Po tym, jak Nvidia wprowadziła na rynek model GeForce GTX 1080 w wersji referencyjnej, pomimo jego ogromnej wydajności pozostał niedosyt. Początkowo nie było ani jednego niereferencyjnego modelu, a to właśnie takie konstrukcje najczęściej trafiają do komputerów graczy. Teraz w naszym laboratorium pojawiła się jedna z takich kart.
Asus GeForce GTX 1080 Strix
Asus GeForce GTX 1080 Strix to pierwszy niereferencyjny GTX 1080 tego producenta. Zdecydował się on na przebudowanie układu chłodzenia wykorzystanego wcześniej w serii GTX 900. Tym razem zamiast na połączenie czerni, czerwieni i srebra postawił po prostu na czerń... z niespodzianką. Tą niespodzianką jest podświetlenie LED o nazwie Asus Aura, które można synchronizować z innymi urządzeniami tajwańskiej marki, na przykład z płytą główną. W ten sposób otrzymujemy dostęp do całej palety barw oraz różnych efektów, takich jak światło ciągłe, „oddech”, „stroboskop”, płynne przejścia między kolorami, a nawet zmiana koloru w zależności od temperatury rdzenia graficznego. Żeby zadowolić wszystkich, łącznie z tymi, którzy nie lubią robić z komputera świątecznej choinki, w narzędziu do sterowania kolorami producent udostępnił również możliwość całkowitego wyłączenia podświetlenia.
Układ chłodzenia z trzema wentylatorami to rozwiązanie, na które decyduje się większość producentów. Zapewnia ono – przy rozsądnym ustawieniu progu temperaturowego – małą głośność sprzętu pod obciążeniem.
Na odwrocie karty znalazła się płytka usztywniająca z białym logo ROG, którego kolor można zmieniać za pomocą narzędzia Asus Aura. W porównaniu z wersją referencyjną zmieniły się złącza zasilania: do pojedynczego ośmiopinowego Asus dołożył drugie, sześciopinowe.
Asus GeForce GTX 1080 Strix jest fabrycznie podkręcony. Taktowanie bazowe przyspieszono względem wersji referencyjnej o 11% (z 1607 MHz do 1785 MHz). Faktyczne taktowanie rdzenia w grach za sprawą techniki GPU Boost 3.0 utrzymuje się w okolicy 1950 MHz. Producent w ogóle nie podkręcił 8 GB pamięci GDDR5X, która cały czas jest taktowana z częstotliwością 1250 MHz.
Asus GeForce GTX 1080 Strix | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1785 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1949 MHz |
Taktowanie pamięci | 1250 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 8192 MB / GDDR5X |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 45°C 0 obr./min (konstrukcja półpasywna) |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 70°C 1961 obr./min |
Wyjścia obrazu są w nieco innej konfiguracji niż w modelu referencyjnym. Niestety, zrezygnowano z jednego złącza DisplayPort na rzecz jednego HDMI 2.0b. Ostatecznie mamy więc: wyjście DVI-D, dwa HDMI 2.0b oraz dwa DisplayPort 1.3 (1.4 Ready).
Układ chłodzenia w modelu Asus Strix zatrzymuje wentylatory, gdy układ graficzny nie jest mocno obciążony, jest to więc konstrukcja półpasywna. Temperatura rdzenia stabilizuje się wtedy na mniej więcej 45 stopniach Celsjusza. Z kolei pod obciążeniem karta reguluje prędkość obrotową w ten sposób, by temperatura rdzenia wynosiła około 70 stopni. W naszej platformie testowej, w zamkniętej obudowie Corsair 780T, wentylatory obracały się z prędkością bliską 2 tys. obr./min.
Platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Pamięć DDR3 | G.Skill Ripjaws Z 8 GB F3-17000CL10Q-16GBZH | www.gskill.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2016 | www.acronis.pl |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon Software Crimson Edition 16.5.3,
- Nvidia GeForce 368.19 beta,
- Nvidia GeForce 368.22 WHQL.
Wydajność – Battlefield 4
Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive
Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil)
Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle)
Wydajność – Doom
Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth)
Wydajność – Fallout 4 (Theater District)
Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd)
Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood)
Wydajność – Hitman (DirectX 11)
Wydajność – Hitman (DirectX 12)
Wydajność – Project CARS (Rain)
Wydajność – Project CARS (Sun)
Wydajność – Quantum Break
Wydajność – Rise of the Tomb Raider (DirectX 11)
Wydajność – Rise of the Tomb Raider (DirectX 12)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp)
Wydajność – Tom Clancy's The Division
Wydajność – Total War: Warhammer
Wydajność – 3DMark
Podkręcanie karty Asus GeForce GTX 1080 Strix
Szczególnie duże nadzieje wiązaliśmy z podkręcaniem testowanego modelu. Możliwości GeForce'a GTX-a 1080 Founders Edition w tej dziedzinie są ograniczone nie tylko temperaturą (jeśli układ chłodzenia będzie ustawiony w tryb automatyczny), ale również limitem mocy.
Podkręcanie Asusa z serii Strix rozpoczęliśmy, oczywiście, od zwiększenia limitów obu tych parametrów.
