielki wentylatorek. Wentylator jest naprawdę cichy! Może nie jest niesłyszalny, ale poziom hałasu jest zdecydowanie niższy niż ten emitowany przez wentylatory na referencyjnych kartach GeForce 6800 Ultra, RADEON X850 XT PE czy nawet GeForce 6800 GT.
Mamy więc nieduży, cichy system chłodzący układ graficzny i pamięci. A jednak G70 to bardzo skomplikowany procesor graficzny. Przy tak dużym stopniu zaawansowania (302 miliony tranzystorów), układ pobiera dużo mocy - szczytowo nawet ponad 100 W (!). Wczesne wersje układu potwornie się grzały i doprowadzały nawet do uszkodzenia karty graficznej i płyty głównej! Pisaliśmy o tym w naszej relacji z targów Computex. Najwyraźniej NVIDII udało się zwalczyć problem bez konieczności poprawiania systemu chłodzenia. Testowana przez nas karta wcale nie była tak bardzo gorąca, a najcieplejszymi elementami na karcie były tranzystory MOSFET. Na nowej wersji karty GeForce 7800 GTX zainstalowano na nich nawet mały radiator (czarny), którego temperatura dochodziła pod obciążeniem do ponad 80 stopni!
Płytka drukowana karty GeForce 7800 GTX została przeprojektowana, a małe rezystory umieszczone od spodu karty, dokładnie na wysokości gorących tranzystorów MOSFET, przesunięto w inne miejsce. Porównajcie prezentowane w tym tekście zdjęcia karty do fotek prototypowej wersji akceleratora, które umieściliśmy tutaj. Teraz karcie nie powinno już grozić przegrzanie.
Co więcej, według danych NVIDII, GeForce 7800 GTX pobiera mniej mocy niż GeForce 6800 Ultra.
Jak wspomnieliśmy przed chwilą, nadal pobór mocy może dochodzić nawet do ponad 100 W. Ponieważ gniazdo PCI Express może dostarczyć najwyżej 75 W mocy, więc karta powinna być zasilana także przez dodatkowe, 6-pinowe gniazdo.
Taktowanie karty referencyjnej jest oczywiście zgodne ze specyfikacją NVIDII i wynosi 430 MHz dla GPU i 600 MHz dla pamięci.
Zestaw testowy
Kartę GeForce 7800 GTX przetestowaliśmy w komputerze z procesorem Athlon 64 3800+ i płytą główną MSI K8N Diamond. Mimo szybszych jednostek obecnych na rynku, ten właśnie procesor wybraliśmy ze względu na fakt, że dysponujemy już zestawem wyników porównawczych zmierzonych na niemal identycznej platformie. Gdy wypożyczymy kartę 7800 GTX na dłużej (mieliśmy tylko jeden dzień na testy), przeprowadzimy także benchmarki na komputerze z procesorem Pentium 4 Extreme Edition 3,73 GHz i być może także Athlon 64 FX-57.
Zestaw testowy | ||
Typ komponentu | Model | Dostarczył |
Procesor | AMD Athlon 64 3800+ (2,4 GHz) | redakcyjny |
Wentylator | Thermaltake Venus 12 | www.thermaltake.com |
Płyta główna | MSI K8N Diamond | www.msi-polska.pl |
Pamięć | 1 GB DDR400 (OCZ Platinum EL PC3200) | redakcyjna |
Dysk twardy | Seagate Barracuda 7200.7 200 GB | www.seagate.com |
Napęd optyczny | LG GSA-4040B (DVD±RW) | redakcyjny |
Monitor | LG Flatron FT915 Plus (19") | redakcyjny |
Zasilacz | SilverStone Zeus 650 W | www.4max.pl |
Timingi pamięci ustawiliśmy na 2-5-2-2 1T. Na komputerze zainstalowaliśmy system Windows XP Professional SP2, sterowniki nForce UDP 7.13 i ForceWare 76.77. Te ostatnie sterowniki nie są jeszcze publicznie dostępne - zostały jedynie przekazane dziennikarzom testującym karty GeForce 7800 GTX.
Testy wydajności - syntetyki
Testy karty GeForce 7800 GTX zaczniemy od benchmarków syntetycznych, w tym dwóch najpopularniejszych - 3DMark03 oraz 3DMark05. Wyniki uzyskane w tych testach wiele nam powiedzą i pozwolą wstępnie ocenić wydajność nowego układu NVIDII.
Wynik z 3DMark03 w podstawowym trybie graficznym zapewne dla największej części naszych czytelników będzie najbardziej czytelny, gdyż każdy entuzjasta komputerów wie, ile punktów uzyskuje jego maszyna w tym programie. Zmierzony przez nas wynik na karcie GeForce 7800 GTX to ponad 16 tysięcy punktów, co niewątpliwie jest rezultatem bardzo wysokim, ale nie zwalającym z nóg. To o 25% więcej niż wynik GeForce 6800 Ultra czy RADEON X850 XT Platinum Edition.
