LG 34UC79G to kierowany głównie do graczy ultrapanoramiczny monitor (o proporcjach 21 : 9), wyposażony w matrycę IPS o rozdzielczości 2560 × 1080 pikseli. Może się pochwalić odświeżaniem obrazu z częstotliwością 144 Hz, bardzo pożądaną głównie przez miłośników dynamicznych strzelanek, takich jak Counter-Strike: Global Offensive. Model 34UC79G otrzymał również obsługę techniki FreeSync.
LG 34UC79G – specyfikacja | |
---|---|
Model | LG 34UC97G-B |
Ekran | 34 cale (2560 × 1080 pikseli), LCD IPS, matowy, podświetlenie LED flicker free |
Maksymalna częstotliwość odświeżania obrazu | 144 Hz, FreeSync |
Kąty widzenia: boki/góra/dół | 70 stopni / 50 stopni / 50 stopni |
Czas reakcji matrycy wg producenta / zmierzony / input lag | 4 ms / 13,5 ms / 10 ms |
Ghosting, tearing | średni / bardzo mały |
Maksymalna luminancja bieli / temperatura bieli / nierównomierność podświetlenia matrycy / kontrast obrazu (domyślny tryb Ustawienia własne, 60 Hz) | 234 cd/m2 / 7558 K / 17,38% / 1228 : 1 |
Wierność odwzorowania kolorów – błąd delta E 2000: średni/maksymalny | 4,76/8,30 |
Zakres wyświetlanych kolorów (pokrycie popularnych przestrzeni barwowych) | sRGB – 87,1%, Adobe RGB – 63,8% |
Wejścia-wyjścia | DisplayPort, 2 HDMI 2.0, 2 USB 3.0, gniazdo słuchawkowe, wyjście liniowe audio |
Dodatkowe funkcje | uchwyt na słuchawki, przelotka stabilizująca przewód myszy, oprogramowanie PC |
Cena | 3100 zł |
LG 34UC79G – budowa, wyposażenie
W obudowie 34UC79G LG nie wykorzystał żadnych ekskluzywnych materiałów. Wszystko jest tu plastikowe, a białe logo poniżej ekranu zostało najzwyczajniej w świecie nadrukowane na czarną, matową, chropowatą dolną część ramki. Trudno jednak nie pochwalić koreańskich projektantów za może nie nowy, ale zawsze świetnie sprawdzający się pomysł zamaskowania górnych i bocznych ramek ekranu oraz elegancką podstawę, przypominającą kształtem samolot typu latające skrzydło lub, jak niektórzy wolą, bumerang.
Godne pochwały są też: sterowanie działaniem monitora za pomocą tylko jednego, ulokowanego poniżej logo LG, minidżojstika, ciekawy uchwyt dla słuchawek, który montuje się na kolumnie podstawy, oraz niepozorny, ale przydatny uchwyt na przewód myszy, montowany na dolnej krawędzi ekranu.
LG 34UC79G to monitor ultrapanoramiczny, więc nie ma funkcji pivot, dlatego cieszy to, że gniazda połączeniowe umieszczono na tyle obudowy. Panel obejmuje dwa wejścia HDMI 2.0, jedno DisplayPort 1.2, dwuportowy koncentrator USB 3.0, gniazdo słuchawkowe oraz analogowe wyjście audio. Rozczarowuje natomiast brak możliwości obracania ekranu na boki w poziomie. Można go wyłącznie przesuwać w pionie (obraz na dole po lewej przedstawia zakres regulacji, który wynosi 120 mm).
Czy 34 cale to faktycznie tak dużo?
Ekran o przekątnej 34 cali w monitorze komputerowym łatwo intuicyjnie uznać za ogromny. Nic bardziej mylnego, przynajmniej w wypadku monitora LG, który wykorzystuje panel o ultrapanoramicznych proporcjach boków 21 : 9. Pod względem wysokości taki ekran pozostaje bowiem odpowiednikiem standardowego monitora z ekranem o przekątnej 27 cali (oba mierzą po mniej więcej 33,5 cm). Pozostałe 7 cali z LG 34UC79G oznacza zaś dodatkową przestrzeń roboczą dostępną w poziomie: typowa dwudziestkasiódemka ma ekran o szerokości 59,5 cm (Asus ROG PG278Q), a trzydziestkaczwórka LG – aż 80 cm.
