Wirtualna rzeczywistość – podstawowe pojęcia

Wirtualna rzeczywistość to pojęcie dosyć abstrakcyjne, szczególnie dla kogoś, kto nigdy nie miał z nią do czynienia czy chociażby nie widział, jak wygląda ona w praktyce. Zdajemy sobie sprawę, że lwia część Czytelników PCLab.pl nie należy do tej grupy, ale mimo to przybliżymy najprostszą definicję. Według niej rzeczywistość wirtualna to rzeczywistość stworzona i zaprezentowana dzięki technikom komputerowym w taki sposób, że widz czuje się w niej obecny. Dziś takie wrażenie osiąga się najczęściej dzięki grafice trójwymiarowej, wyświetlaczom nagłownym oraz śledzeniu ruchów i dodatkowym akcesoriom pogłębiającym poczucie przebywania w innej przestrzeni. Należy jednak pamiętać, że pojęcie VR nie jest tożsame z obecnie używanymi okularami – te należy traktować tylko jako narzędzie pomocne w realizacji tego pomysłu.

Co ciekawe, gdy koncepcja wirtualnej rzeczywistości, początkowo zwanej sztuczną rzeczywistością, wciąż się formowała, istniały pierwsze rozwiązania pozbawione gogli. Przykładem są instalacje artystyczne Myrona Kruegera, uważanego za jednego z pionierów tych technik. Piszemy o tym dlatego, że choć dziś najpopularniejsze są gogle VR, na których to się skupimy, nie oznacza to, że wirtualnej rzeczywistości nie można zaprezentować inaczej. Tu przykładem może być odpowiednio zaprojektowane pomieszczenie, w którym wykorzystano projektory do wizualizacji przestrzeni na ścianach. Wrażenia często nie są aż tak piorunujące jak w goglach, ale to także VR.