Na wykresie nie umieściliśmy wyników zmierzonych na kartach GeForce 6800 Ultra pracujących w trybie SLI. Dopóki nie mamy pomiarów na dwóch kartach 7800 GTX, nie chcemy mącić naszego wykresu. Dwie Ultry uzyskały na niemal identycznej platformie testowej ponad 21 tys. punktów. Po wyniki testów kart w trybie SLI odsyłamy tutaj.
Po zwiększeniu rozdzielczości do 1280x1024 i włączeniu wygładzania krawędzi 4X i filtrowania anizotropowego przewaga GeForce 7800 GTX nad 6800 Ultra wzrosła do 42%. To już całkiem sporo. Wciąż jednak 7800 GTX jest wolniejszy od kart 6800 Ultra pracujących w trybie SLI.
W najwyższym trybie graficznym, 1600x1200, GeForce 7800 GTX uzyskał wynik o 45% wyższy niż GeForce 6800 Ultra i o 30% wyższy niż RADEON X850 XT PE.
3DMark05 jest nowszym testem, który intensywniej korzysta z jednostek cieniowania. Nie dziwi tutaj nieco większa przewaga GeForce 7800 GTX nad 6800 Ultra niż wcześniej. Nawet w podstawowej rozdzielczości, 1024x768, wynosi ona 38%. 7800 GTX jest ponadto o 24% szybszy niż RADEON X850 XT PE.
Swoją drogą - niektóre źródła w internecie spekulowały, że oznaczenie "GeForce 7800" bierze się właśnie od wyniku w 3DMarku05 :-). My uzyskaliśmy trochę niższy rezultat (7667 punktów), ale przy szybszym procesorze (Pentium 4 Extreme Edition 3,73 GHz lub Athlon 64 FX-55) powinniśmy uzyskać właśnie około 7800 punktów. Jednak raczej nie wiązalibyśmy nazwy nowego GeForce z jego wynikami w benchmarkach :-).
Wysokie tryby graficzne i włączone "upiększacze" obrazu to środowisko, w jakim GeForce 7800 GTX czuje się nadzwyczaj dobrze. W trybie 1280x1024 jest już o połowę (49%) szybszy od GeForce 6800 Ultra. To sporo!
W trybie 1600x1200 przewaga 7800 GTX nad 6800 Ultra to już 59%! Taka przewaga jest już odczuwalna w grach.
Testy wydajności - gry
Znamy już wyniki GeForce 7800 GTX w 3DMarkach (swoją drogą, rezultaty, które wyciekły do internetu przed premierą układu okazały się prawdziwe), pora sprawdzić, jak jego osiągi przedstawiają się w grach.
W Doom 3 w niskiej rozdzielczości procesor w naszej platformie testowej stanowi niestety wąskie gardło. Nowy GeForce uzyskał wynik o 16% wyższy od swego poprzednika i o 20% wyższy od RADEON X850 XT PE.
W trybie 1280x1024 przy włączonym wygładzaniu krawędzi przewaga 7800 GTX nad 6800 Ultra wzrosła do 25%, natomiast w trybie 1600x1200 spadła do 23%.
Kolejna gra to Far Cry. Użyliśmy wersji 1.3 tego tytułu, a testy wydajności przeprowadziliśmy na popularnej mapie Research.
W rozdzielczości 1024x768 GeForce 7800 GTX uzyskał 176 klatek na sekundę, co stanowi wynik o 17% wyższy niż uzyskany na GeForce 6800 Ultra. Dobrze radzi sobie RADEON X850 XT PE - nowy GeForce uzyskał rezultat tylko o 8% wyższy.
Tak jak poprzednio, przewaga nowego układu graficznego NVIDII rośnie wraz ze wzrostem rozdzielczości i przy włączonym wygładzaniu krawędzi oraz filtrowaniu anizotropowym. W trybie 1280x1024 GTX okazał się o 40% wydajniejszy od GeForce 6800 Ultra i o 31% szybszy od RADEONa X850 XT PE.
W rozdzielczości 1600x1200 7800 GTX jest o 38% przed 6800 Ultra i o 28% szybszy od X850 XT PE.
Ciekawiły nas także wyniki w grze Half-Life 2. Okazało się jednak, że wykorzystywane przez nas, nasze własne timedemo jest w zbyt dużym stopniu uzależnione od samego procesora. Stąd małe różnice pomiędzy porównywanymi kartami na wykresie - nawet między najszybszym GeForce 7800 GTX a najwolniejszym GeForce 6600 GT.