Paradoks tego rozwiązania w monitorze dla gracza, takim jak LG 34UC79G, polega na tym, że proporcje ekranu 21 : 9 wywodzą się ze standardów kinematograficznych, a nie gamingowych, i że spora część starszych gier nie ma wbudowanej obsługi rozdzielczości typu 21 : 9. Nowe – owszem.
Na marginesie: podjęta kilka lat temu przez producentów telewizorów próba zaoferowania urządzeń z ekranami o ultrapanoramicznych proporcjach 21 : 9 zakończyła się totalnym fiaskiem. Za to monitory 21 : 9 nie tylko zapewniają szerszy kąt widzenia w grach, ale też sprawdzają się znakomicie w standardowych zastosowaniach komputerowych – tu szeroka przestrzeń robocza jest ogromną zaletą.
LG 34UC79G – rozdzielczość, jakość obrazu
Jak powinno się zaszeregować LG 34UC79G pod względem rozdzielczości wyświetlanego obrazu? W poziomie mamy do czynienia ze standardem QHD (2560 pikseli), ale w pionie – i to jest właściwsze podejście – już tylko z Full HD (1080 pikseli).
Typowa praca na 27-calowym monitorze Full HD (taki sprzęt ma przecież tę samą wysokość ekranu co LG) jest mało przyjemna: na obrazie wyraźnie widać pojedyncze piksele, a wyświetlane czcionki mają krawędzie dalekie od gładkich. Potencjalny nabywca 34UC79G powinien być tego świadomy.
Zapewne nieco inaczej na tę samą rozdzielczość spojrzą gracze, szczególnie ci, którzy nie mają nowoczesnych, bardzo wydajnych maszyn. LG 34UC79G nie pozwoli im co prawda dostrzec supergładkich krawędzi linii oraz tekstur o rozdzielczości 4K (na szczęście niewiele gier ma je wbudowane w wersji sklepowej), za to w rozdzielczości 2560 × 1080 pikseli uda się osiągnąć co najmniej 30 kl./s w większości popularnych tytułów. Trzeba jednak pamiętać, że ultrapanoramiczna rozdzielczość monitora LG i tak oznacza o mniej więcej 25 proc. większe obciążenie dla komputera niż tradycyjny obraz Full HD.
Szkoda, że firma LG nie zaproponowała nam w swoim monitorze rozszerzonego standardu QHD zamiast ultrapanoramicznej odmiany Full HD, ale z punktu widzenia gracza można w tym dostrzec zarówno wspomniane minusy, jak i plusy.
IPS to inny świat niż TN, ale... format 21 : 9 podnosi poprzeczkę konstrukcyjnych wymagań
Panel LG 34UC79G zbudowano w technice IPS (AH-IPS), a zatem zapewnia on nie tylko atrakcyjne dla oka kolory, ale i szerokie kąty widzenia. Inna sprawa, że monitor ultrapanoramiczny musi zapewniać wyraźnie szersze kąty widzenia niż taki z ekranem o proporcjach 16 : 9, by użytkowało się go w pełni komfortowo. Nie bez znaczenia jest też w tym wypadku kwestia jakości zastosowanego podświetlenia oraz zakrzywienia powierzchni ekranu.
Już subiektywne odczucia sugerują, że LG 34UC79G wyświetla obraz o atrakcyjnych kolorach (pokrycie przestrzeni barwowej sRGB wynosi 87,1 procent, a Adobe RGB – 63,8 procent) i wysokim kontraście (1228 : 1). Jednak kolory nie zostały zbyt dobrze skalibrowane przez producenta: średni błąd delta E 2000 wynosi 4,67, ale co interesujące, po zwiększeniu częstotliwości odświeżania obrazu do 120 Hz wzrasta on do 5,14, a przy 144 Hz – aż do 6,54. Czekamy na kontakt ze strony producenta.
Jednak obraz wyświetlany przez LG 34UC79G jest przy brzegach wyraźnie ciemniejszy, a ze względu na zakrzywienie każde ustawienie ekranu inne niż prostopadłe sprawi, że biegnące poziomo linie będą nieco tracić z punktu widzenia geometrii. Podczas dynamicznej rozgrywki raczej nie dostrzeżemy takich szczegółów, ale w czasie typowej pracy – zapewne już tak.
