Rynek monitorów dla najbardziej wymagających graczy to wciąż działka, która nie została odpowiednio zagospodarowana przez producentów. Ponad roku temu do sklepów trafił Asus ROG Swift PG278Q i blisko 8 miesięcy trzeba było czekać na godnych rywali: model Acer XB270HU, obecnie najlepszy monitor dla graczy, i stojący na drugim stopniu podium Asus ROG Swift. Oba wymienione monitory zapewniły graczom najlepsze możliwe wrażenia dzięki połączeniu trzech czynników: 27-calowego ekranu WQHD (Asus PG278Q ma matrycę TN, a Acer XB270HU – IPS), odświeżania obrazu z częstotliwością 144 razy na sekundę i techniki Nvidia G-Sync. Użytkownicy kart graficznych Nvidia GeForce mają zatem w czym wybierać. Problem mają użytkownicy kart AMD Radeon: ci nie mogą kupić naprawdę dobrego monitora do gier z techniką FreeSync, ponieważ Benq XL2730Z nie spełnił oczekiwań z powodu słabszego odwzorowania kolorów i występowania ghostingu przy włączonej technice FreeSync.
Tak czy inaczej, naprawdę dobrych i godnych polecenia monitorów dla graczy jest na rynku bardzo mało, a więc każda nowa konstrukcja jest na wagę złota.
Asus MG279Q
Tajwański producent dostrzega to zapotrzebowanie i dlatego wprowadził do swojej oferty nowy model dla graczy o nazwie MG279Q. Nowość jest zbudowana na podobieństwo ROG Swifta, a więc ma 27-calową matrycę wyświetlającą obraz w rozdzielczości WQHD i odświeżaną 144 razy na sekundę, co już sprawia, że jak najbardziej warto się tą konstrukcją zainteresować. Co ciekawe, wykorzystana matryca jest typu IPS (ang. in-plane switching), a więc potencjalnie wyświetla kolory lepiej niż obecny czołowy model Asusa, wspomniany ROG Swift.
A oto podstawowe dane techniczne testowanego monitora:
Asus MG279Q | |
---|---|
Przekątna | 27" (68,6 cm) |
Rozdzielczość Szybkość odświeżania | 2560 × 1440 144 Hz (90 Hz z FreeSync) |
Dodatkowe techniki | FreeSync, Asus TraceFree, GamePlus |
Typ: matryca/podświetlenie | IPS/W-LED |
Wejścia obrazu | mini-Display Port 1.2, DisplayPort 1.2 2 × HDMI 1.4 |
USB | 2 × USB 3.0 |
VESA | Tak |
Głośniki Wyjście słuchawkowe | Tak (2 × 2 W) Nie |
Wymiary Waga | 625 mm × 559 mm × 238 mm 7,3 kg |
Wymiary ramki – góra/dół/boki | 13 mm × 17 mm × 13 mm |
Wymiary ramki do ekranu – góra/dół/boki | 14 mm × 18 mm × 14 mm |
Regulacja – wysokość/nachylenie obrót/pivot | Tak/Tak Tak/Tak |
Gwarancja | 3 lata |
Cena | ok. 2500 zł |
Asus MG279Q ze względu na cenę oraz przeznaczenie nie ma wielu rywali. O uwagę użytkowników będzie walczył głównie z PG278Q (Asus) oraz XB270GU (Acer). Teoretycznie można by się pokusić o porównanie również z Benq XL2730Z, ale akurat ten model naszym zdaniem jest niezbyt opłacalny.
Wygląd
Najnowsza konstrukcja Asusa z zewnątrz przypomina model ROG Swift: całość została pokryta ciemno-szarym tworzywem sztucznym, matowym, a miejscami także chropowatym. Nie ma tu na szczęście odblaskowych elementów, które łatwo zbierałyby odciski palców, a ramki są względnie cienkie, co pozytywnie wpływa na wygląd MG279Q.
Z tyłu wyróżniają się: logo producenta, przyciski oraz dżojstik służący do poruszania się po menu i gniazdo Kensington Lock.
Podstawa monitora umożliwia regulację wysokości, pochylenia i obrócenie monitora, ale użytkownik może ją zdemontować i skorzystać również z mocowania w standardzie VESA (100 mm).