Sytuacja znacznie się zmienia po zwiększeniu rozdzielczości i włączeniu "upiększaczy". Procesor przestaje być wąskim gardłem.
GeForce 7800 GTX znów jest o 40% szybszy od GeForce 6800 Ultra. RADEON X850 XT PE radzi sobie w Half-Life 2 bardzo dobrze (co dla nikogo nie jest niespodzianką), stąd tylko 9-procentowa przewaga GeForce 7800 GTX.
Counter-Strike Source wykorzystuje ten sam silnik graficzny, co Half-Life 2. Dlatego wyniki w tej grze są bardzo podobne do tych, które uzyskaliśmy w HL2.
W trybie 1024x768 wąskim gardłem dla najszybszych kart graficznych okazał się Athlon 64 3800+. W rozdzielczości 1280x1024 różnice są już widoczne i chociaż nie tak spektakularne, jak w Half-Life 2, to jednak widać wyraźną przewagę GeForce 7800 GTX nad kartami poprzedniej generacji.
Niestety ze względu na bardzo ograniczony czas, jaki mieliśmy na testy karty GeForce 7800 GTX (zaledwie jeden dzień), to już wszystkie wyniki, jakie udało nam się zmierzyć. Akcelerator z nowym układem NVIDII powinien jednak wrócić do nas jeszcze w tym tygodniu, więc przeprowadzimy jego testy w większej liczbie gier, a także w szybszych komputerach. Zapewniamy jednak, że w innych grach wyniki będą podobne. GeForce 7800 GTX w wybranych tytułach może być nawet o połowę szybszy od GeForce 6800 Ultra. Natomiast wbrew pogłoskom, które krążyły dawno temu po internecie, G70 nie jest szybszy od tandemu dwóch kart GeForce 6800 Ultra pracujących w trybie SLI.
Temperatura i podkręcanie
Podczas targów Computex producenci kart graficznych narzekali, że dostarczone im przez NVIDIĘ prototypy GeForce 7800 GTX bardzo się grzeją i potrafią nie tylko się same spalić (dosłownie!), to jeszcze roztapiają sloty PCI Express. Dlatego gdy przystępowaliśmy do testów naszej karty, naprawdę baliśmy się o płytę K8N Diamond, którą wybraliśmy do naszej platformy testowej :-)
Na szczęście nasze obawy okazały się nie mieć potwierdzenia w rzeczywistości. Testowana przez nas karta jest wyraźnie chłodniejsza od prototypów obecnych na Computeksie. Aby się o tym przekonać, dokonaliśmy kilku pomiarów newralgicznych punktów karty - zarówno w trybie spoczynkowym (gdy karta wyświetlała pulpit Windows), jak i pod obciążeniem (3DMark05 zapuszczony w pętli).
W trybie spoczynku najgorętszym elementem był mały czarny radiator chłodzący tranzystory MOSFET (radiatora nie było na wczesnych prototypach kart G70). Jego temperatura dochodziła do 50 stopni Celsjusza. Był dość gorący, ale jeszcze nie parzył. Sam radiator miał tylko 33 stopnie na wysokości układu graficznego. Odprowadzał zatem ciepło całkiem sprawnie.
Od spodu karty czarna blaszka zamocowana dokładnie na wysokości układu graficznego miała temperaturę 36 stopni. Pamięci grzały się bardziej - ich temperatura wynosiła od 42 stopni dla kostek położonych niedaleko blaszki mocującej karty do 47 stopni dla kostek na wysokości czarnego radiatora.
Pod obciążeniem temperatura karty oczywiście wyraźnie wzrosła. Czarny radiarek osiągał nawet 83 stopnie - to już bardzo dużo. Nie dało się go dotknąć, bo parzył! Radiator na wysokości układu graficznego miał 53 stopnie C, a blaszka od spodu karty - 47 stopni. Pamięci osiągły temperatury od 57 do 66 stopni.
Chociaż GeForce 7800 GTX nie jest chłodną kartą graficznę (chyba nikt się nie spodziewał po niej niskich temperatur), to po pewnych modyfikacjach jest zdecydowanie chłodniejsza, niż wczesne egzemplarze akceleratorów z układami G70. W dodatku od NVIDII otrzymaliśmy zdjęcia kart, w których aluminiowy radiator chłodzący układ graficzny został zastąpiony radiatorem miedzianym. Taka modyfikacja pozwoli na dalsze obniżenie temperatury. Oto jedno ze zdjęć:
Niestety nie zdążyliśmy przeprowadzić testów podkręcania naszej karty, jednak innym dziennikarzom udawało się osiągnąć taktowanie ponad 480 MHz dla GPU i 650 MHz (1300 MHz efektywnie) dla pamięci. Nasze własne testy podkręcania GeForce 7800 GTX przeprowadzimy pod koniec tygodnia, po czym natychmiast uzupełnimy ten rozdział.