Pomiary pokazały, że zastosowane w monitorze krawędziowe podświetlenie LED (typu flicker free) jest dalekie od ideału. Firma LG bardzo dobrze poradziła sobie w modelu 34UC79G z rozproszeniem światła pod centralną, odpowiadającą standardowemu monitorowi 16 : 9, częścią ekranu. Niestety, połączenie zakrzywienia z dużą szerokością panelu sprawiło, że równomierność podświetlenia wyraźnie spada po bokach, nawet o 17,38 procent względem centralnej części ekranu. Nie zachwyca też maksymalna jasność wyświetlanego obrazu, która w żadnym z dostępnych trybów działania nie przekracza 234 cd/m2.
Jasność maksymalna panelu 34UC79G potrafi się różnić w zależności od ustawionej częstotliwości odświeżania obrazu także wtedy, gdy tryb działania pozostaje niezmieniony. Dla przykładu, w standardowym trybie Ustawienia Własne przy odświeżaniu z częstotliwością: 60 Hz, 75 Hz, 100 Hz, 120 Hz i 144 Hz wynosi ona, odpowiednio: 192 cd/m2, 233 cd/m2, 232 cd/m2, 231 cd/m2 i 225 cd/m2.
Warto też pamiętać, że 34UC79G, jako monitor z podświetleniem typu flicker free, ma dość ograniczony zakres regulacji jasności. W wypadku standardowego trybu Ustawienia Własne nie zejdziemy poniżej 80,6 cd/m2 (przydałoby się nieco mniej). Na szczęście mamy jeszcze tryb Czytelnik, w którym w razie potrzeby uzyskamy 55,1 cd/m2.
LG 34UC79G – czas reakcji matrycy
W LG 34UC79G zastosowano panel LCD IPS, a zatem czas reakcji nie należy do najkrótszych. Producent podaje w danych technicznych, że wynosi on 5 ms (grey-to-grey) i 14 ms (czarny – biały – czarny). To sporo. W ustawieniach monitora dostępna jest jednak dodatkowo funkcja „dopalania” pikseli (overdrive), która tu nazywa się Czas Odpowiedzi. Do wyboru mamy ustawienia: Wyłączona, Wolna, Normalna i Szybka. Producent zaleca w instrukcji obsługi, żeby do typowych zastosowań używać ustawienia Normalna, a do gry – Szybka.
Pierwsza para wykresów przedstawia czas reakcji matrycy LG 34UC79G przy wyłączonej opcji dopalania pikseli. W tym ustawieniu wynosi on jednak sporo, bo 17,4 ms (pomiar czarny – biały – czarny).
Aktywowanie zalecanego do codziennej pracy ustawienia Czas Odpowiedzi – Normalna zapewnia nieznaczną redukcję czasu reakcji panelu, do 16,4 ms.
34UC79G, działając w ustawieniu Czas Odpowiedzi – Szybka, umie już osiągnąć rzeczywisty czas reakcji na poziomie 13,5 ms. W porównaniu z panelami LCD TN ten wynik nie jest rewelacyjny, ale jak na LCD IPS – całkiem przyzwoity.
1ms Motion Blur Reduction, czyli cudowne migotanie
Rozwiązaniem wszelkich bolączek gracza, czyli funkcją LG 34UC79G, która ma zminimalizować ewentualne powidoki (ghosting) w grach, jest 1ms Motion Blur Reduction. Pomijając marketingową papkę płynącą z samej nazwy funkcji, jej działanie polega na tym, że podświetlenie ekranu jest dodatkowo wyłączane na czas zmiany stanu pikseli panelu, czyli... miga z częstotliwością odświeżania obrazu. Wyjątek stanowią trzy częstotliwości: w ustawieniu 50 Hz oraz 75 Hz nie mamy możliwości skorzystania z zalet 1ms Motion Blur Reduction, a przy częstotliwości odświeżania ustawionej na 60 Hz podświetlenie migocze z częstotliwością 120 Hz – migotanie z częstotliwością 60 Hz byłoby już zbyt dostrzegalne.
60 Hz 100 Hz
120 Hz 144 Hz
Aktywowanie funkcji 1ms Motion Blur Reduction sprawia, że nie mamy już do czynienia z korzystnym dla wzroku podświetleniem typu flicker free, i wpływa niekorzystnie na maksymalną jasność ekranu. W domyślnym trybie Ustawienia Własne zmniejsza się ona z pierwotnej, bynajmniej nie rewelacyjnej, wartości 225 cd/m2 do zaledwie 133 cd/m2, czyli aż o 41 procent.