Na prawej krawędzi wyświetlacza naniesiono symbole, które odpowiadają przyciskom z tyłu. To rozwiązanie spotkaliśmy już w ROG Swifcie i bardzo przypadło nam do gustu: przyciski z przodu obudowy mogłyby zaburzyć minimalistyczny wygląd ramek monitora.
Testowany model może się pochwalić sporą liczbą złączy. Z tyłu zamontowano aż cztery wejścia obrazu (dwa HDMI oraz po jednym DisplayPort i mini-DisplayPort), wyjście słuchawkowe, a także koncentrator USB 3.0.
Konkurencja
Główną konkurencją modelu MG279Q będą dwa najlepsze obecnie monitory dla graczy na rynku:
- Asus ROG Swift PG278Q. Wprowadzony rok temu, przez długi czas samotny lider w dziedzinie monitorów dla graczy. Pierwszy na rynku 27-calowy model o proporcjach 16 : 9, rozdzielczości WQHD (2560 × 1440), odświeżaniu sięgającym 144 Hz i zarazem obsługujący technikę G-Sync. Asus zastosował w nim matrycę „premium TN”, o lepszym odwzorowaniu kolorów i lepszych kątach widzenia, niż zapewniały wcześniej stosowane panele typu Twisted Nematic.
- Acer XB270HU. Długo wyczekiwany, ma wszystkie pożądane cechy monitora dla graczy, ponieważ jest to konstrukcja w zasadzie identyczna z modelem Asus ROG Swift PG278Q. Zapewnia niemal to samo, tyle że wykorzystano w niej matrycę IPS, a więc gracze dostali w końcu to, czego chcieli: monitor z szybką matrycą i o przyzwoitym odwzorowaniu kolorów.
W poniższej tabeli porównujemy specyfikację wszystkich trzech urządzeń:
Asus MG279Q | Acer XB270HU | Asus PG278Q | |
---|---|---|---|
Przekątna | 27" (68,6 cm) | 27" (68,6 cm) | 27" (68,6 cm) |
Rozdzielczość Szybkość odświeżania | 2560 × 1440 144 Hz (90 Hz z FreeSync) | 2560 × 1440 144 Hz | 2560 × 1440 144 Hz |
Dodatkowe techniki | FreeSync, Asus TraceFree, GamePlus | Nvidia G-Sync, Nvidia ULMB | Nvidia G-Sync, Nvidia ULMB |
Typ: matryca/podświetlenie | IPS/W-LED | IPS (AU Optronics AHVA) / W-LED | TN (AU Optronics) / W-LED |
Wejścia obrazu | DisplayPort 1.2, mini-DisplayPort 1.2 2 × HDMI 1.4 | DisplayPort 1.2 | DisplayPort 1.2 |
USB | 2 × USB 3.0 | koncentrator 4 × USB 3.0 | koncentrator 2 × USB 3.0 |
VESA | Tak | 100 mm | 100 mm |
Głośniki Wyjście słuchawkowe | Tak (2 × 2 W) Tak | Brak Brak | Brak Brak |
Wymiary Waga | 625 mm × 559 mm × 238 mm 7,3 kg | 624 mm × 401 mm × xx mm 7,0 kg | 620 mm × 363 mm × 66 mm 7,0 kg |
Wymiary ramki – góra/dół/boki | 13 mm × 17 mm × 13 mm | 11 mm × 18 mm × 11 mm | 8 mm × 12 mm × 8 mm |
Wymiary ramki do ekranu – góra/dół/boki | 14 mm × 18 mm × 14 mm | 13 mm × 20 mm × 13 mm | 10 mm × 14 mm × 10 mm |
Regulacja – wysokość/nachylenie obrót/pivot | Tak/Tak Tak/Tak | Tak/Tak Tak/Tak | Tak/Tak Tak/Tak |
Gwarancja | 3 lata | 3 lata | 3 lata |
Cena | ok. 2500 zł | ok. 3200 zł | ok. 2800 zł |
Platforma testowa
Przyrządy pomiarowe
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Kolorymetr | X-Rite i1Display Pro | wzorniki.eu |
Monitor | Eizo ColorEdge CG246 | www.eizo.pl |
144 Hz kontra 60 Hz – film z rozgrywki
Odświeżanie ekranu 144 razy na sekundę to jedna z najbardziej pożądanych funkcji w monitorze dla graczy, jeśli nie najbardziej pożądana, i Asus MG279Q jest do tego zdolny. Graczom daje to wymierne korzyści: więcej odświeżeń ekranu to większa płynność obrazu i szansa na to, by zobaczyć przeciwnika szybciej, niż on zobaczy gracza. Poniżej przedstawiamy wideo pokazujące różnicę między częstotliwością 144 Hz a częstotliwością 60 Hz, nagrane kamerą Fastec TS z prędkością 500 kl./s, a następnie spowolnione czterokrotnie w celach porównawczych.