Aktualizacja: Testy podkręcania zamieściliśmy tutaj.
Podsumowanie
NVIDIA twierdzi, że GeForce 7800 GTX to dla niej wielki krok do przodu. W rzeczywistości chyba za dużo tu marketingu. Nowe karty okazują się średnio od 25 do 50% wydajniejsze od pojedynczego GeForce 6800 Ultra. Nie jest to tak spektakularny przyrost wydajności, jaki widzieliśmy rok temu przy okazji premiery wspomnianego 6800 Ultra oraz kart RADEON X800 XT Platinum Edition. Te były dwukrotnie szybsze od kart poprzedniej generacji (GeForce FX 5950 Ultra i RADEON 9800 XT).
Według zapowiedzi NVIDII, GeForce 7800 GTX zyska na wydajności w nowych tytułach - inaczej mówiąc, jego przewaga nad 6800 Ultra będzie rosła w nadchodzących grach, nawet do poziomu przekraczającego wydajność GeForce 6800 Ultra SLI. Pierwsze wyniki zaprezentowane przez NVIDIĘ wyglądają bardzo obiecująco (7800 GTX szybszy 2,4 raza od 6800 Ultra w Unreal Engine 3). Czy się sprawdzą w praktyce - o tym przekonamy się za kilka, kilkanaście miesięcy.
Oczywiście nie możemy zapomnieć o tym, że karty GeForce 7800 GTX można połączyć w tryb SLI. Podczas gdy pojedynczy akcelerator uzyskuje niecałe 8 tysięcy punktów w 3DMark05, na dwóch kartach wynik rośnie nawet do 13 tysięcy punktów.
NVIDIA uczyniła jednak duże postępy przy okazji GeForce 7800 GTX. Firma wyraźnie uczy się na własnych błędach. Po pierwsze, GeForce 7800 GTX jest znacznie cichszy od kart poprzedniej generacji (mowa oczywiście o produktach przeznaczonych dla entuzjastów gier). Po drugie, udało się "spłaszczyć" system chłodzenia tak, by nie zajmował dwóch slotów (nie zasłaniał slotu sąsiadującego z PCI Express x16). Po trzecie, według zapewnień NVIDII GeForce 7800 GTX będzie natychmiast dostępny w dużych ilościach. Karty można już dziś kupić w bardzo wielu sklepach na całym świecie (niestety w Polsce jeszcze nie ma dostępnych produktów, z wyjątkiem czterech kart przeznaczonych do testów w prasie). To duży postęp, zwłaszcza jeśli przypomnimy sobie papierową premierę GeForce 6800 Ultra (karty pojawiły się w sklepach dopiero dwa miesiące po premierze!).
GeForce 7800 GTX odbiera oczywiście karcie RADEON X850 XT Platinum Edition koronę najszybszego akceleratora graficznego PCI Express. GTX jest średnio od 7 do 30% wydajniejszy w popularnych grach. Nad RADEONem góruje ponadto wsparciem dla modelu cieniowania 3.0, a także - obiecywaną przez NVIDIĘ - znacznie lepszą wydajnością w grach silnie eksploatujących jednostki cieniowania.
Wreszcie nie należy zapominać o technologii PureVideo, której w działaniu także nie zdążyliśmy sprawdzić. Powinna ona znacznie poprawić jakość odtwarzanego wideo, dzięki zaawansowanym algorytmom usuwania efektów przeplotu.
Nie można oczywiście nie wspomnieć o cenie. Tanio niestety nie jest. GeForce 7800 GTX oficjalnie kosztować ma 599 USD, chociaż początkowo sprzedawcy na pewno będą zawyżać ceny. Pierwszych kart powinniśmy się spodziewać w Polsce z ceną oscylującą między 2500 a 2800 złotych. Dla większości z Was kwota ta na pewno wydaje się abstrakcyjna (za tę cenę można złożyć kompletnego, bardzo przyzwoitego peceta do gier!), ale nie zapominajcie, że GeForce 7800 GTX to produkt przeznaczony do najbardziej wymagających graczy. A ci nie szczędzą pieniędzy, gdy modernizują swój komputer.
Zalety
- Bardzo wysoka wydajność
- Cicha praca
- Nieduże gabaryty
- Wsparcie dla najnowszych technologii przydatnych przy tworzeniu obrazów 3D
Wady
- Wysoka cena
- Wciąż jeszcze zbyt wysoka temperatura
- Duży apetyt na prąd
Do testów dostarczył:
NVIDIA Cena: ok. 2500 złotych z podatkiem VAT