LG 34UC79G – input lag, tearing i ghosting
Małe opóźnienie sygnału (input lag) to jeden z podstawowych parametrów monitora przeznaczonego dla graczy. 34UC79G wypadł w tym teście bardzo dobrze: całkowite opóźnienie wyniosło 10 ms.
Następnym krokiem była ocena intensywności i częstości występowania takich szkodliwych zjawisk, jak powidoki (ghosting) i rozrywanie obrazu (tearing). Ocenialiśmy to w konfiguracji zarówno z kartą Nvidia GeForce GTX 1080, jak i AMD Radeon RX 480 (34UC79G obsługuje technikę AMD FreeSync w zakresie od 50 Hz do 144 Hz).
Gracz, który zdecyduje się na zabawę bez użycia AMD FreeSync, musi się liczyć ze średnio intensywnymi powidokami, a rozrywanie obrazu występuje rzadko i nie przeszkadza zbyt mocno (monitor działał z włączoną funkcją Czas Odpowiedzi w ustawieniu Szybka). Dodatkowe włączenie funkcji 1ms Motion Blur Reduction nie zmniejszyło widoczności szkodliwych efektów związanych ze smużeniem/powidokami.
Użycie karty obsługującej AMD FreeSync również nie wpłynęło na występowanie zjawiska powidoków: nadal były średnio widoczne, ale rozrywanie obrazu skończyło się lub przestało być zauważalne.
Podczas zabawy w typowych sceneriach z gier FPS (Counter-Strike: Global Offensive, Doom 2016, Deus Ex: Rozłam ludzkości) występujące i wyraźnie widoczne na specjalnie przygotowanych testowych planszach powidoki/rozmycie okazały się jednak prawie niezauważalne.
LG 34UC79G – tryby działania i specjalne funkcje dla graczy
W menu LG 34UC79G znajduje się bogaty zestaw predefiniowanych trybów obrazu: Ustawienia Własne, Czytelnik, Zdjęcia, Daltonizm, Gra FPS 1, Gra FPS 2, Gra RTS oraz Ustawienia Własne (Gra). Cztery pierwsze zostały zoptymalizowane pod kątem codziennej pracy, a cztery dalsze są adresowane specjalnie do graczy.
Z trybów standardowych warto wyróżnić zoptymalizowane pod kątem pracy z tekstem ustawienie Czytelnik (ciepła biel, niewielka standardowa jasność obrazu) oraz Daltonizm, w którym monitor nie wyświetla części przestrzeni barwnej związanej z barwami czerwonymi (patrz obraz na dole po lewej). Jak sama nazwa wskazuje, to drugie ma ułatwić życie daltonistom.
W trybach gamingowych producent 34UC79G zastosował dość prosty podział. Gra FPS 1 jest przeznaczony do gier o standardowym oświetleniu sceny, Gra FPS 2 – do starć toczonych w ciemnych sceneriach, a Gra RTS – dla miłośników strategii. We wszystkich predefiniowanych trybach dla graczy nie można, niestety, zmienić żadnego z ustawień poza jasnością obrazu. Tymczasem w trybie Gra FPS 1 producent na stałe wyłączył funkcję FreeSync (lekki cios wymierzony w posiadaczy kart AMD, patrz obraz na dole po lewej), aktywował natomiast funkcję 1ms Motion Blur Reduction, a w trybie Gra FPS 2 włączył FreeSync i uniemożliwił aktywowanie funkcji 1ms Motion Blur Reduction (obraz na dole po prawej). Na szczęście pozostaje tryb Ustawienia Własne (Gra), w którym producent pozwolił nam zachować pełną kontrolę nad wszystkimi parametrami monitora dotyczącymi wyświetlania obrazu w grach.
W trybach przeznaczonych do gier monitor wyświetla obraz o dość chłodnych kolorach: temperatura bieli waha się w granicach 8000–9500 K. Żaden z nich nie pozwala, niestety, zmieniać ustawienia wyświetlanych barw: ta możliwość jest dostępna wyłącznie w domyślnym, standardowym trybie Ustawienia Własne.
W menu monitora można także aktywować wirtualny celownik. Do wyboru są cztery różne jego ikony – dla każdego coś miłego.
Oprogramowanie, menu
Na płycie CD dołączonej do urządzenia umieszczono profil kolorów i narzędzie o nazwie OnScreen Control (brakuje polskiej wersji językowej). Z ciekawszych funkcji dostępnych w programie obok możliwości zmiany wszystkich ustawień monitora i wyboru jednego z licznych trybów pozwalających wyświetlać na ekranie 34UC79G obraz w trybie wielu okien / PIP (zaleta szerokiego ekranu) warto wymienić ustawienie MyDisplay Presets (obraz na dole po prawej). Pozwala ono przypisać wybrany tryb działania monitora do konkretnego, zainstalowanego w komputerze, programu.
Funkcja ta sprawia, że monitor automatycznie przechodzi na przykład z trybu Gra FPS 1 do trybu Czytelnik po uruchomieniu edytora tekstu lub przeglądarki internetowej albo do trybu Zdjęcie po uruchomieniu wybranego programu graficznego. Początkowo takie nagłe zmiany sposobu wyświetlania obrazu trochę szokują, ale okazują się dość praktyczne, gdyż w trybach przeznaczonych do gier czcionki i inne drobne elementy obrazu wyglądają fatalnie przez ustawione na sztywno nadmierne wyostrzanie.
LG 34UC97G kontra inne monitory do gier w zbliżonej cenie
Poniższe wykresy przedstawiają zmierzone w czasie testu podstawowe parametry LG 34UC79G w porównaniu z osiągami testowanych niedawno 27-calowych monitorów dla graczy. Zestawienie obejmuje produkty dostępne w zbliżonej cenie i zwycięzcę ostatniego testu porównawczego, model Eizo Foris FS2735, który jednak jest wyraźnie droższy od testowanego dziś przez nas monitora LG.
Zalety i wady posiadania monitora 21 : 9
Wspomnieliśmy już na wstępie o tym, że szeroka przestrzeń robocza monitora 21 : 9, takiego jak LG 34UC79G, świetnie sprawdza się w codziennej pracy. Nadal można wygodnie obsługiwać dwa, a nawet trzy okna różnych programów wyświetlone obok siebie. Takie proporcje przydadzą się również miłośnikom hollywoodzkich produkcji przygotowanych właśnie w kinowym formacie 21 : 9.
Ultrapanoramiczny, lekko zakrzywiony ekran 34UC79G okazał się także świetnym sprzętem do gier FPS i wyścigowych. Tak szeroki ekran zapewnia bardziej naturalne pole widzenia i pozwala mocniej zatopić się w akcję gry – obraz rzeczywiście zdaje się nas otaczać. Tego samego odczucia nie zapewni tradycyjny monitor o przekątnej 27 cali.
Nieco gorzej ultrapanoramiczny ekran sprawdzi się w grach typu RTS, w których mamy do czynienia z szeroko rozstrzelonym interfejsem użytkownika. Ogarnięcie całości wymaga teraz nieco przyzwyczajenia i wykonywania wyraźnie większych ruchów gałkami ocznymi, a nawet minimalnych głową. Oczywiście, na monitorze o proporcjach 21 : 9 bez problemu w razie potrzeby wyświetlimy także obraz o klasycznych proporcjach 16 : 9 – niewykorzystane boki pozostaną wówczas czarne.
LG 34UC79G – podsumowanie
Usiadłszy przed 34UC79G, można popaść w emocjonalne skrajności: od zadowolenia, a to za sprawą lepszego wtopienia się w akcję gry, atrakcyjnych kolorów, bardzo dobrego kontrastu, ciekawego wyglądu urządzenia oraz wygodnego sterowania za pomocą jednego minidżojstika i programu, po rozczarowanie z powodu małej rozdzielczości ekranu, niewielkiej liczby trybów obrazu, w których mamy realny wpływ na działanie monitora, i bardzo przeciętnej równomierności podświetlenia ekranu.
Na plus musimy LG 34UC79G dodatkowo policzyć: podświetlenie typu flicker free, małe opóźnienie sygnału i właściwie niedostrzegalne w grach rozrywanie obrazu (tearing), zarówno w trybie AMD FreeSync, jak i we współpracy z kartami Nvidii.
Trzeba jednak jasno powiedzieć, że LG 34UC79G to drogi sprzęt, a zatem nawet pomimo atrakcyjnego wyglądu i ultrapanoramicznego ekranu trudno go nazwać urządzeniem rewelacyjnym albo przełomowym. Jest jednak na tyle niecodzienny i intrygujący, że warto wyróżnić go z monitorowego tłumu. Dlatego otrzymuje nasze redakcyjne wyróżnienie „Urzekający”.
Do testów dostarczył: LG
Cena w dniu publikacji (z VAT): 3100 zł