Zachęcamy również do przeczytania dwóch tegorocznych artykułów:
- „144 Hz kontra 60 Hz – czy lepszy monitor daje przewagę w grze?”
- „30, 45, 60, 85 i 120 kl./s – czy większa liczba klatek na sekundę daje przewagę w grze?”.
Kolory
Testy przeprowadziliśmy w dwóch ustawieniach jasności: 300 cd/m2 oraz 200 cd/m2.
Jasność 300 cd/m2 | Asus MG279Q | Acer XB270HU | Asus PG278Q |
---|---|---|---|
Jasność (cd/m2) | 300 | 301 | 301 |
Delta E [mniej=lepiej] | 1,84 | 1,55 | 3,65 |
Pokrycie barw (%) – sRGB Adobe RGB | 98,3 72,2 | 99,0 72,4 | 97,6 71,8 |
Punkt czerni | 0,23 | 0,30 | 0,37 |
Kontrast rzeczywisty (statyczny) | 1304 : 1 | 1000 : 1 | 905 : 1 |
Odwzorowanie kolorów (%) – czerwony zielony niebieski | 98,8 98,4 99,2 | 94,9 94,9 94,9 | 96,1 96,5 96,9 |
Jasność 200 cd/m2 | Asus MG279Q | Acer XB270HU | Asus PG278Q |
---|---|---|---|
Jasność (cd/m2) | 200 | 200 | 200 |
Delta E [mniej=lepiej] | 1,77 | 1,37 | 3,89 |
Pokrycie barw (%) – sRGB Adobe RGB | 99,4 72,7 | 98,7 72,2 | 95,5 69,9 |
Punkt czerni | 0,15 | 0,21 | 0,22 |
Kontrast rzeczywisty | 1333 : 1 | 952 : 1 | 909 : 1 |
Odwzorowanie kolorów (%) – czerwony zielony niebieski | 98,0 98,4 98,0 | 94,9 94,9 95,3 | 97,7 97,7 98,0 |
Asus MG279Q został wyposażony w matrycę typu IPS, tak samo jak król monitorów dla graczy, Acer XB270HU, i to widać: obie konstrukcje wykazują się zbliżonym współczynnikiem Delta E (różnica względem koloru wzorcowego), na poziomie mniejszym od 2,0, choć MG279Q jest pod tym względem jednak minimalnie gorszy. W dzisiejszej stawce jedynym monitorem, który w tej dziedzinie odstaje od rywali, jest Asus PG278Q ROG Swift, wyposażony w matrycę Premium TN. Odwzorowuje on kolory wyraźnie gorzej od MG279Q i XB270HU.
Kąty widzenia
Matryce IPS z reguły zapewniają znacznie większe od TN kąty widzenia, z jakich można patrzeć na monitor bez utraty jakości i zmiany koloru, i nowość Asusa nie jest tu wyjątkiem. Obraz na MG279Q można oglądać nawet pod kątem ponad 50 stopni.
Kąty widzenia (°) | Asus MG279Q | Acer XB270HU | Asus PG278Q |
---|---|---|---|
Odchylenie boczne | 50+ | 50+ | 50+ |
Odchylenie górne | 50+ | 50+ | 11 |
Odchylenie dolne | 50+ | 50+ | 16 |
Równomierność podświetlenia
Wszystkie trzy monitory przetestowaliśmy pod kątem równomierności podświetlenia w dwóch ustawieniach:
- 300 cd/m2 – ustawienie do grania w dzień;
- 200 cd/m2 – ustawienie do grania w nocy lub w zaciemnionym pomieszczeniu.
