Oprogramowanie
Artykuł
Paweł Pilarczyk, Czwartek, 7 października 2004, 15:55
Tydzień temu w środę, 29 września, światło dziennie ujrzał długo oczekiwany przez entuzjastów komputerów program. 3DMark05, bo o nim mowa, to program skazany na sukces. Jest kolejnym członkiem rodziny 3DMark, obejmującej najbardziej znane na świecie benchmarki kart graficznych. Poprzednie edycje programów cieszą się ogromną popularnością i nie skłamiemy jeśli napiszemy, że narzędzia 3DMark05 używać będą miliony osób na całym świecie.
Serii 3DMark chyba nikomu przedstawiać nie trzeba. Powstała w 1998 roku i tworzona jest przez grupę fińskich programistów. Historia serii 3DMark w pigułce:

  • 3DMark99 - premiera 26 października 1998
  • 3DMark99 MAX - premiera 8 marca 1999
  • 3DMark2000 - premiera 6 grudnia 1999
  • 3DMark2001 - premiera 13 marca 2001
  • 3DMark2001 SE - premiera 12 lutego 2002
  • 3DMark03 - premiera 11 lutego 2003
  • 3DMark05 - premiera 29 września 2004
Najnowsza wersja pakietu nie jest pod żadnym względem rewolucyjna. Jest naturalnym rozwinięciem serii. 3DMark05 został stworzony wyłącznie z myślą o interfejsie DirectX 9.0 i sprzęcie w pełni z nim zgodnym. Producenci programu zrezygnowali całkowicie z obsługi kart graficznych starszej generacji. Benchmark nie działa zatem na kartach klasy GeForce4 Ti, RADEON 8500/9100 czy GeForce3, a tym bardziej na akceleratorach klasy DX7, jak GeForce4 MX. Wymagana jest karta w stu procentach zgodna z DirectX 9.0, udostępniająca sprzętowe jednostki Pixel Shader 2.0. Jednostki Vertex Shader mogą być emulowane przez procesor.

Program w potężnym stopniu korzysta z jednostek cieniowania pikseli w wersji 2.0 (Pixel Shader 2.0) i jednostek cieniowania wierzchołków też w wersji 2.0 (Vertex Shader 2.0). Pakiet różni się pod tym względem w bardzo dużym stopniu od 3DMarka03, w którym pierwszy test można uruchomić na sprzęcie klasy DirectX 7.0, a więc w ogóle nie posiadającym programowalnych jednostek Pixel Shader i Vertex Shader, drugi i trzeci test wymagał jedynie zgodności z DirectX 8.0 (pierwsze wersje wspomnianych jednostek), a jedynie ostatni, czwarty test, w niewielkim stopniu wykorzystywał jednostki Pixel Shader 2.0 i Vertex Shader 2.0 (przy pomocy których generował efekty specjalne), gdy do większości operacji wystarczyły mu jednostki zgodne z PS 1.3 i VS 1.1.

W 3DMarku05 wszystkie efekty graficzne zostały zrealizowane poprzez język wysokiego poziomu HLSL (High-Level Shader Language), będący składnikiem pakietu DirectX 9.0. 3DMark05 po uruchomieniu analizuje typ zainstalowanego w komputerze akceleratora graficznego i w zależności od jego możliwości kompiluje programy HLSL na niskopoziomowy kod asemblerowy dedykowany jednostkom Pixel Shader 2.0, Pixel Shader 2.0a, Pixel Shader 2.0b lub Pixel Shader 3.0 (oraz Vertex Shader 2.0, Vertex Shader 2.0a i Vertex Shader 3.0).

Oparcie całego programu na programowalnych jednostkach PS i VS to jednak początek zmian poczynionych w 3DMark05. Sceny generowane przez program charakteryzują się niezwykle wysoką złożonością z geometrycznego punktu widzenia. Średnio każda klatka obrazu budowana jest z ponad miliona wielokątów. Stopień zaawansowania grafiki jest zatem porównywalny z Unreal Engine 3!

3DMark05 powala najnowszy sprzęt na kolana. Jeśli jednak komuś się wydaje, że producent programu (Futuremark) trochę się "zagalopował", musimy go wyprowadzić z błędu. Skomplikowane geometrycznie sceny i przetwarzanie grafiki przez programowalne jednostki cieniowania pikseli i jednostki cieniowania wierzchołków mają bowiem stanowić symulację nadchodzących gier, a nie tych, które są już obecne na rynku. Jeśli chcecie sprawdzić, czy Wasza karta nadaje się do obecnych gier, zapomnijcie o 3DMarku. Przetestujcie swój akcelerator w dostępnych grach, zwłaszcza tych, które akurat Was interesują i w które najczęściej gracie.

Jeśli natomiast chcecie się przekonać, jak Wasz komputer będzie się sprawował w grach, które jeszcze się nie ukazały, 3DMark05 to jedyne narzędzie, które umożliwi Wam to sprawdzić. Według przedstawicieli firmy Futuremark, 3DMark05 "udaje" gry, które pojawią się na rynku na początku 2006 roku! Celowo programiści nie starali się zatem odciążyć grafiki przez upraszczanie scen (redukcję wielokątów), by przyspieszyć animację. Nie usuwano "mniej istotnych" szczegółów. Widać to szczególnie dobrze w teście pierwszym. Ale o tym za chwilę.