Asus GeForce GTX 1080 Strix | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1785 MHz |
Taktowanie bazowe rdzenia po podkręceniu | 1835 MHz (+3%) |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1949 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach po podkręceniu | 2025 MHz (+4%) |
Taktowanie pamięci | 1250 MHz |
Taktowanie pamięci po podkręceniu | 1375 MHz (+10%) |
Ostatecznie taktowanie GTX-a 1080 w wersji Strix udało się nam przyspieszyć mniej więcej o: rdzeń – 4%, pamięć – 10%. To niezbyt wiele i szczerze mówiąc, jesteśmy trochę rozczarowani.
To wprawdzie dopiero pierwszy testowany przez nas niereferencyjny GTX 1080, ale na razie jesteśmy daleko do częstotliwości ponad 2,1 GHz, którą ujrzeliśmy podczas pierwszej oficjalnej prezentacji Pascala.
Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd)
Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest)
Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp)
Pobór energii
Test poboru energii pod obciążeniem wykonujemy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3. Na miejsce testowe wybraliśmy bagna, a ustawienia szczegółowości obrazu zwiększyliśmy do maksimum. Najnowszy Wiedźmin wyciska ostatnie soki z każdej karty, dzięki czemu łatwo zaobserwować ewentualne różnice w poborze energii. Z kolei pomiar w spoczynku przeprowadzamy w trakcie wyświetlania pulpitu.
Temperatura
Temperaturę rdzenia karty graficznej pod obciążeniem mierzymy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3. Również w tym przypadku na miejsce testowe wybraliśmy bagna, a ustawienia szczegółowości obrazu zwiększyliśmy do maksimum. Wyniki spisujemy po 30 minutach obciążenia i ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów na karcie. Z kolei temperaturę w spoczynku mierzymy w trakcie wyświetlania pulpitu, po 10 minutach schładzania karty po długotrwałym obciążeniu.
Nie wolno porównywać temperatury dwóch różnych układów graficznych! Ponieważ założenia projektowe i mechanizmy pomiaru temperatury w przypadku różnych procesorów są diametralnie różne, wskazania programów diagnostycznych przydatne są wyłącznie do określenia, czy procesor jest bliski przegrzania, lub do porównania dwóch układów chłodzenia na kartach z tym samym układem graficznym.
Ciśnienie akustyczne (głośność)
Pomiar głośności wykonujemy po 30-minutowym wygrzewaniu karty graficznej w grze Wiedźmin 3, po ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów. Robimy to w komorze bezechowej za pomocą całkującego miernika poziomu dźwięku Sonopan SON-50.
Podsumowanie
Asus GeForce GTX 1080 Strix to pierwszy z przetestowanych przez nas niereferencyjnych Pascali i jednocześnie doskonały przykład tego, jak powinny wyglądać konstrukcje z tym układem.
Zacznijmy od wydajności. Ta za sprawą fabrycznego podkręcenia jest lepsza od osiągów modelu referencyjnego. Wzrost liczby klatek na sekundę w rozdzielczościach: 1920 × 1080, 2560 × 1440 oraz 4K to, odpowiednio: 4%, 5% i 6%. Nie mamy zatem do czynienia, przynajmniej na razie, z tak spektakularną poprawą wyników jak w przypadku Maxwella. Przypomnijmy: fabrycznie podkręcony GeForce GTX 980 Ti miał zwykle ponad 10-procentową przewagę nad modelem referencyjnym. Tak czy inaczej, Asusowi nie można odmówić mocy obliczeniowej. Produkt Tajwańczyków spełnia oczekiwania i pozwala osiągnąć najwyższą obecnie płynność animacji w grach.
Układ chłodzenia z trzema wentylatorami bardzo pozytywnie wpływa na komfort użytkownika. Jego półpasywny tryb działania sprawia, że w spoczynku Asus GeForce GTX 1080 Strix jest bezgłośny, a pod obciążeniem – o kilka decybeli cichszy od referencyjnego GTX-a 1080 Founders Edition. To wszystko przy zachowaniu niższej temperatury układu graficznego pod obciążeniem. Podczas gdy rdzeń Founders Edition rozgrzewa się podczas wytężonej pracy do około 81 stopni, układ chłodzenia Asusa Strix zapewnia temperaturę 70 stopni. Różnica jest więc zauważalna. Pobór energii wzrósł przy tym z 281 W do 306 W, co jednak jest zrozumiałe, bo testowany produkt jest szybciej taktowany od wersji referencyjnej.
Asus wycenił swoją konstrukcję na mniej więcej 3600 zł, czyli na dokładnie tyle samo, ile kosztuje referencyjna wersja Founders Edition. Jeśli weźmie się pod uwagę walory użytkowe modelu GTX 1080 Strix, to stanie się jasne, że lepszym wyborem będzie model niereferencyjny. W tej samej cenie dostajemy bowiem nie tylko wyższą wydajność, ale również mniejszą głośność.
Do testów dostarczył: Asus
Cena w dniu publikacji (z VAT): ok. 3600 zł