Pomiary po ustawieniu jasności na 200 cd/m2
Wnioski
Pod względem równomierności podświetlenia Asus MG279Q sprawuje się podobnie do modelu Asus ROG Swift PG278Q: bez większego problemu można znaleźć miejsca, gdzie jasność jest nawet o 20% mniejsza niż na środku ekranu. Oba te monitory nie mogą więc rywalizować na tym polu z Acerem XB270HU.
Pobór energii
Zmierzyliśmy również pobór energii przy różnym poziomie jasności, wyświetlając białe tło w podstawowej rozdzielczości poszczególnych modeli i przy standardowym odświeżaniu ekranu. Maksymalna jasność to:
- Asus MG279Q – 353 cd/m2
- Acer XB270HU – 360 cd/m2
- Asus ROG Swift PG278Q – 417 cd/m2.
Opóźnienie sygnału (input lag)
Zmierzyliśmy również opóźnienie sygnału (input lag), jakie wprowadza system Asus MG279Q. Swoją metodę pomiarów opisaliśmy w artykule o tym zjawisku: polega ona na sprawdzeniu, ile czasu mija od naciśnięcia lewego przycisku myszy do pojawienia się efektu na ekranie, co oznacza, że mierzymy opóźnienie wprowadzane przez cały tor, który musi przebyć sygnał.
Wyniki
Wnioski
Z włączonym stałym odświeżaniem na poziomie 144 Hz (FreeSync wyłączony) Asus MG279Q wyrównał osiągi Acera XB270HU i ROG Swifta PG278Q, ponieważ czas od naciśnięcia lewego przycisku myszy do reakcji na ekranie określiliśmy, na podstawie filmu w zwolnionym tempie, na 9 ms. MG279Q doskonale się nadaje nawet dla najbardziej wymagających graczy.
AMD FreeSync (VESA Adaptive-Sync)
AMD FreeSync, której podstawą stała się opcjonalna część standardu DisplayPort 1.3, czyli VESA Adaptive-Sync, to technika rywalizująca z Nvidia G-Sync, która ma eliminować rozrywanie obrazu (tearing) i zacięcia (stuttering), a także zmniejszać opóźnienie sygnału (input lag).
Włączanie FreeSync w Asus MG279Q
Zacznijmy od podstaw: sposób włączania techniki FreeSync w monitorze Asusa jest nieco bardziej skomplikowany niż w Benq XL2730Z, a miejscami nawet uciążliwy. Przypominamy: po podłączeniu XL2730Z sterownik ekranu sam powiadamia użytkownika o obecności w systemie monitora kompatybilnego z AMD FreeSync i proponuje jego ręczne uruchomienie w panelu sterowania AMD Catalyst. W przypadku Asusa MG279Q procedura jest nieco bardziej złożona, ponieważ FreeSync aktywuje się ręcznie. O co chodzi? Przy pierwszym podłączeniu urządzenia do komputera z kompatybilną kartą graficzną sterownik w ogóle nie wykrywa, że monitor ten jest zgodny z techniką FreeSync. Stosowną opcję użytkownik musi sam odnaleźć, a następnie aktywować w menu monitora (Image -> FreeSync -> ON (35 ~ 90 Hz). Monitor wyłączy wtedy ekran na mniej więcej pół sekundy, żeby aktywować odpowiednią funkcję w zamontowanym skalerze. Dopiero wtedy sterownik wykryje monitor kompatybilny z techniką FreeSync i zaproponuje jego włączenie, co też trzeba zrobić ręcznie. Dla kontrastu, każdy monitor z obsługą G-Sync podłączony do kompatybilnej karty graficznej zgłasza się w sterowniku od razu, a sam sterownik Nvidia GeForce włącza tę funkcję automatycznie.
FreeSync ograniczony do 90 Hz
Co bardzo ważne, włączenie opcji FreeSync w monitorze zmniejsza jego maksymalną częstotliwość odświeżania: w Asusie MG279Q zakres działania FreeSync został ustalony przez producenta na 35–90 Hz. Rywale tymczasem zapewniają 144 Hz niezależnie od tego, czy G-Sync będzie włączona czy nie. Jesteśmy jednak przekonani, że ograniczenie częstotliwości odświeżania w MG279Q jest rezultatem wielu testów przeprowadzonych przez inżynierów Asusa i że były racjonalne przesłanki takiej decyzji.
Ghosting
Przede wszystkim jednak chcieliśmy ocenić, na ile nowość Asusa cierpi na zjawisko ghostingu, czyli powidoku po ostatniej wyświetlonej klatce. Już w pierwszych testach monitorów z techniką AMD, między innymi w opublikowanym przez nas artykule o AMD FreeSync, autorzy (ci o sprawnych oczach) podkreślali, że mają one z tym problem. Najlepiej zjawisko to obrazuje porównanie wykonane przez nas z użyciem modelu Benq XL2730Z:
Okazało się, że monitory z włączoną techniką FreeSync nie są w stanie wyświetlać kolejnych obrazów przy aktywnej funkcji overdrive, przyśpieszającej zmiany kolorów poszczególnych pikseli na ekranie. Doprowadziły do tego dwa czynniki: brak kontroli jakości nowych monitorów ze strony AMD oraz prosty, niezbyt zaawansowany skaler zgodny z FreeSync, który pozwala na manipulowanie parametrem VBLANK, co jest niezbędne do działania adaptacyjnego odświeżania ekranu.
Inżynierowie Asusa zapewniali, że poradzili sobie z tym problemem przez dodanie do swoich monitorów funkcji TraceFree. Co to takiego? TraceFree to po prostu marketingowa nazwa dla overdrive, czyli „dopalacza” pikseli, który sprawia, że szybciej mogą one zmieniać swój kolor. Asus nie poprzestał jednak na możliwości włączenia i wyłączenia funkcji, ale zapewnił użytkownikowi możliwość jej regulacji. Można to robić w następujących krokach:
- TraceFree 0
- TraceFree 20
- TraceFree 40
- TraceFree 60 (standardowe ustawienie po zresetowaniu monitora do ustawień fabrycznych)
- TraceFree 80
- TraceFree 100.
Ponownie postanowiliśmy wykorzystać swoje własne demo sprawdzające w działaniu techniki FreeSync i G-Sync, wykonane w Source SDK jako jedna z map do gry Counter-Strike: Global Offensive. Poniżej zamieszczamy filmy z testów przy stałych 45 kl./s nagrane w różnych ustawieniach TraceFree.
FreeSync wolny od ghostingu?
Krótko mówiąc, w monitorze Asus MG279Q – praktycznie tak, w innych – niekoniecznie.
Dłuższa wersja jest następująca. Inżynierowie Asusa dobrze zaimplementowali FreeSync. Nie byli na rynku pierwsi ze swoim monitorem, za to nabywcy MG279Q nie będą mieli na co narzekać, bo ghosting jest minimalny, podczas rozgrywki niewidoczny. Czy to oznacza, że technika FreeSync jest wolna od tego zjawiska? Zdecydowanie nie. AMD nie kontroluje procesu powstawania monitorów z jej obsługą, a odpowiedzialność za jej działanie teoretycznie ponosi producent monitora. To oznacza, że dosłownie każdy model obsługujący FreeSync trzeba dokładnie sprawdzać, aby mieć pewność, że jest on wolny od ghostingu.
Podsumowanie
Asus MG279Q to trzeci monitor dostępny w sprzedaży, który z czystym sumieniem można polecić wymagającym graczom. Po ogromnym sukcesie PG278Q producent nabrał doświadczenia, a efektem jest drugie urządzenie na rynku, które ma takie cechy, jak: rozdzielczość WQHD (2560 × 1440), 144-hercowe odświeżanie ekranu oraz... matryca IPS. Do tego dochodzi obsługa techniki AMD FreeSync, ale o tym za chwilę.
O rozdzielczości i odświeżaniu można by się długo rozpisywać, ale... nie ma to sensu, bo zainteresowani i tak zalety tego modelu znają i widzą na pierwszy rzut oka. Połączenie WHQD + 144 Hz to najlepsze, co może w tej chwili dostać zapalony gracz komputerowy, a konstrukcje, które to zapewniają, można policzyć na palcach jednej ręki, więc kolejny taki model, nawet tego samego producenta, sprzyja konkurencji.
Po tym, jak do sklepów trafił XB270HU, czyli pierwszy wyświetlacz o powyższych cechach i matrycy IPS, jeszcze bardziej zaostrzyły się apetyty graczy na doskonały monitor do gier o przyzwoitym odwzorowaniu kolorów i szczęśliwie Asus w modelu MG279Q również zdecydował się na tego typu matrycę. Efekt nietrudno przewidzieć: nowość wyświetla barwy lepiej od obecnego czołowego modelu Asusa do gier, PG278Q (wersja PG279Q z matrycą IPS jest w przygotowaniu). Zarazem robi to minimalnie gorzej od XB270HU, czyli najlepszego obecnie modelu przeznaczonego dla zapalonych graczy. Matryca IPS w MG279Q zapewnia również szerokie kąty widzenia i choć użytkownicy monitorów tego typu i tak zawsze siedzą na wprost, kąty widzenia przekraczające w każdej płaszczyźnie 50 stopni zamykają usta tym sceptykom, którzy ze względu na matrycę TN nie zdecydowali się do tej pory na ROG Swifta. Asus MG279Q może tylko nieco rozczarowywać równomiernością podświetlenia: rogi według naszych pomiarów są nawet o 20% ciemniejsze od centralnej części, znacznie więcej niż w przypadku XB270HU (również z matrycą IPS). Nawet Asus ROG Swift PG278Q z matrycą TN wypadł pod tym względem trochę lepiej
Technikę FreeSync w modelu Asus MG279Q zaimplementowano nieźle w porównaniu z poprzednio testowanym przez nas XL2730Z, lecz wciąż nie jest idealnie. Gorąco zachęcamy do przeczytania poprzedniej strony, na której obszerniej opisaliśmy swoje odczucia, a tutaj przeanalizujemy tę kwestię w dużym skrócie. Pierwsze, co musimy poruszyć, to dość problematyczny sposób włączania i wyłączania FreeSync, niezbyt wygodny, bo trzeba nie tylko przełączyć odpowiednią opcję w sterownikach, ale jeszcze uruchomić funkcję w menu monitora. Dla graczy, którzy na zmianę bawią się w wymagających dla sprzętu produkcjach w 35–60 kl./s (GTA V, Wiedźmin 3) i tych mniej wymagających w 200–300 kl./s (Counter-Strike: Global Offensive, Quake Live), przełączanie się pomiędzy trybem z FreeSync i tym bez FreeSync będzie uciążliwe. Osobną kwestią jest ograniczenie maksymalnego odświeżania monitora po aktywowaniu rozwiązania AMD: kupujemy 144-hercowego Asusa MG279Q, ale w grach po włączeniu FreeSync będziemy mogli korzystać z maksymalnie 90-hercowego odświeżania. Ghosting w dotychczasowych wyświetlaczach z FreeSync jest solą w oku gracza, jednak w testowanym dziś modelu pojawia się on w minimalnym stopniu. Wprawne oko podczas normalnej gry nie zauważy tego zjawiska, ale dla kogoś, kto będzie miał okazję porównać MG279Q z Acerem XB270HU czy Asusem PG278Q, monitorami z obsługą G-Sync, pozostałości po wcześniejszej klatce obrazu będą widoczne.
Wszystko to tylko składowe, ale dla wielu najważniejsza może być cena. I tutaj spotkało nas miłe zaskoczenie, bo Asusa MG279Q można kupić w sklepach już za równe 2,5 tys. zł, co oznacza, że jest to najtańszy 27-calowy monitor dla graczy o rozdzielczości 2560 × 1440, 144-hercowym odświeżaniu i matrycy IPS. Co to oznacza dla miłośnika wirtualnej rywalizacji? Potencjalny nabywca zainteresowany wyłącznie szybkimi grami (Quake Live, Counter-Strike: Global Offensive) może kupić jeden z najszybszych monitorów dla graczy o mniej więcej 300 zł taniej, niż musiał zapłacić do tej pory. Ogółem swoje doświadczenia z testowanym modelem oceniamy pozytywnie i sprzęt z pewnością jest wart swojej ceny. Asusa MG279Q możemy polecić z czystym sumieniem tym, którzy nie zamierzają używać techniki FreeSync, bo połączenie 144-hercowej matrycy IPS i rozdzielczości 2560 × 1440 w cenie 2,5 tys. zł to bardzo rozsądna propozycja.
Do testów dostarczył: Asus
Cena: ok. 2500 zł