3DMark05, jak każda poprzednia wersja programu, został przygotowany tak, by wynik testu oscylował wokół 5 tys. punktów na komputerze o konfiguracji uznawanej dziś za bardzo wysoką. Komputer taki ma procesor Pentium 4 o zegarze przynajmniej 3 GHz (lub Athlon XP 3200+ bądź Athlon 64 3200+), 512 MB RAM lub więcej i kartę graficzną klasy RADEON X800 PRO/XT lub GeForce 6800 GT/Ultra.

Ponieważ zauważyliśmy, że wielu naszych forumowiczów narzeka na taki system punktacji, przypomnijmy, że identycznie skalibrowane były wszystkie poprzednie benchmarki firmy Futuremark. 3DMark03 zaprezentowany półtora roku temu wówczas uzyskiwał 5 tys. punktów na komputerze uznawanym półtora roku temu za maszynę wysokiej klasy (P4 2,8 lub Athlon XP 2800+, karta RADEON 9700 PRO). Dzisiejsze komputery uzyskują w 3DMarku03 już kilkanaście tysięcy punktów.

Podobnie było z 3DMark2001, dla którego sprzęt wysokiej klasy to Pentium 4 1,5 GHz i GeForce3. Tego typu sprzęt również uzyskiwał w 3DMarku2001 5 tysięcy punktów. Dzisiejsze pecety bez większego wysiłku przekraczają barierę 20 tys. punktów.

Nie dziwcie się więc, że 3DMark05 jest tak bardzo wymagający. Według swych producentów, program ma symulować zachowanie gier, które pojawią się dopiero za półtora roku. Wśród nich znajdzie się zapewne Unreal 3 oparty na systemie Unreal Engine 3. Jak wiemy, bardzo wczesne wersje Unreal Engine 3 chodzą w miarę przyzwoicie dopiero na płytach dwuprocesorowych z dwoma kartami graficznymi GeForce 6800 Ultra pracującymi w trybie SLI...

Absolutnie nie należy natomiast zmieniać obecnie sprzętu tylko dlatego, że uzyskujemy w 3DMarku05 niski wynik. To, że nawet najszybsze obecnie karty w stylu GeForce 6800 czy RADEON X800 "klatkują" nie powinno Was w ogóle dziwić. Przy scenach złożonych z miliona, a nawet dwóch milionów trójkątów na klatkę nawet najszybszy GeForce 6800 Ultra czy RADEON X800 XT PE potrafi się dławić. Akceleratory, które będą w stanie sprawnie przetworzyć tak dużą ilość geometrii dopiero się pojawią! Natomiast za półtora roku sprzęt klasy 6800 Ultra czy X800 XT stanowić będzie wyposażenie przeciętnego peceta. Za półtora roku dostępne będą już karty graficzne, które w 3DMark05 uzyskają... kilkanaście tysięcy punktów.

Ocena artykułu:
Brak ocen
Zaloguj się, by móc oceniać
*Konto usunięte* (2004.10.07, 16:00)
Ocena: 0
wow, akurat wchodze na laba, a tu artykuł smilies/smile.gif a miał być przed 12 smilies/tongue.gif no ale dobra, zabieram się do czytania smilies/wink.gif
banan (2004.10.07, 16:00)
Ocena: 0

0%
Teraz czytać czytać...
valdi200 (2004.10.07, 16:02)
Ocena: 0

0%
Piła myslalem ze dodasz to do arta ktory juz byl:) Zaszedl by na wyzyny Top 10!

Zabieramy sie za czytanie...
*Konto usunięte* (2004.10.07, 16:02)
Ocena: 0
haha - właśnie przyszedłem ze szkoły a artykuł sie pojawił 5 minut temu smilies/bigsmile.gif - ilość stron pokaźna - jak na Piłę przystało smilies/wink.gif - zabieram się za czytanie smilies/bigsmile.gif
Camel (2004.10.07, 16:03)
Ocena: 0

0%
yupi je nareszczie - mniam
peterpz (2004.10.07, 16:04)
Ocena: 0

0%
Narreszcie!!!!!!!!!!!!!
Tommo (2004.10.07, 16:08)
Ocena: 0

0%
Zabieram się do lektury smilies/smile.gif



Piła - mała literówka, napisałeś: "...Pakiet różni się pod tym względem w bardzo dużym stopniu od 3DMarka05, w którym pierwszy test można uruchomić na sprzęcie klasy DirectX 7.0..." - chodziło Ci zapewne o 3D Mark 03.
jot (2004.10.07, 16:08)
Ocena: 0

0%
ciekawe jak te duze cyborgi przechodzily przez te male grodzie? smilies/shocked.gif
valdi200 (2004.10.07, 16:08)
Ocena: 0

0%
"Pakiet różni się pod tym względem w bardzo dużym stopniu od 3DMarka05, w którym pierwszy test można uruchomić na sprzęcie klasy DirectX 7.0, a więc w ogóle nie posiadającym programowalnych jednostek Pixel Shader i Vertex Shader..."



Chodziło chyba o 3dmarka 03 ?
jot (2004.10.07, 16:10)
Ocena: 0

0%
stwor z 3 sceny ma chore dziasla smilies/sad.gif
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane